Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Motta stor pengesum fra foreldre.

NYTT TEMA
ferrek
ferrekInnlegg: 15672
10.04.12 16:09

Hvordan løser man lettest når to foreldre ønsker å gi 250k til sitt barn? Dersom de overfører alt i en smell må man vel betale skatt på dette. 28% av beløpet trukket fra 1G? Eller er det andre skatteberegninger på dette.

Et annet alternativ er vel at hver forelder overfører 1/2 G hver i året i litt over tre år, dette vil vel ikke utløse noe skatt?

Noen andre løsninger? Kan forskudd på arv være et alternativ?

Tar imot alle tips med takk, her er jeg helt grønn!

Nevi
NeviInnlegg: 8159
10.04.12 17:36

En halve G pr av foreldrene er vel maks ja, uten å måtte skatte av det.
Dersom du er gift går det vel an å motta det dobbelte. Dvs to G dersom jeg har skjønt det riktig uten å måtte skatte av det.

Ontologi
OntologiInnlegg: 114
10.04.12 17:52

Har de tid til å ta det over 3+ år er det kanskje det beste, men merk at 1/2G-grensa gjeld alle gåver i løpet av eit år, også verdien av jule- og bursdagsgåver. 

Kjem de over 1/2G frå kvar person i løpet av eit år (uansett om mottakar er gift eller ikkje) vil heile gåva ete av botnfrådraget for arveavgift, som er på kr 470.000 pr person. Det er uansett ikkje snakk om å betale 28%, satsene for arveavgift frå foreldre til born er 6% mellom 470.000 og 800.000, og 10% over 800.000.

Om det er forskot på arv, eller det er gåve, har ikkje noko å seie for arveavgifta. Derimot er det slik at forskot på arv skal dei andre arvingane bli kompensert for seinare, medan det ikkje er tilfelle om det er gåve.

Andre løysingar - om bornet er student, kan foreldra i tillegg til 1/2G i året, gje periodisk (t.d. kvar månad) pengar til studiet og alle utgifter rundt det. Kravet er her at studenten faktisk bruker opp pengane.

(Innlegget ble redigert 10.04.12 17:53)

drillern
drillernInnlegg: 6429
10.04.12 17:57
ferrek: Et annet alternativ er vel at hver forelder overfører 1/2 G hver i året i litt over tre år, dette vil vel ikke utløse noe skatt?

Eller at foreldrene  tar ut pengene i kontanter og gir pengene i hånda.

Det er forsatt lov å sløse bort så mye man vil,bare ikke gi pengene til sine egne barn,da skal staten ha arveskatt.

ferrek
10.04.12 18:01
drillern: Eller at foreldrene tar ut pengene i kontanter og gir pengene i hånda.

Det hadde vært greit det, men jeg hadde tenkt til at disse pengene skulle gå til EK til bolig og såpass mye penger blir nok noe trøblete å få satt inn på sparekonto, selv om man posjonerer det litt utover.

ferrek
10.04.12 18:06
Ontologi: Derimot er det slik at forskot på arv skal dei andre arvingane bli kompensert for seinare, medan det ikkje er tilfelle om det er gåve.

Dette er ikke tilfelle her. Begge barna får tilsvarende. Så da kan vi utelukke forskudd på arv.

Sett at jeg mottar hele beløpet og sender inn en gavemelding, hvor mye vil dette utløse i skatt? Ser ikke at dette er noe alternativ egentlig, de "gamle" er ikke interessert i å betale 1 krone mer i skatt enn nødvendig.

Kan se ut som om 1G i året er veien å gå. Gaver til bursdag og jul trenger ingen å vite hva koster. :-)

Nevi
NeviInnlegg: 8159
10.04.12 18:44
Ontologi: Kjem de over 1/2G frå kvar person i løpet av eit år (uansett om mottakar er gift eller ikkje)

Så med andre ord kan ikke far gi en halv G til både sønn og svigerdatter? Tilsammen 1 G altså. Og det samme med mor?

spredo-the-original
spredo-the-originalInnlegg: 1507
10.04.12 18:58

Far og mor kan HVER gi HVERT av BARNA (ikke svigerbarn) 1/2 G hvert år, totalt.

Det skattes ikke av dette, og 250.000 er under grensen for arveavgift, så det blir ingen arveavgift av dette. MEN beløpet oppgis og blir husket, og trukket fra i FREMTIDIG fribeløp, sånn at du da må betale arveavgift "tidligere" enn du ellers ville måtte gjøre.

En mulig løsning er at foreldrene låner barna 250.000. RENTENE på dette lar dere inngå i det årlige 2x1/2 G, samt nedbetalingen av lånet. (250.000 med 4% rente = 10.000 kroner. Da kan dere føre "nedbetaling" av lånet med nesten 70.000 kroner pr år og ikke føre renter noe sted)

For ordens skyld, jeg er kanskje litt streng når jeg beregner renter. Mange hos skatteetaten vil godta "rentefritt lån til barn". Men i praksis... Om nedbetalingen registreres med 70.000 eller 80.000 i året spiller ikke så veldig stor rolle) 

(Innlegget ble redigert 10.04.12 18:58)

Ontologi
10.04.12 19:06

"Så med andre ord kan ikke far gi en halv G til både sønn og svigerdatter?"

Klart han kan det, så lenge det er ein halv G til kvar, og ikkje kun 1G til sonen.

Og mora kan sjølvsagt gjere det same. Så sånn sett har du rett i at det går an å ta imot 2G totalt frå foreldra, og likevel vere under grensa.

(Innlegget ble redigert 10.04.12 19:16)

Ontologi
10.04.12 19:12
ferrek: Sett at jeg mottar hele beløpet og sender inn en gavemelding, hvor mye vil dette utløse i skatt?

Ingenting i dag, men dei 250.000 vil ta av fribeløpet på 470.000, slik at du seinare kan måtte betale inntil kr 25.000 (10%) meir i arveavgift. Det spørs på kor mykje du kjem til å arve seinare, og ikkje minst på om reglene for arveavgift endrer seg fram til då.

Alternativet til spredo-the-original med eit lån som blir 'nedbetalt' med gåvekvota kvart år er slett ikkje dumt, men litt meir komplisert å halde styr på.

ferrek
10.04.12 19:38
Ontologi: Det spørs på kor mykje du kjem til å arve seinare, og ikkje minst på om reglene for arveavgift endrer seg fram til då.

Da er ikke det å betale ut alt med en gang en veldig dårlig løsning. Nå er det (forhåpentligvis) lenge til det kommer til sykket at alt skal arves, men da utgjør dette en veldig liten andel av det som skal fordeles mellom de etterlatte.

Takk til deg og spredo for veldig gode og forståelige råd! Kan for moro skyld poste hva avgjørelsen ble når det skal ordnes i løpet av sommeren.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 33382
11.04.12 10:39

Hvis man trenger hele beløpet med engang, kan jeg ikke skjønne annet enn at fasiten er å ta dette av fribeløpet på arv. Alt annet fremstår for meg som merkelig....

Det er kun ett par år siden reglene for arv forandret seg dramtisk til det bedre. Det kan selvsagt forandre seg også til det værre. Men når man kan få 250.000 uten noen form for avgift/skatt er det ingenting å lure på.

Ett alternativ er jo å "leke dum" og bare ta imot pengene og se hva som skjer.

Hvis man ønsker å ikke bruke av fribeløpet så kan man selvsagt overføre halv G som her nevnt. Også som nevnt, både mor og far kan overføre denne halve G.

Det er ingenting som slår det å få pengene rett inn på konto der og da, så jeg ville faktisk vurdert å overføre de 250.000 i en sum og så sende inn arvemelding.

Folk maser fryktelig om disse arveavgiftene, men jeg klarer ikke å helt hisse meg opp over det.

Arver du i fremtiden f.eks. 2 millioner må du betale kr. 139.800 i arveavgift. Har man tidligere mottatt 250.000 så blir beløpet 164.800.

VivaLV
11.04.12 10:49
spredo-the-original: Det skattes ikke av dette, og 250.000 er under grensen for arveavgift, så det blir ingen arveavgift av dette. MEN beløpet oppgis og blir husket, og trukket fra i FREMTIDIG fribeløp, sånn at du da må betale arveavgift "tidligere" enn du ellers ville måtte gjøre.

Her var det vel flere feil!!!

Faktisk så sikker at jeg er så frekk at jeg overlater til deg å google det opp.

Man kan altså overføre 39.608 fra hver av foraldrene hvert år uten at det har noen betydning overhodet for hverken vanlig skatt og arveavgift (ser da bort i fra formueskatt for begge parter). Man bruker altså IKKE opp noe fribeløp.

I tillegg er fribeløpet nå 470.000. Det ble som sagt betydelig oppjustert for noen år siden.

Dette er forøvrig ett typisk eksempel på hvordan to ellers like familier kan komme enormt forskjellig ut.

Familie A overfører beløp hvert år til barn og barnebarn og overfører hytte med lavt grunnlag.

Mens familie B gjør det motsatte og får full arveavgift.

Nå er som sagt satsene og fribeløpet justert ned, men utgjør jo fremdeles noen kroner.

spredo-the-original
11.04.12 13:32
VivaLV: Her var det vel flere feil!!!

Feil? Hvor?

Jeg sier det ikke er skatt på beløpet. Det er ALDRI skatt på arv. Men du må betale arveavgift om beløpet går over fribeløpet. 

Jeg sier at 250.000 er under grensen for arveavgift. Du BEKREFTER dette med å fortelle at fribeløpet nå er 470.000.

Jeg sier at om du overfører 250.000 til barna, så regnes dette med som ARV, og trekkes fra fribeløpet, sånn at senere arveoppgjør får "restfribeløpet" til utbetaling før det må betales arveavgift.

Og feilene mine er da? Anyone?

Mine øvrige poeng er:

- Foreldre har lov til å låne penger til barna.

- Det er IKKE arveavgift på lån. 

- Det er lov å "nedbetale" lån fra foreldre med fribeløpet, sånn at restlånet reduseres med fribeløpet hvert år. Utløser IKKE arveavgift. Renter på lånet KAN diskuteres...

Så igjen... Hvor er egentlig feilene mine? 

VivaLV
11.04.12 14:19
spredo-the-original: Feil? Hvor? Jeg sier det ikke er skatt på beløpet. Det er ALDRI skatt på arv. Men du må betale arveavgift om beløpet går over fribeløpet. Jeg sier at 250.000 er under grensen for arveavgift. Du BEKREFTER dette med å fortelle at fribeløpet nå er 470.000. Jeg sier at om du overfører 250.000 til barna, så regnes dette med som ARV, og trekkes fra fribeløpet, sånn at senere arveoppgjør får "restfribeløpet" til utbetaling før det må betales arveavgift. Og feilene mine er da? Anyone? Mine øvrige poeng er: - Foreldre har lov til å låne penger til barna. - Det er IKKE arveavgift på lån. - Det er lov å "nedbetale" lån fra foreldre med fribeløpet, sånn at restlånet reduseres med fribeløpet hvert år. Utløser IKKE arveavgift. Renter på lånet KAN diskuteres... Så igjen... Hvor er egentlig feilene mine?

Den er grei. Da beklager jeg at jeg var så frekk!!!

Den gamle grensen for arveavgift var jo 250.000 så jeg trudde du da mente at dette også var grensen pr. i dag. Altså en feil tolkning fra min side.

Så koblet jeg sammen ditt første og andre avsnitt. Du snakker jo om i første avsnitt om halv G og så fribeløpet i andre avsnitt. Da trudde jeg du mente at også beløp under halv G blir inkludert i fribeløpet.

Men igjen, beklager at jeg tolket teksten din feil.

Og for å ytterligere oppklare (alle beløp innen samme året).

0-39.608 er ingen arveavgift, ingen skatt og man bruker ikke opp fribeløpet

39.609 - 470.000 er "ingen arveavgift", ingen skatt, men man bruker da opp deler eller hele fribeløpet. Jeg skriver "ingen arveavgift" i hermetegn fordi at når man bruker opp fribeløpet så blir det jo arveavgift tidligere som du skriver.

Forøvrig kan det jo hende at foreldrene her har tenkt feil og hengt seg opp i det gamle beløpet 250.000. Var jo en liten tilfeldighet at det var samme beløp. Kanskje de egentlig vil overføre større beløp?

Litt avhengig av hvor mye man trenger pengene, så mener jeg uansett (for begge parter) at det enkleste og sannsynligvis også det beste er å overføre pengene som ett engangsbeløp der og da. Her kan også om man får studielån komme med i betraktning.

Når det kommer til penger og arv så kan det (selv om det er oversiktlige forhold) med 2 foreldre og 2 barn allikevel være betent nok. Overfører man pengene med engang så er man ferdig med det og slipper å mase/minne på det engang i året.

Nå betyr nok ikke det så mye fra eller til. Men hvis foreldrene er i formueposisjon vil jo en overføring til barn (som ofte har høyere gjeld) kunne føre til mindre formueskatt for dem.

spredo-the-original
11.04.12 14:58
VivaLV: Den er grei. Da beklager jeg at jeg var så frekk!!!

Alt iorden.

Jeg tok meg mer nær av det enn jeg skulle, noe som ikke skyldes ditt svar her, men det som så fint heter "utenforliggende omstendigheter".

Så er vi enige, tross alt:) 

VivaLV
11.04.12 15:17
spredo-the-original: Alt iorden. Jeg tok meg mer nær av det enn jeg skulle, noe som ikke skyldes ditt svar her, men det som så fint heter "utenforliggende omstendigheter". Så er vi enige, tross alt:)

Ingenting er som folk som klarer å bli enige.....

Hadde bare flere forumdeltakere vært slikt.

Jeg gikk jo også høyt ut på banen med å bruke ordet "frekk" og at du kunne google det opp selv, så fortjente ett krasst svar tilbake.

ferrek
11.04.12 17:48
VivaLV: Var jo en liten tilfeldighet at det var samme beløp. Kanskje de egentlig vil overføre større beløp?

Var en tilfeldighet. Selv om det hadde blitt godt mottatt om det var enda høyere. :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg