Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Amerikansk bankkonto som nordmann?

NYTT TEMA
Speca
SpecaInnlegg: 10011
04.04.12 23:09

Jeg irriterer meg over at Amazon kun sender sjekker til Norge, så det jeg lurer på er hvordan jeg kan få en amerikansk bankkonto, slik at jeg selv kan kjøre wiretransfer til norsk konto? Jeg har amerikansk "Taxpayer Identification Number".(Amazon holder igjen 30% av inntektene til skatt, hvis man ikke har det.)

Er dette noe man kan få gjort fra Norge? Eller må jeg ta en tur over dammen for å ordne dette?

Om noen skulle lure, så er ikke dette noe forsøk på å lure unna skattekroner. Årsaken er fordi at jeg synes det å få sjekker er en idiotisk metode for å få penger(fra den blir sendt fra USA til pengene er inne på min konto, så tar prosessen rundt 3 uker). Det skal også sies at ved en anledning, så har sjekken blitt borte på veien fra Usa til Norge, og å få Amazon til å sende en ny sjekk, var en omstendelig prosess.

(Innlegget ble redigert 04.04.12 23:10)

drillern
drillernInnlegg: 6429
04.04.12 23:54
Speca: Om noen skulle lure, så er ikke dette noe forsøk på å lure unna skattekroner. Årsaken er fordi at jeg synes det å få sjekker er en idiotisk metode for å få penger(fra den blir sendt fra USA til pengene er inne på min konto, så tar prosessen rundt 3 uker).

Får du dem ikke til å overføre med iban og bic direkte til kontoen din da.

chelsea8
chelsea8Innlegg: 30470
05.04.12 01:26

Jeg har konto i U.S. Bank, men den opprette jeg da jeg bodde i USA. Vet ikke om det er mulig å gjøre det fra Norge.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 33382
05.04.12 10:06

Konto i USA har vært oppe tidligere hvis du søker litt, selv om jeg er usikker på om det var direkte svar på dine spørsmål.

Tviler på om det lar seg gjøre fra Norge. Du kan jo sjekke om de har muligheter for Moneybookers/Neteller overførsel.

Selv om det også brukes i USA er vel hele systemet med IBAN/BIC mindre kjent der og skal ikke se bort i fra at de helst vil sende sjekker.

Speca
05.04.12 15:57
drillern: Får du dem ikke til å overføre med iban og bic direkte til kontoen din da.

Amazon gjør det kun fra den tyske, franske, spanske og italienske branchen til Norge.

For .com så må man ha konto i USA. For .co.uk så må man ha konto i enten USA eller England.

Veldig sært, men typisk amerikansk.

Speca
05.04.12 16:04
VivaLV: Konto i USA har vært oppe tidligere hvis du søker litt, selv om jeg er usikker på om det var direkte svar på dine spørsmål.

Søkefunksjonen på vgd fungerer ikke i nærheten av så godt som den gamle bilen min, altså spiker.

Tviler på om det lar seg gjøre fra Norge. Du kan jo sjekke om de har muligheter for Moneybookers/Neteller overførsel.

De har ikke det, det er enten sjekk eller til konto. Se innlegget over dette. 

Selv om det også brukes i USA er vel hele systemet med IBAN/BIC mindre kjent der og skal ikke se bort i fra at de helst vil sende sjekker.

Det er mulig, men de sender fortsatt EFT/wire til amerikanske banker.

VivaLV
05.04.12 16:30

Men er det noen fordeler med Amazon kontra f.eks. Ebay hvor man kan få penger inn på den måten man ønsker. Det forsvinner absolutt også noe i gebyrer her og der, men da får man ihvertfall pengene umiddelbart.

Ett av de beste internett-tipsene jeg har fått i hele mitt liv er forøvrig:

site:vgd.no

(Innlegget ble redigert 05.04.12 16:30)

Speca
05.04.12 17:16
VivaLV: Men er det noen fordeler med Amazon kontra f.eks. Ebay hvor man kan få penger inn på den måten man ønsker. Det forsvinner absolutt også noe i gebyrer her og der, men da får man ihvertfall pengene umiddelbart.

Forskjellen er at det kun er Amazon som tilbyr Kindle Publishing. Det jeg tjener penger på, er å gi ut bøker. Eller, jeg outsourcer bokskriving og publiserer dem under forskjellige "pen names".

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett av de beste internett-tipsene jeg har fått i hele mitt liv er forøvrig:
site:vgd.no

jada, jeg kjenner til det, og brukte det også her. Men jeg fikk fortsatt ikke noe svar som dekker det. Jeg har dog blitt tipset om at man ihvertfall kan opprette engelsk konto gjennom DnB, så kanskje de også har kontakter med banker som tilbyr amerikanske kontoer. Skal uansett bytte til DnB på firmakontoen, for det er den eneste banken med filial i bygda jeg skal bo i.

Du kan forøvrig dra det enda lenger. F.eks
site:vgd.no inurl:bankkonto 

Da søker man gjennom vgd.no og etter url'er som inneholder bankkonto.

Jeg bruker det dog mest når jeg søker etter informasjon. F.eks
filetype:pdf intitle:racism

Da søker jeg etter kun pdf og kun pdf som har "racism" i tittelen.    

Eller enda særere, det jeg bruker til jobbsøket mitt for tiden.(Stillingene jeg søker lyses i svært liten grad ut, annet enn på deres hjemmesider)
site:.no inurl:jobb intext:SEO

Da søker den gjennom alle .no sider, med jobb i url'en, og SEO som tekst. Ganske festlig hvor snevert man kan søke :)

VivaLV
05.04.12 20:21
Speca: Forskjellen er at det kun er Amazon som tilbyr Kindle Publishing. Det jeg tjener penger på, er å gi ut bøker. Eller, jeg outsourcer bokskriving og publiserer dem under forskjellige "pen names".

Takk for søketips, dette kan du bedre enn meg.

Ble litt nyskjerrig på bøkene dine. Ta gjerne å skriv mer hvis det er greit for deg.

Klikk for å gå tilbake til toppen