Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Verdig minstepensjon. Hvor mye er minstepensjonen?

NYTT TEMA
baov
baovInnlegg: 8631
23.08.13 08:04

Hvor mye er pensjonen for ekesempel for en Nordmann som har jobbet som lærer eller sykepleier ca i 40 år?

(Innlegget ble redigert 23.08.13 14:19)

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 40980
baov
23.08.13 09:11

En pensjon på ca 10 -15 -tusen pr mnd som gjelder for de fleste, - er jo ikke mye å rope hurra for.

AaronPresley
AaronPresleyInnlegg: 343
23.08.13 09:39
baov: 10 -15 -tusen pr mnd

Hvis pensjon er din eneste inntekt, vil jeg si det er vesentlig forskjell på 10 og 15 tusen per mnd...

For å svare på spørsmålene dine:

Minstepensjonen er ca. kr. 162.000 iflg NAV

En offentlig ansatt som står i jobb til 67 år, begynte å jobbe som 22-åring, har full opptjening og går av med en lønn på 450.000 (full stilling hele tiden, har fulgt ordinær lønnsutvikling) kan se fram til en pensjon på 297.000 iflg DNB sin pensjonskalkulator dvs 66 % av lønn. Av dette er 220.000 pensjon fra folketrygden, resten tjenestepensjon.

Det at svært få sykepleiere står i jobb til 67 års alder, og svært mange jobber/har jobbet deltid i perioder, gjør at det er få pensjonerte sykepleiere som har 300.000 i pensjon. Mange ønsker å gå av tidligere, f eks ved fylte 62 år, og forutsatt full opptjening og full stilling i disse 40 årene vil en kunne forvente en pensjon på 55 % av brutto lønn dvs 249.000 (fortsatt iflg dnb.no )

Gapet mellom "hvordan en vil ha det" og "hva en har råd til" som pensjonist mistenker jeg blir stort i ganske mange tilfeller.

C_M_D
C_M_DInnlegg: 9518
23.08.13 09:42
baov: En pensjon på ca 10 -15 -tusen

En enslig minstepensjonist har noe rundt 168.000 kr skattefritt per år. Det er ca 14.000 kr netto hver måned. I tillegg kommer ekstra goder som bostøtte hvis det skulle være nødvendig.

Dette beløpet ble utvidet kraftig under de RG, da jeg husker beløp som var nede i 120.000 rett etter at RG overtok. Så ble det økt til 136.000, rundt 2008 og er altså nesten oppe i 170.000 kr nå skattefritt.

Dette er absolutt minimum, og de som har jobbet bortimot 40 år får enda mer selvsagt.

(Innlegget ble redigert 23.08.13 09:43)

mrpink106999
mrpink106999Innlegg: 1189
23.08.13 09:42
baov: En pensjon på ca 10 -15 -tusen pr mnd som gjelder for de fleste, - er jo ikke mye å rope hurra for.

Tror nok vi i fremtiden må regne med å selv spare privat i større og større omfang. Det er faktisk viktigere å holde skattenivået så lavt som mulig for de som driver bedrifter enn om du eller jeg  får 10 eller 15 tusen utbetalt som pensjonist. Dette er dessuten ingen problemer å planlegge, ingen blir plutselig 67 år :)

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 53211
23.08.13 10:19
mrpink106999: Tror nok vi i fremtiden må regne med å selv spare privat i større og større omfang. Det er faktisk viktigere å holde skattenivået så lavt som mulig for de som driver bedrifter enn om du eller jeg  får 10 eller 15 tusen utbetalt som pensjonist. Dette er dessuten ingen problemer å planlegge, ingen blir plutselig 67 år :)

Utfordringen er at for svært mange er det ikke mulig å gjøre denne planleggingen.

mrpink106999
mrpink106999Innlegg: 1189
23.08.13 12:39
Rainmaker: Utfordringen er at for svært mange er det ikke mulig å gjøre denne planleggingen.

Føles sikkert urettferdig, men de fleste av oss høster stort sett det vi sår.

Det er ingen automatikk i at livet er rettferdig og alle skal ha det samme uansett hva folk mener de har fortjent.

Rainmaker
23.08.13 13:33
mrpink106999: Føles sikkert urettferdig, men de fleste av oss høster stort sett det vi sår. Det er ingen automatikk i at livet er rettferdig og alle skal ha det samme uansett hva folk mener de har fortjent.

Ingen har sagt noe om at alle skal ha det samme.

Der er imidlertid umulig for den jevne arbeidstaker å spare selv til en verdig alderdom uten å forsake et verdig voksenliv.

AaronPresley
23.08.13 14:41
Rainmaker: Der er imidlertid umulig for den jevne arbeidstaker å spare selv til en verdig alderdom uten å forsake et verdig voksenliv.

Umulig????

Den jevne arbeidstaker har gjerne et boliglån, og med den lave renten vi fortsatt har bør det være gode muligheter for sparing - dersom det blir prioritert.

Mange sparer til BSU hvor "kvoten" er ca 1.700 per måned. Dersom en 34-åring fortsetter å spare like mye til pensjon som han har gjort til BSU vil han ha ca. 1 million oppspart etter 30 år. Blir nødvendigvis ikke noen syvroms villa i Marbella, men det er vel bedre å ha en mill enn å ikke ha det.

Inflasjonen vil reduserer verdien av sparepengene, men de fleste går opp i lønn hvert år, og kan gradvis øke sparebeløpet - og med et 30 års tidsperspektiv bør en spare i aksjefond som skal gi bedre avkastning enn en sparekonto. 

Svært mange vil oppleve å gå drastisk ned i inntekt når de går av med pensjon, og når mange drømmer om å reise mer, være mer sammen med familie, spandere på barn og barnebarn, drikke mer vin, spille golf, kjøre MC og hva det nå måtte være som definerer "det gode liv" - det henger ikke i hop!

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15033
23.08.13 15:01
baov: En pensjon på ca 10 -15 -tusen pr mnd som gjelder for de fleste, - er jo ikke mye å rope hurra for.

Tja, så lenge man er gjeldfri og eier egen bolig skulle jeg tro det går an å leve ganske så godt på 15.000 i måneden.

Dessverre regner jeg med pensjonene er mye lavere enn som så når jeg om 20-30 år kan begynne å tenke på å pensjonere meg.

Er redd det fort blir en luksus å pensjonere seg før man er 70, og de som er i stand til det må nok fort spe på pensjonen med en liten ekstra arbeidsinntekt selv etter man har nådd den alderen...

(Innlegget ble redigert 23.08.13 15:02)

Rainmaker
23.08.13 15:39
AaronPresley: Umulig???? Den jevne arbeidstaker har gjerne et boliglån, og med den lave renten vi fortsatt har bør det være gode muligheter for sparing - dersom det blir prioritert. Mange sparer til BSU hvor "kvoten" er ca 1.700 per måned. Dersom en 34-åring fortsetter å spare like mye til pensjon som han har gjort til BSU vil han ha ca. 1 million oppspart etter 30 år. Blir nødvendigvis ikke noen syvroms villa i Marbella, men det er vel bedre å ha en mill enn å ikke ha det. Inflasjonen vil reduserer verdien av sparepengene, men de fleste går opp i lønn hvert år, og kan gradvis øke sparebeløpet - og med et 30 års tidsperspektiv bør en spare i aksjefond som skal gi bedre avkastning enn en sparekonto.  Svært mange vil oppleve å gå drastisk ned i inntekt når de går av med pensjon, og når mange drømmer om å reise mer, være mer sammen med familie, spandere på barn og barnebarn, drikke mer vin, spille golf, kjøre MC og hva det nå måtte være som definerer "det gode liv" - det henger ikke i hop!

Ja det er tilnærmet umulig for mange arbeidstakere å spare til pensjon.

1 mill er ikke mye å skulle leve av i alderdommen.

De fleste som sparer i BSU er de som allerede sitter godt i det. Ikke de som jobber i de lavere lønnede jobbene.

Man skal også etablere seg med bolig, bil, barn osv. Det er uholdbart å forvente at man skal legge av relativt store pengesummer av lønnen hver måned til å spare til en alderdom. (For det blir store summer for de som er lavtlønnet.)

Personlig har jeg ikke noe problem med å legge av penger til alderdommen, BSU funker bare som pengeplassering for å senke skatten, og jeg går i et pent overskudd hver måned. Men jeg tjener betydelig over snittet.

Men jeg skal ikke mange år tilbake før det å skulle spare selv til en pensjon hadde vært en umulig oppgave med den inntekten jeg hadde. Så og si hele lønnen gikk med hver måned til faste og ufaste utgifter, uten at det var sløsing inne i bildet.

Hvis vi regner at man går av med pensjon ved 67, og lever i 15-20 år ekstra (levealderen går oppover) og skal betale alt over minstepensjon selv opp til en pensjon som tilsvarer la oss si 20k i måneden, altså ca 72000 til ekstra årlig. Da trenger man ca 1,5 mill på konto. Til sammenlikning gir din "BSU-sparing" bare 612k i oppsparte midler. (Jeg ser her bort fra renter, ettersom det er umulig å forutse slikt)

På 30 år gir det et årlig sparebehov på ca 48 000, eller 4 000 i året.

Tjener man da under snittet f.eks 400 000 kr i året vil dette tilsvare ca 18% av nettoinntekten. Det er vel mye å forvente at man skal sette av så mye av disponibel inntekt.

Ja man vil gå opp i lønn, men kroneverdien vil også synke. Så antallet kroner du trenger for å opprettholde tilsvarende standard vil nok mangedobles.

Dette er selvfølgelig en svært forenklet beregning, men den viser at det er vanskelig, og tilnærmet umulig for mange å skulle være avhengig av å sette av penger.

Å skulle gå over til et 100% egenfinansiert pensjonssystem ville være katastrofalt for de som tjener lite.

AaronPresley
24.08.13 15:53
Rainmaker: Hvis vi regner at man går av med pensjon ved 67, og lever i 15-20 år ekstra (levealderen går oppover) og skal betale alt over minstepensjon selv opp til en pensjon som tilsvarer la oss si 20k i måneden, altså ca 72000 til ekstra årlig. Da trenger man ca 1,5 mill på konto. Til sammenlikning gir din "BSU-sparing" bare 612k i oppsparte midler. (Jeg ser her bort fra renter, ettersom det er umulig å forutse slikt)
På 30 år gir det et årlig sparebehov på ca 48 000, eller 4 000 i året.
Tjener man da under snittet f.eks 400 000 kr i året vil dette tilsvare ca 18% av nettoinntekten. Det er vel mye å forvente at man skal sette av så mye av disponibel inntekt.
Ja man vil gå opp i lønn, men kroneverdien vil også synke. Så antallet kroner du trenger for å opprettholde tilsvarende standard vil nok mangedobles.
Dette er selvfølgelig en svært forenklet beregning, men den viser at det er vanskelig, og tilnærmet umulig for mange å skulle være avhengig av å sette av penger.
Å skulle gå over til et 100% egenfinansiert pensjonssystem ville være katastrofalt for de som tjener lite.

Resonnementet ditt henger ikke sammen i det hele tatt.

Ingen - absolutt ingen - har tatt til orde for en 100 % egenfinansiert alderspensjon, så den lar jeg ligge.

En person som står i arbeid til 67 år vil ha en betydelig bedre pensjon enn minstepensjonen, så hele utgangspunktet for regnestykket ditt er feil.

Du velger videre å se bort fra avkastning når du regner ut fremtidig pensjonsbeholdning, noe som er helt meningsløst, spesielt når du senere påpeker at inflasjonen vil redusere verdien av sparekapitalen og øke sparebehovet i kroner. Har du noen gang prøvd en sparekalkulator, og registrert hvor viktig det er å begynne tidlig for lettere å kunne nå sparemålet? Albert Einstein skal ha kalt rentes rente-effekten for verdens åttende underverk, mens du velger å se bort fra avkastning... Vel, vel.

Dersom du mener at 1,5 Mill vil gi deg den økonomien du ønsker som pensjonist, behøver du ikke sette av mer enn 1.800 i måneden for å oppnå dette - dersom du begynner å spare 30 år før ønsket pensjonsalder. Dette med en gjennomsnittlig avkastning på 5 % (litt mer enn bankrente, men høyst realistisk over 30 år). Forskjellen på 1.800 og 4.000 per mnd er i min hverdagsøkonomi betydelig, og hvis en gjør som svenskene, og starter enda tidligere, behøver man ikke å spare så mye i måneden en gang.

Pensjonsreformen er vedtatt og iverksatt, den legger et større ansvar på den enkelte for å sørge for egen (tilleggs-)pensjon. Når folketrygden gir mindre (staten regner med å spare 18-20 % mener jeg å ha lest), tjenestepensjon fra arbeidsgiver gir mindre (det er knapt noen som får ytelsespensjon lengre - det koster arbeidsgiver for mye - og alle, også offentlig ansatte, påvirkes av levetallsjustering og vedtatt underregulering av pensjoner) da er det bare en mulig utvei - spar selv.

baov
26.08.13 19:18

Ikke kødd med det som fungerer. Gode robuste grunnleggende ordninger som har bygget velferdsordning/Arbeidsmiljølov som er verdens beste har ikke kommet uten kamp.

Ny-ungdommspolitikere kaster gjerne gode ordninger for å få på plass en mikroskopisk nisje i stedet. Gjengrodde og mange andre fantasifuklle ord brukes i kampen å rive ned hva som er bygget opp fra da Norge sto på skretj (0), og i etterkrigstiden bygde opp et vellykket samfunn.

Ny-ungdomspolitikere river ned velferdsamfunnet  med eøs og få enkle ord i kampen om taburettene.

P.S. Vanskelig å fatte seg i korthet når det er så kort avstand, men mye/mange sterke meninger mellom linjene.

(Innlegget ble redigert 26.08.13 19:21)

AaronPresley
27.08.13 11:11
baov: Ikke kødd med det som fungerer.

Pensjonsreformen ble innført 1.1.2011

"Folk flest" synes å være uvitende om konsekvensene av reformen, de nekter i alle fall å ta konsekvensene inn over seg.

Pensjonisttilværelse = ferie hele året

Ferie = mange bruker mer penger enn når man jobber

Inntekten går ned + ønske om høyere forbruk = umulig

selters
seltersInnlegg: 6202
29.08.13 20:53

Det er da rett og rimelig at folk skal ta litt personlig ansvar for sin egen fremtid.

Gubbenilia
GubbeniliaInnlegg: 2721
29.08.13 22:10
selters: Det er da rett og rimelig at folk skal ta litt personlig ansvar for sin egen fremtid.

Det gjør vel folk? Når en er sånn noenlunde ferdig med hus og alle de tingene der, så er jo utgiften til pensjonssparing stor.  Hvis en ikke jobber i det offentlige, eller har en arbeidsgiver med en skikkelig pensjonsordning, faller denne regningen på den enkelte.

Det er ikke slik at folk kan forvente at pensjonen fra folketrygden vil være nok å leve av. Vi lever lenger og er friskere lengre. Vi vil gjerne reise litt, gjøre de tingene vi ikke hadde råd til som ung, og siden ikke hadde tid til. Som pensjonister trenger vi altså ikke nevneverdig mindre penger enn som yrkesaktive, i hvert fall ikke de første 10 pensjonistårene.

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15033
30.08.13 21:26
baov: Ikke kødd med det som fungerer. Gode robuste grunnleggende ordninger som har bygget velferdsordning/Arbeidsmiljølov som er verdens beste har ikke kommet uten kamp.

Skulle ønske vi slapp å "kødde" med pensjonsordningen.

Problemet er at ordningen ble innført på en tid når folk i snitt kun levde 2-3 år etter at de gikk av med pensjon (og halve befolkningen knapt hadde pensjonsrettigheter i det hele tatt).

Å opprettholde samme ordning når gjennomsnittsalderen kryper godt over 80 er nesten håpløst, uten drastisk høyere skatter.

Iallefall tørr ikke jeg gamble pensjonisttilværelsen min på at slike ordninger blir videreført. Antagelig skal vi igjennom minst en til pensjonsreform før jeg får sjansen å gå av, og den blir neppe gunstigere enn dagens.

Ergo må det egen sparing til, og fremtidige forventninger bør nok også senkes betraktelig. Trist men sant...

TangoSverre
TangoSverreInnlegg: 28
15.10.13 09:40

Til TS sitt spørsmål som gjaldt en lærer eller sykepleier sine pensjonsrettigheter så kan det regnes med 66-70% av lønn ved pensjonsalder.

Det inkluderer folketrygden og tjenestepensjon i jobben.

Har du ikke en skikkelig pensjon via jobben kan du regne med at du halverer inntekten når du blir pensjonist. Nav.no har alle dine detaljer.

Og det er viktig å merke seg at Norge antagelig har de beste offentlige pensjonsordningene i Europa.

Alle i hele verden blir oppdratt til å sikre sin alderdom, bortsett fra oss her på bjerget som er blitt for godt vant. Det nytter ikke å klage på dårlig pensjon hvis du ikke tar ansvar selv og iallefall søker informasjon.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3322
15.10.13 11:50
baov: Hvor mye er pensjonen for ekesempel for en Nordmann som har jobbet som lærer eller sykepleier ca i 40 år?

Offentlig ansatte vil motta 66% av gj.snittlig inntjening i 40 år etter dagens regler.

For en ansatt i privat sektor vil tilsvarende være i underkant av 50%. Men her er det et krav om privat pensjonsordning, noe som gjør at disse også kommer bedre ut alt i alt.

Nye regler, som følge av den siste pensjonsreformen, gjør det vanskeligere å oppnå full pensjon for de fleste. Mens man tidligere regnet de "20 beste årene" gjelder nå alle arbeidsår, og du oppnår ikke full pensjon før du har 40 år i arbeidslivet.

Dette vil spesielt slå hardt ut for de som

- kommer sent inn i arbeidslivet.

- pensjonerer seg tidlig.

- Jobber deltid i perioder av livet, f.eks. når barna er små.

- Blir uføre og må avslutte karrieren før 40 års arbeid.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 31134
18.10.13 20:57
mrpink106999: Tror nok vi i fremtiden må regne med å selv spare privat i større og større omfang.

De fleste vil jo også arve når de nærmer seg pensjonisttilværelsen/har blitt pensjonist, slik at det bør også inn i regnestykket.

Hvor mye man arver har jo økt kraftig de siste årene pga. boligprisene og med høye(re) fribeløp så sitter man igjen med mere.

Mange har jo også barn og burde jo ha fin mulighet til å spare litt ekstra fra de flytter ut.

Jarnagard
JarnagardInnlegg: 1018
20.10.13 11:30

En liten digresjon om pensjon i fremtiden: Jeg tror ikke dagens 20-åringer skal stole blindt på at staten er i stand til å utbetale pensjonen - selv minstepensjonen - de har krav på om noen og førti år.

Gubbenilia
20.10.13 21:33

Det er rart at folk tror de kan leve av kun pensjonen fra folketrygden og den obligatoriske tjenestepensjonen. Det kan man stort sett ikke. Man MÅ ha en privat pensjonsplan i tillegg.  Jeg ser ingen grunn til at jeg, som pensjonist, skal ha så veldig mye mindre penger til rådighet enn nå da jeg er i arbeid. Det koster mye nå, siden ingen av oss er offentlig ansatt. Pensjonskostnaden er faktisk den største enkeltposten på vårt månedsbudsjett.

vemo72
vemo72Innlegg: 2750
22.10.13 05:18

Hva er rettferdigheten og meningen med at dagens pensjonister kan jobbe fullt og samtidig motta full pensjon??

Hvorfor skal alle født etter 1968 ta hele byrden?

vemo72
vemo72Innlegg: 2750
22.10.13 05:28

"Til TS sitt spørsmål som gjaldt en lærer eller sykepleier sine pensjonsrettigheter så kan det regnes med 66-70% av lønn ved pensjonsalder.

Det inkluderer folketrygden og tjenestepensjon i jobben."

Vanskelig å regne med noe som helst for dagens 30-40 åringer. Og ang pensjonen til en sykepleier, hvor man da skal beregne 66% av 40 års gjennomsnitt. Trekk ut noen barnefødsler og ufrivillig deltidsstillinger, så får vi se hvor fantastiske de offentlige pensjonene er! Og hvor gamle er vi da?:) (Dette gjelder ikke dagens pensjonister.)
Gubbenilia
22.10.13 19:40
vemo72: Vanskelig å regne med noe som helst for dagens 30-40 åringer. Og ang pensjonen til en sykepleier, hvor man da skal beregne 66% av 40 års gjennomsnitt. Trekk ut noen barnefødsler og ufrivillig deltidsstillinger, så får vi se hvor fantastiske de offentlige pensjonene er! Og hvor gamle er vi da?:)
(Dette gjelder ikke dagens

Hvordan tror du bildet hadde sett ut hvis du var privatansatt og hadde en 2% innskuddsordning? Full opptjening i STP eller andre offentlige pensjonskasser er 30 år. Du får ikke reduserte pensjonsrettigheter ved lønnede permisjoner.

Du aner ikke hvor mye du sparer i pensjonskostnader hver måned som offentlig ansatt. Det er faktisk snakk om tusenlapper! Når du begynner å bli godt over 50, vil pensjonskostnaden ofte være den største utgiftsposten du har, gjerne mer enn billånet!

(Innlegget ble redigert 22.10.13 19:41)

Gubbenilia
22.10.13 19:45
Rainmaker: Utfordringen er at for svært mange er det ikke mulig å gjøre denne planleggingen.

Det er en utfordring for dem som aldri kommer i arbeid. For alle andre er det et spørsmål om å velge arbeidsgiver med omhu, eller spare selv. Det er klart at det er artigere å velge bil, hytte, litt dyrere bolig osv., men resultatet blir dårlig hvis du da blir syk eller "plutselig" blir alderspensjonist. Årene går fortere og fortere....

ArneOddvarNilsen
ArneOddvarNilsenInnlegg: 2
09.07.18 22:35

44 år i full jobb i stat og fylkeskommune som lektor m/opprykk gav meg en pensjon på ca. 20000 per måned eller 249000 per år. Eller godt under 40% av den årslønna jeg hadde da jeg slutta. 

(Innlegget ble redigert 09.07.18 22:39)

Garindan
GarindanInnlegg: 6546
09.07.18 22:44
C_M_D: En enslig minstepensjonist har noe rundt 168.000 kr skattefritt per år.

Egentlig synes jeg det er feil at de får pengene skattefritt. De burde få pensjonen justert opp, så betale skatt av det så de får det samme utbetalt. På den måten får de også nyte godt av skattekutt. Sånn som det er nå så nyter de jo ikke godt av dette. Det at de ikke nyter godt av skattekutt er også ett av ankepunktene mot de borgerliges skattekutt. Det mener jeg det burde bli en slutt på.

ArneOddvarNilsen
ArneOddvarNilsenInnlegg: 2
09.07.18 22:59

Tallene mine er netto etter skatt. Beklager. -Da blir det ca. 55% av det jeg fikk utbetalt da jeg jobba. :-)

(Innlegget ble redigert 09.07.18 23:06)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg