Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Enkeltmannsforetak

NYTT TEMA
kentrt
kentrtInnlegg: 2
19.08.13 17:24

Hei alle medforumskribenter.

Lurer på om noen kan hjelpe meg med et spørsmål.

Jeg Vurderer å opprette et enkeltmannsforetak (eventuelt AS), men mest for å reservere bedriftsnavnet i brreg. Litt som å sikre seg et domene, så jeg har det til jeg skal bruke det.

Er det gratis å opprette og beholde enkeltmannsforetak uten å ha inntekt på org, kun privat?

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15033
19.08.13 17:43

Er vrient å "beskytte" et slikt navn i dag. Litt info på linken under...

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/Krav-til-navnet/Hvordan-beskytter-jeg-foretaksnavnet/

Og er du et enkeltmannsforetak må jo navnet ditt være en del av firmanavnet...

(Innlegget ble redigert 19.08.13 17:46)

kentrt
kentrtInnlegg: 2
19.08.13 17:46

Hei og takk for svar :)

Det er forsåvidt greit at noen tar et navn som er nesten likt, lurer mer på om jeg kan opprette og beholde det gratis.

petterG
petterGInnlegg: 9488
19.08.13 21:01
kentrt: Er det gratis å opprette og beholde enkeltmannsforetak uten å ha inntekt på org, kun privat?

Gratis og uten forpliktelser. Jeg registrerte ENK "etternavnetmitt ditt & datt" i BRREG for 10-12 år siden, bare for å sikre meg domenet "etternavnetmitt.no".

Som kjent trenger man et org. nr. for å registrere .no-domener. Det eneste jeg måtte gjøre ellers var å ta en telefon til skattekontoret første året og gi beskjed om at jeg fortsatt skulle ha forenklet selvangivelse.

(Innlegget ble redigert 19.08.13 21:01)

franzsigel
19.08.13 21:03

Det er så vidt jeg vet gratis å regsitrere seg som enkeltmannsforetak i enhetsregisteret. Men dersom du ikke har aktivitet (omsetning) i 3 år skal selvskapet formelt slettes. 

Er du registeret må du imidlertid fylle ut noen ekstra poster i selvangivelsen, men om du ikke har aktivitet holder det med et par nuller....

petterG
petterGInnlegg: 9488
19.08.13 21:32
franzsigel: Det er så vidt jeg vet gratis å regsitrere seg som enkeltmannsforetak i enhetsregisteret. Men dersom du ikke har aktivitet (omsetning) i 3 år skal selvskapet formelt slettes. 
Er du registeret må du imidlertid fylle ut noen ekstra poster i selvangivelsen, men om du ikke har aktivitet holder det med et par nuller....

Jeg finner ingenting i BRREG som sier at ENK(enkeltpersonforetak) skal slettes etter tre passive år(jeg har selv 10-12 år uten aktivitet). 

Har dessuten levert forenklet selvangivelse hele tiden uten endringer eller nuller av noe slag...

VivaLV
VivaLVInnlegg: 31134
19.08.13 21:50
franzsigel: Det er så vidt jeg vet gratis å regsitrere seg som enkeltmannsforetak i enhetsregisteret. Men dersom du ikke har aktivitet (omsetning) i 3 år skal selvskapet formelt slettes. Er du registeret må du imidlertid fylle ut noen ekstra poster i selvangivelsen, men om du ikke har aktivitet holder det med et par nuller....

Liv og lære er bestandig artig å diskutere. Har samme erfaring som petterG.

Jeg registrerte selskap for 16 år siden (org.nr.: 979 330 766) og har ALDRI fylt ut ett eneste tall eller skjema av den grunn.

Ett par praktiske ting kan nevnes.

For det første så trur jeg det kan slå uheldig ut på kredittrating. Men det er jeg ikke sikker på, men det kommer ihvertfall opp hver gang de gjør en kredittrating på meg at jeg har dette selskapet.

Det andre er at jeg i perioder har fått endel reklame i posten + noen telefonselgere. Det har ikke vært så fryktelig mange, men nevner det her i farten.

Selskapet skal jeg holde så lenge jeg kan. Har noen små planer om å starte noe aktivitet, og da er det jo artig å bruke det gamle selskapet slik at jeg kan skrive stiftet 20.10.1997.

Husk (forsåvidt nevnt) at ENK må ha eiers navn med i firmatittel.

Altså hvis du ønsker å kalle selskapet Rørleggerservice og så heter du Ole Hansen, så må du registrere Rørleggerservice Hansen, evnt. Rørleggerservice Ole Hansen.

franzsigel
19.08.13 21:58

I praksis vil man nok ofte kunne unngå å bli slettet, siden det ikke er noen systematisk sjekk av aktivitet.

Men reglene om opphør finner man i lignings ABC som i siste år sier:

Dersom det midlertidig ikke er drift i virksomheten ved årets utgang, må det vurderes konkret om dette skal behandles etter reglene om opphør av virksomhet. Dersom en virksomhet f.eks. er sesongbetont, eller ligger nede på grunn av sykdom, anses dette ikke som opphør av virksomhet, såfremt en kan regne med at virksomheten kommer i gang igjen innen rimelig tid. Har det midlertidige opphør medført at driftsinntektene for de 4-5 siste årene har vært kr 0, og det ikke har vært drift (aktivitet) i virksomheten tilsvarende antall år, vil en som utgangspunkt kunne gå ut fra at virksomheten er opphørt.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 31134
20.08.13 07:49
franzsigel: I praksis vil man nok ofte kunne unngå å bli slettet, siden det ikke er noen systematisk sjekk av aktivitet.

Beklager at jeg sto opp tidlig i dag og er morgengretten, men det er vel nettopp praksis som er mest interessant å diskutere.

I det hele er det ganske mange tråder på økonomiforum (og jus, kanskje ikke unaturlig) som sier at loven er slik og slik, men veldig ofte så er jo praksisen en annen. Svar fra de som har erfart det er da ofte mer riktige enn teoretiske svar. Men den siste var mer en generell kommentar og ikke direkte beregnet på deg.

William_S2
William_S2Innlegg: 1284
20.08.13 10:31

Enkeltpersonsforetak er enkelt å opprette og  har ikke ført noe ekstra på selvangivelser, rett og slett fordi jeg bruker det kun for å sikre domener. 

Jarnagard
JarnagardInnlegg: 1018
20.08.13 16:49
kentrt: Jeg Vurderer å opprette et enkeltmannsforetak (eventuelt AS), men mest for å reservere bedriftsnavnet i brreg. Litt som å sikre seg et domene, så jeg har det til jeg skal bruke det.

Husk at du må stå i Foretaksregisteret for å beskytte firmanavnet (det holder ikke med Enhetsregisteret).

Når det er sagt, siden etternavnet ditt være en del av navnet i et ENK (f.eks. Snekker Jensen, Maler Jensen), ser jeg uansett ingen grunn til å reservere firmanavnet slik du skisserer.

spredo-the-original
spredo-the-originalInnlegg: 1501
20.08.13 17:06
VivaLV: Beklager at jeg sto opp tidlig i dag og er morgengretten, men det er vel nettopp praksis som er mest interessant å diskutere.

Noe sier meg at mange av de som er rammet her tenkte akkurat det samme:

http://www.dagbladet.no/2013/08/19/nyheter/boplikt/innenriks/28782096/

Texas_John
Texas_JohnInnlegg: 1913
26.08.13 16:33

Første bud er å lære seg forskjellen på enkeltmann og enkeltperson

msoder
msoderInnlegg: 2
26.06.18 21:07

Om jag har fattat rätt så kostar det inget att registrera ett enkeltpersonforetak i enhetsregistreret. Om man ska ha fler än 5 anställda så kostar det 2250 kr att registrera sig i Foretaksregistret. Man får inte automatiskt rätt till domänen, utan måste även ansöka om denna. 

malacay3
malacay3Innlegg: 17916
09.07.18 17:57
msoder: Om jag har fattat rätt så kostar det inget att registrera ett enkeltpersonforetak i enhetsregistreret. Om man ska ha fler än 5 anställda så kostar det 2250 kr att registrera sig i Foretaksregistret. Man får inte automatiskt rätt till domänen, utan måste även ansöka om denna.

Det er flere tilfeller som krever at man må inn i foretaksregisteret. Men gjør man det bare for å sikre seg et navn holder det nok med enhetsregisteret. Synes dog det virker sært, hvor mange firma heter rørleggerbutikk Andersen ?

Malacay

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5111
10.07.18 08:14
malacay3: Det er flere tilfeller som krever at man må inn i foretaksregisteret. Men gjør man det bare for å sikre seg et navn holder det nok med enhetsregisteret.

For at et foretaksnavn skal vernes må navnet enten være tatt i bruk eller foretaket være registrert i Foretaksregisteret, se foretaksnavneloven § 3-1. Enhetsregisteret er ikke nok. 

Skillet får særlig betydning for virksomheter som har lang oppstarts- eller planleggingsfase, fordi et navn er ikke tatt i bruk i lovens forstand før det har oppnådd en viss "omsetning" i offentligheten.

Rekkebat
RekkebatInnlegg: 1
10.07.18 16:45

Starte et aksjeselskap, det er mye bedre. Du vil angre deg senere ellers!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg