Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

R.I.P. 50 øre

NYTT TEMA
finanskisen
finanskisenInnlegg: 3799
12.04.12 15:10

50-øringen er ikke gyldig etter 1. mai. Hvordan bli kvitt gamle 50-øringer ? En betalte tv-lisensen med 2999 50-øringer, men er dette lov ? Har vært borti tilfeller der butikker o.l. nekter å ta imot store mengder mynt. Mener å huske at en eller annen betalingslov dekker dette området, og at det kan være snakk om å kreve vekslingsgebyr, men hukommelsen er litt rusten på dette området. Noen som kan litt om dette ? Greit å vite dersom jeg skal bortom butikken med sparegrisen før 1. mai :)

Marvik
MarvikInnlegg: 1077
12.04.12 16:26

Butikken er pliktig til å ta imot maks 25 mynter av hver enhet? Lovdata

Skal vel litt til før en butikk vil benytte seg av den paragrafen.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
12.04.12 17:10

Banken.

Marvik
MarvikInnlegg: 1077
12.04.12 17:32
sanila: Banken.

Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen er pliktig til i én betaling å ta imot mer enn femogtyve mynter av hver enhet.

Jeg tolker det i den retning at det gjelder butikker og. Og siden TS tar eksempel med butikk så dkriver jeg bare videre på det eksempelet.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
12.04.12 20:26
Marvik: dkriver jeg bare videre på det eksempelet.

Ja driv i vei, jeg svarte på spørsmålet om hva trådstarter skulle gjøre med sine mønter.

Spørsmålet var hvordan bli kvitt sinn 50 øringer.

Hvis jeg kom til å trykke svar knap til deg, så var det en feil.

RattusNorvegicus
RattusNorvegicusInnlegg: 12421
12.04.12 21:31
Marvik: Jeg tolker det i den retning at det gjelder butikker og. Og siden TS tar eksempel med butikk så dkriver jeg bare videre på det eksempelet

Jepp, det gjelder spesielt butikker. Konsekvensen da er at det ikke blir noe salg. Når det gjelder institusjoner, som kemneren, lisenskontoret og andre som driver innkreving uten at "kunden" frivillig inngår en avtale først, dvs. innkreving foregår etter tvang, så er jeg spent på om de har interesse av å avvise innbetalinger med tvungne betalingsmidler.

magaplasket
magaplasketInnlegg: 23
13.04.12 21:08

På tide at den forsvinner. Ta gjerne bort krona i samme slengen, alle betaler jo med kort uansett

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7026
15.04.12 19:24
RattusNorvegicus: Jepp, det gjelder spesielt butikker. Konsekvensen da er at det ikke blir noe salg. Når det gjelder institusjoner, som kemneren, lisenskontoret og andre som driver innkreving uten at "kunden" frivillig inngår en avtale først, dvs. innkreving foregår etter tvang, så er jeg spent på om de har interesse av å avvise innbetalinger med tvungne betalingsmidler.

Hvis du skal betale tv-lisensen med femtiøringer så kan man vel ikke gå inn til NRK og slenge en pose med femtiøringer på disken, da det ikke er slik man betaler den, man får jo tilsendt en regning. Og eneste måten jegvet om å betale en regning på med kontanter er å gå i banken, og de er vel uansett pliktige til å ta imot store mengder av samme mynt så da hadde det vært bedre å sette femtiøringene inn på kontoen (null gebyr), og så gå i nettbanken og betale tv-lisensen (null gebyr) enn å gå med femtiøringene for å betale en regning og sikkert måtte ut med et digert gebyr forå gjøre det på den måten.

finanskisen
finanskisenInnlegg: 3799
16.04.12 08:59
SUV_4WD: Og eneste måten jegvet om å betale en regning på med kontanter er å gå i banken

Banken tar nok vekslingsgebyr dersom du kommer med et par tusen 50-øringer.

RattusNorvegicus
RattusNorvegicusInnlegg: 12421
16.04.12 09:35
SUV_4WD: Hvis du skal betale tv-lisensen med femtiøringer så kan man vel ikke gå inn til NRK og slenge en pose med femtiøringer på disken, da det ikke er slik man betaler den, man får jo tilsendt en regning. Og eneste måten jegvet om å betale en regning på med kontanter er å gå i banken

Ganske humor med disse innleggene der enkelte bretter ut sin simple forståelse av ting. Tråden ble startet pga. nyheten om en som faktisk betalte lisensen sin med 2999 femtiøringer, men nå har du bevist at dette ikke kan ha skjedd, fordi du vet at man må betale faktura i banken. Med litt google-fu ville du raskt funnet ut at han sendte 11 kilo femtiører i posten.

http://e24.no/media/betale-nrk-lisens-med-2-999-50-oeringer/20178584

"Dette har aldri skjedd før, ler Audun Strand i Lisensavdelingen i Mo i Rana. Mandag mottok han en pakke med et tungtveiende innhold – 11 kilo mynt.

Pakken var godt emballert og porto for 255 kroner var betalt for forsendelsen.

De 2.999 50-øringene utgjorde 1.499 kroner pluss 50 øre til betaling av skyldig kringkastingsavgift."

SUV_4WD
16.04.12 18:44
finanskisen: Banken tar nok vekslingsgebyr dersom du kommer med et par tusen 50-øringer.

Hvis de sier de bare tar inntil 25 mynt av hvert slag så er det bare å dra frem 12,50 kr i femtiøringer og be om å få satt det inn på kontoen sin. Når det er gjort så drar man frem nye 12,50 kr i femtiøringer og ber om å få satt det inn på kontoen sin. Så fortsetter man slik og etterhvert går de nok lei og sier "Gi meg posen med 50-øringer så setter vi inn alt på en gang".

drillern
drillernInnlegg: 6429
16.04.12 23:11
SUV_4WD: Hvis de sier de bare tar inntil 25 mynt av hvert slag så er det bare å dra frem 12,50 kr i femtiøringer og be om å få satt det inn på kontoen sin.

Den reglen med 25 mynter gjelder butikker og privatpersoner,banker må ta imot det du vil av gangbare norske  mynter.

SUV_4WD
16.04.12 23:33
drillern: 25

Du skrev:

"Den reglen med 25 mynter gjelder butikker og privatpersoner,banker må ta imot det du vil av gangbare norske  mynter."

-------------

Det var det jeg også trodde, men finanskisen skrev deretter at man får problemer pga maks 25 like mynt i banken, så da skrev jeg hvordan jeg ville løst det om det faktisk hadde vært tilfelle, noe jeg tvilte på at faktisk var tilfelle av naturlige årsaker da banken har effektive telleapparater og er isntansen som driver med mynt i motsetning til butikker hvor hele kassakøen kan stoppe lenge pga en kunde med store mengder mynt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg