Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skatting ved salg gjennom egen nettside

NYTT TEMA
holteberg
holtebergInnlegg: 190
25.04.12 12:15

Hei.

Er veldig lite kunnskapsrik når det kommer til skatting og slike temaer, så jeg håper dere kan bidra med noen gode svar her.

La oss si at en nettside som ikke er registrert som bedrift bestemmer seg for å selge noe via sine sider (eventuelt at den mottar penger gjennom samarbeidspartnere). Vil da jeg måtte tenke på skattereglene for pengene jeg mottar inn? Må disse pengene registreres på f.eks et frikort som står på meg som enkeltperson?

spredo-the-original
spredo-the-originalInnlegg: 1507
25.04.12 17:05

Om du driver SALG gjennom din nettside må du registrere deg som næringsdrivende (starte firma). Dette fordi du nå driver en virksomhet.

Du vil også måtte sjekke ut mva-lovgivningen (salg over 50.000 = mva-plikt).

Dette betyr full regnskapsplikt (altså føre regnskap over alle inntekter fra websiden og alle utgifter du har for å få (og kontrollere/holde oversikt over) disse inntektene).

Resultatet føres i selvangivelsen (OG i vedlegg. Enten som forenklet rapportering (under 50.000 i omsetning pluss etpar andre kriterier MÅ være oppfylt) eller i Næringsoppgave 1 + evt andre skjema)

Dersom du driver en webside og får litt tilskudd til denne siden (altså ikke tjener mye penger på den) så kan du hevde at dette er en hobby som ikke er egnet til å gi overskudd, og som sådan ikke skal føres i selvangivelsen. 

(Merk at driver du SALG så er dette næringsvirksomhet uansett, enten du tjener penger på det eller ikke. Det ER lov å drive virksomhet som går med tap i dette landet) 

(Innlegget ble redigert 25.04.12 17:06)

holteberg
holtebergInnlegg: 190
25.04.12 17:17

I mitt tilfelle er det nok det du beskriver i nest siste avsnitt som er tilfellet. Hobbyvirksomhet som har gått dundrende i minus (kun kostnader), og som vi nå vurderer å kjøre en kampanje på.

Glee
GleeInnlegg: 5226
25.04.12 19:37
holteberg: Er veldig lite kunnskapsrik når det kommer til skatting og slike temaer, så jeg håper dere kan bidra med noen gode svar her.

Det er to ting som er sikkert: Døden og skatten...

Imidlertid så er hobby skattefri, så lenge det ikke blir noe særlig netto inntekt.

Svogeren min troppet opp hos futen og sa at han holdt litt på i garasjen og snekret et og annet postkassestativ, ei vugge og noe annet "pjask" som han solgte svart. Skal jeg oppgi det?

Konklusjonen ble nei. Han kjøpte også en del verktøy, og det ville i så fall redusere nettoen mye. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg