Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AmEx

NYTT TEMA
Dragonage
DragonageInnlegg: 11
11.04.12 01:07

Jeg lurer på hvilke av de mest kjente butikker/forretninger som tar american express pr idag i norge? Er det noen plass man kan finne en liste over dette? Hvilke matbutikker, nettbutikker, bensinstasjoner, møbelbutikker, bilforretninger etc..aksepterer american express som betalingsmiddel? Noen som har en oppdatert liste?

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 54636
11.04.12 08:54

Svært få butikker tar dette, ettersom det visstnok er et dyrt kort for butikkene.

Someone
SomeoneInnlegg: 25317
11.04.12 09:49

ICA tar normalt Amex, itillegg til de aller fleste utesteder og butikker det gjerne er endel turister innom. De fleste steder som selger flybilletter aksepterer det også, og det samme gjelder hoteller

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 5330
11.04.12 12:51
Rainmaker: Svært få butikker tar dette, ettersom det visstnok er et dyrt kort for butikkene.

Hvis du trenger et kort uten øvre grense for bruk vil jeg anbefale Diners Club, som koster 690,- pr. år i motsetning til Amex som koster 1200,-. I de aller fleste tilfeller vil du kunne klare deg med MasterCard med grense på 50k, og som aksepteres av alle.

http://www.dinersclub.no/pow/wcp/dinersno.asp

Someone
SomeoneInnlegg: 25317
11.04.12 13:15
Hansaguden: I de aller fleste tilfeller vil du kunne klare deg med MasterCard med grense på 50k,

Den grensen er individuell

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 5330
11.04.12 13:43
Someone: Den grensen er individuell

Jeg er klar over det, men de aller fleste lønnsmottakere får innvilget 50k uten å spørre. Hvis du vil ha høyere må du søke om det. Hvis du tjener forholdsvis lite vil det bety at du får en lavere grense, eksempelvis 30k. Hvis banken din setter en så lav grense på MasterCard ser jeg i alle fall ingen grunn til å søke om en korttype med ubegrenset bruk, og som ikke lar deg dele opp betalingen. Hos Diners Club forfaller hele beløpet du har brukt månedsvis og jeg tviler på om Amex gjør det annerledes. Har du brukt 30k en mnd. så forfaller hele beløpet maks 40 dager etterpå. Min kone og jeg hadde DinersClub i mange år inntil vi fant ut at vi ikke hadde behov for ubegrenset kreditt. Vi klarer oss utmerket med 2 stk MasterCard hver. Det gir en maks kreditt på tilsammen 200k hvilket burde holde for de fleste. Bommerten mange gjør med slike kort er at de begynner å dele opp beløpet, og tenker som så at, dette hanker vi inn neste måned. Neste måned klarer du det ikke allikevel og så begynner rentene å balle på seg. Tommelfingerregelen er at du ikke skal benytte høyere kreditt enn det du har på kontoen dagen før lønnsutbetalingen.

Luksusfella heter det visst.

Dragonage
DragonageInnlegg: 11
17.04.12 19:04
Hansaguden: Hos Diners Club forfaller hele beløpet du har brukt månedsvis og jeg tviler på om Amex gjør det annerledes

Amex gjør det annerledes. De har innført noe som heter Flexpay. Du kan dele opp betalingen som på "vanlige" kredittkort for beløp inntil 150000. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg