Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er kjøregodtgjørelse inntekt? (Enkeltpersonforetak

NYTT TEMA
PROGutta100
PROGutta100Innlegg: 1
08.04.12 20:51
Hei Jeg har i 2011 fakturert mine kunde for kjøregodtgjørelse med satsen 3,65 pr km. Dette har blitt registrert som inntekt i regnskapsprogrammet. Har nå motatt Lønns- og trekkoppgave fra de forskjellige klientene, og ser at summen de har sendt er uten kjøregodtgjørelsen, bare avtalt honorar. F.eks: I mitt regnskap har jeg fakturert klient 1 for 34.000 ink kjøregodtgjørelse. 4000 av disse er kjøring. I lønns- og trekkoppgaven fra klienten står det 30.000 under "utbetaling til næringsdrivende". Har lest litt rundt og mener å lese at disse 4000 er skattefrie, så lenge jeg har fakturert etter statens satser, men er redd for å ta feil. Betyr dette i såfall at jeg kun skal opplyse om 30.000 fra klient 1 å næringsoppgaven? Håper noen kan ta seg bryet med å svare. Mvh
spredo-the-original
spredo-the-originalInnlegg: 1507
08.04.12 22:02

Ja, din kjøregodtgjørelse her er inntekt.

Det er tre muligheter:

- Bilen du kjører eies av selskapet ditt. Da fører du alle faktiske utgifter til fradrag, og må føre alle penger bilen tjener som inntekt. Du skatter av evt. privat fordel ved bruk av bilen.

- Bilen du kjører eies av deg, men du kjører over 6.000 km/år i næring i enkeltpersonforetakett ditt. DA er skal bilen regnskapsliknes, du skal trekke fra alle faktiske kostnader for bilhold i regnskapet, og må legge til alle penger bilen tjener. Du må skatte av privat fordel ved bruk av bilen.

- Bilen du kjører eies av deg, og du kjører UNDER 6.000 km/år i næring. Siden selskapet har fakturert bilgodtgjørelsen fører du den som intekt i regnskapet, men du kan ta ut kjøregodtgjørelse til deg selv (kostnadsføres i regnskapet) for all næringskjøring du har gjort gjennom året. Siden du her bare krever fradrag for FAKTISK næringskjøring skal det IKKE beregnes privat fordel ved bruk av bilen.

(Innlegget ble redigert 08.04.12 22:03)

drillern
drillernInnlegg: 6429
08.04.12 22:04
PROGutta100: Har lest litt rundt og mener å lese at disse 4000 er skattefrie, så lenge jeg har fakturert etter statens satser, men er redd for å ta feil. Betyr dette i såfall at jeg kun skal opplyse om 30.000 fra klient 1 å næringsoppgaven

Bruker du firmabil så skal det sjølsagt skattes av kjøregodtgjørelse,for da får du  bokført  utgiftene på bilen.

Klikk for å gå tilbake til toppen