Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Overføring av fedrekvote som student

NYTT TEMA
torgro87

torgro87
14.10.12 14:42

Er heltidsstudent og vurderer å få barn neste år. 

Tjener ca 100.000,- i året på ekstrajobber, og kona mi jobber fast og tjener opp i mot 400 000,- i året.

- Vil det lønne seg for meg å si opp jobben og tjene ca 35 000,- i året for å ha rett til å overføre mine 12 ukers fedrekvote til mor? (Reglene til nav sier at man ikke kan ha pensjonsgivende arbeid i 6 av 10 måneder før permisjon, og inntekt ikke har overstiget ca 35 000)

- Hvis for eksempel en søknad om overføring blir godkjent i mai, kan man da tjene så mye man vil resten av året, eller gjelder de 35 000,- for hele året?

Grunnen til at jeg spør er at det er uaktuelt å avbryte studiet for å ha en pappapermisjon, og jeg vil ikke utsette permisjonen for jeg vil da få mye mindre foreldrepenger enn mor ville fått. Noen med erfaringer?

EoB

EoB
20.10.12 13:29

Jeg har forstått det slik at man ikke får overført fedrekvoten. Fruen er gravid, og jeg er student, og vi kommer til å slite når hennes permisjon er ferdig. 

Stem høyre/FRP, og vent til etter valget med å få barn;)  

Andre1999

Andre1999
20.10.12 17:20

To mulige løsninger:
1. Vent med å få barn til du er ferdig å studere
2. Få barn. Ta kontakt med familievernkontor og si at det er slutt. Bestill mekling om barnefordeling. Møt på mekling og få meklingsattest (dere kan dra etter 2 minutter). Be dama kreve NAV om å få overført fedrekvoten til seg, de vil innvilge om hun viser dem meklingsattesten.   

(Innlegget ble redigert 20.10.12 17:22)

Andre1999

Andre1999
20.10.12 17:47
EoB: Jeg har forstått det slik at man ikke får overført fedrekvoten.

Fullt mulig, og ganske enkelt. Se oppskriften i mitt forrige innlegg.

Linusine

Linusine
30.01.13 01:03

(Innlegget ble redigert 30.01.13 01:07)

EoB

EoB
26.02.13 17:06

Vi fikk forøvrig svar i dag fra NAV om at fedrekvoten var overført til mor, noe som viser at det lønner seg å søke. Jeg er student, tjener ca 200 000 i året, og begrunnet søknaden med at fedrekvote ville vært helt meningsløst for min del, da jeg uansett måtte vært på skolen.

Takk og pris at det finnes folk på NAV som driter litt i dette latterlige fedrekvote maset. 

malhen

malhen
27.02.13 13:54
EoB: Jeg er student, tjener ca 200 000 i året, og begrunnet søknaden med at fedrekvote ville vært helt meningsløst for min del, da jeg uansett måtte vært på skolen.   Takk og pris at det finnes folk på NAV som driter litt i dette latterlige fedrekvote maset.

Da har du en god grunn. En av grunnene NAV godkjenner er at far ikke har mulighet til å ha samvær med barnet som f.eks ved sykdom ol. Du får med andre ord mest sannsynlig ikke overført noe fedrekvote fordi du har lyst eller på grunn av økonomiske hensyn.

AsbGor

AsbGor
04.04.13 21:26

Er litt i samme situasjon her. Er student, men jobber 4 dager per måned plus litt i ferier. Som student hadde eg ikkje rett til fedrekvote, men siden eg jobber disse 4 dagene så overskriver vist det alt.  Siden eg ikkje har 100% jobb kan eg ikkje utsette fedrekvote og side eg tjener over 41000 i året kan eg ikkje overføre den til mor.

Blir dermed "tvunget" av NAV til å ta med min datter på snart 9 måneder på skolen noe som betyr at eg kan glemme å delta på forelesninger. Mer eller mindre direkte sabotasje av skolegangen takket være NAV sine trange regler.

sortepeder

sortepeder
19.03.15 22:57

Eob, jeg befinner meg i en identisk situasjon, men har fått avslag fra NAV. Skulle svært gjerne hørt din argumentasjon og ordlyden i vedtaket du fikk. Hadde satt stor pris på om du kunne kontakte meg på tlf 92483587. Vennlig hilsen frustrert studentfar!

Klikk for å gå tilbake til toppen