Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Starte lite spisested/gatekjøkken - Hva kreves?

NYTT TEMA
UnitedWeStand
UnitedWeStandInnlegg: 11
30.09.13 20:37

Hei, jeg har hatt et lite ønske om å se på mulighetene for å starte et lite gatekjøkken, uten å gå nærmere inn på konsept. Dersom det skulle bli realitet, kunne jeg tenkt meg å leie et lokale i Oslo Sentrum, i et greit område, for rundt 20-30 000 måneden.

Jeg er helt fersk i dette, og lurer egentlig på hva som kreves for å starte et gatekjøkken. Da tenker jeg ikke på selve ideen, konsept og lignende, men selve driften, og hvordan man går frem for å få det registrert og gjort på riktig måte - pluss tips og råd for en start som sikkert hadde vært utfordrende.

Har hørt at man må ta en etablererprøve, og kunnskapsprøven, og et par til kurs/tester for å være egnet til å drive serveringsted ( selv om dette ikke blir helt restaurant, men heller mindre spisested/gatekjøkken). Kan noen gi noe nærmere informasjon om dette.

Og hva er egentlig det første skrittet man bør fokusere på, samt. hvor stor egenkapital tror dere det kreves å starte med dersom man skal leie for den nevnte summen i månedsleie. Tror dere 200-300 000 holder? Mer eller mindre?

Jeg setter pris på alle tips, og all erfaring som kan deles.

tusen takk på forhånd dersom noen kunne hjelpe med dette:)!

(Innlegget ble redigert 30.09.13 20:38)

Arsenalboy
ArsenalboyInnlegg: 670
30.09.13 21:24

Ville iallefall først prøvd å jobbet  med andre plasser for å se om du trives først før du starter for deg selv.

spredo-the-original
spredo-the-originalInnlegg: 1508
30.09.13 21:50

Ja, det er diverse kurs du må ha for å få serveringsbevilling. Men det er ikke direkte mitt bord.

Jeg er mer på penge-siden.

Det du bør tenke på der er:
- Hvilke åpningstider skal du ha. Hvor mye skal du stå der selv, og hvor mye skal andre stå der. DU kan normalt stå i din egen butikk gratis, men vanlige ansatte skal ha lønn. Tenk litt rundt "hvor mange timer i uken", ta utgangspunkt i en timelønn på 180 kroner (inklusive feriepenger, arbeidsgiveravgift osv). Kanskje LITT høyt, men det er tryggere å regne HØYT enn å bli overrasket over høye kostnader). Gang "ukelønnen" med 4,35 så har du en gjennomsnittlig månedslønn for de ansatte)

- Hva skal du selge? Hvor mye kjøper du det for, og hvor mye kan du selge det for. Hvor mye ANTAR du at du selger av hvert produkt/hver varegruppe. (Hvis vi for enkelthets skyld antar at du tjener 20 kroner per grillpølse du selger, så må hver ansatt selge 9 grillpølser i timen, bare for å få dekket timelønnen sin!)
Sett opp en oversikt over varegrupper (du selger "sjokolade", du selger ikke "melkesjokolade, japp, mars"), og lek litt med tallene. Kaffe, brus, osv... Regn på hva det koster å kjøpe inn, og hva du får inn når du selger det. (Det KAN være en ide å budsjettere i UKER, siden man normalt selger mer i helgen enn på hverdagene osv). Når du har funnet ut hvor mye du tror du kommer til å selge av hver varegruppe på en uke, så ganger du dette med 4,35, så har du forventet månedsomsetning. (Senere, når du er igang, så bør du bruke FAKTISKE ukedager for budsjettet, men nå holder det med å få en oversikt).

- Hvilke andre kostnader har du? Strøm, telefon... Forsøk å finne realistiske tall på dette også.

Så setter du det hele sammen.
Du selger for 140.000 på en måned.
For å selge dette må du kjøpe varer for 80.000 kroner.
Du må ha ansatte som tjener 10.000 kroner totalt, resten av tiden står du selv bak disken.
Strømregningen er på 1500 kroner i måneden.
Husleien vil fort bli 25.000 PLUSS omsetningsleie. Med 140.000 i omsetning snakker vi her rundt 30.000 i måneden.
I mitt (helt teoretiske) eksempel sitter du igjen med 18.500 kroner...
Noe som ville fått meg til IKKE å starte det gatekjøkkenet:-)

Se på tallene, Beregn, vurder... Husk at alle tall skal regnes UTEN MVA. (Så min "140.000 i omsetning" her er et faktisk salg over disk på 175.000, som igjen tilsvarer snittomsetning på 5.800 kroner/dag)

Så kan du snu det hele rundt: Hva ØNSKER du  å tjene på dette. Hvis du leker litt med omsetningen og øker salget av noen av varegruppene, hvor mye må du selge for å få det resultatet. (Ikke glem å øke leiekostnadene tilsvarende HVIS du ender opp med en omsetningsleie). Se på tallene du har foran deg når du når ønsket inntekt for deg. ER det sannsynlig at du klarer å ha den omsetningen, måned etter måned? 

Så, hvis du setter igang:
- har du 3 måneders husleiegaranti, eller 6 måneders? Må dette tas av de 300.000 du vil starte for?
- hvor stort varelager trenger du? (Du får normalt ikke mye kreditt når du starter opp, for ingen kjenner deg.)
- Skal du LEVE av de 300.000 kronene også, eller kommer det i tillegg?

(Innlegget ble redigert 30.09.13 21:54)

legalize_it
legalize_itInnlegg: 14309
01.10.13 16:30

Husk på at konkurransen er ganske så hard i Oslo Sentrum. Ikke bare har du de etablerte og godt kjente sjappene, men også en del mer lugubre steder som driver billig pga ulovlig arbeidskraft eller kjøtt..

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3475
03.10.13 10:49
legalize_it: Husk på at konkurransen er ganske så hard i Oslo Sentrum. Ikke bare har du de etablerte og godt kjente sjappene, men også en del mer lugubre steder som driver billig pga ulovlig arbeidskraft eller kjøtt..

Jeg har opp gjennom årene hørt en del påstander om at det er/var momsfritak første år for restauranter etablert av innvandrere. Momsfritaket ble enkelt gjort permanent ved at foretaket rulerte eiere en gang i året.

Noen som kjenner til om dette er riktig, eller om det er en "urban myth"? Hvis denne regelen eksisterer er det tilnærmet umulig å konkurrere med disse.

Arsenalboy
ArsenalboyInnlegg: 670
03.10.13 12:12
RogerMaar: Jeg har opp gjennom årene hørt en del påstander om at det er/var momsfritak første år for restauranter etablert av innvandrere. Momsfritaket ble enkelt gjort permanent ved at foretaket rulerte eiere en gang i året.

Stemmer det. Her blir det byttet eiere på den lokale kiosken minst en gang i året. Eierne er selvfølgelig utlendinger, uten at det gjør noe for min del. Lager god mat da!

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9231
03.10.13 12:38
RogerMaar: Noen som kjenner til om dette er riktig, eller om det er en "urban myth"?

Du kan jo sjekka sjølv i lov om merverdiavgift.

Eit minimum av sunn fornuft gir konklusjon "urban myth" for denne. Ein enkel grunn er at den ville vera fullstendig umulig å håndheva.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3475
03.10.13 12:59
InnocentBystander: Du kan jo sjekka sjølv i lov om merverdiavgift. Eit minimum av sunn fornuft gir konklusjon "urban myth" for denne. Ein enkel grunn er at den ville vera fullstendig umulig å håndheva.

Det ville gitt noen praktiske problemer ja. (Dagens understatement...)

Jeg antar det har blitt forvekslet med fritak for betaling av arbeidsgiveravgift..:

7.12 Introduksjonsstønad for nyankomne innvandrere

Det skal ikke betales arbeidsgiveravgift av introduksjonsstønad etter kap. 3 i lov 4. juli 2003 nr. 80 om introduksjonsordning for nyankomne innvandrere, se ftrl. § 23-2 femte ledd annet punktum.

UnitedWeStand
04.10.13 19:57

Tusen takk for alle svar, setter stor pris på det:)!

UnitedWeStand
04.10.13 20:48

Tusen takk for svar du, vet du forresten om man kan registrere et firma i Brønnøysundregistrene så lenge man har et konsept? eller må man starte med å leie lokale osv. før registeringen kan komme?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9231
04.10.13 20:59
UnitedWeStand: Tusen takk for svar du, vet du forresten om man kan registrere et firma i Brønnøysundregistrene så lenge man har et konsept?

Ja.

spredo-the-original
04.10.13 21:07
UnitedWeStand: eller må man starte med å leie lokale osv. før registeringen kan komme?

Som InnocentBystander sier, du kan starte ALT uten noe annet enn en IDE om hva du skal gjøre.
(OK, litt drøyt kanskje, i og med du skal oppgi "formål" i registreringsmeldingen, men du skjønner hva vi mener.)

Det du i tillegg trenger å tenke litt på er "valg av selskapsform".
I ditt tilfelle, slik verden er idag, så ville JEG ha startet dette som et AS.
- 30.000 i aksjekapital (som du senere kan bruke til å kjøpe varer, så det er ikke penger som "blir borte")
- du må uansett registrere deg i foretaksregisteret (du skal dirve handel, så det er et KRAV). Registrering av AS koster ca 5.000 MER enn registrering av ENK, men AS er tryggere for deg som privatperson (forutsatt at du følger reglene).
- i et AS er du også ANSATT, noe som betyr at du har krav på arbeidsledighetstrygd om ting ikke går helt som du vil og du må legge ned. (Forutsetter at du har tatt ut LØNN, men... Og DU har fremdeles lov til å jobbe UTEN LØNN om det trengs)
- LITT mer papirarbeid med AS (LØNN til deg, årsregnskap til Brønnøysundregistrene), men tryggheten gjør det verdt det.
- de 300.000 kronene kan du LÅNE til selskapet. Da kan du også få dem tilbake igjen (forutsatt at AS'et har råd), uten å betale skatt av det.

(Innlegget ble redigert 04.10.13 21:09)

UnitedWeStand
05.10.13 01:09
spredo-the-original: Som InnocentBystander sier, du kan starte ALT uten noe annet enn en IDE om hva du skal gjøre.
(OK, litt drøyt kanskje, i og med du skal oppgi "formål" i registreringsmeldingen, men du skjønner hva vi mener.) Det du i tillegg trenger å tenke litt på er "valg av selskapsform".
I ditt tilfelle, slik verden er idag, så ville JEG ha startet dette som et AS.
- 30.000 i aksjekapital (som du senere kan bruke til å kjøpe varer, så det er ikke penger som "blir borte")
- du må uansett registrere deg i foretaksregisteret (du skal dirve handel, så det er et KRAV). Registrering av AS koster ca 5.000 MER enn registrering av ENK, men AS er tryggere for deg som privatperson (forutsatt at du følger reglene).
- i et AS er du også ANSATT, noe som betyr at du har krav på arbeidsledighetstrygd om ting ikke går helt som du vil og du må legge ned. (Forutsetter at du har tatt ut LØNN, men... Og DU har fremdeles lov til å jobbe UTEN LØNN om det trengs)
- LITT mer papirarbeid med AS (LØNN til deg, årsregnskap til Brønnøysundregistrene), men tryggheten gjør det verdt det.
- de 300.000 kronene kan du LÅNE til selskapet. Da kan du også få dem tilbake igjen (forutsatt at AS'et har råd), uten å betale skatt av det.

- Jeg skjønner. Skal lese mer om ulike selskapsformer slik at jeg er bedre forberedt, og også kan diskutere bedre her inne. 

Men jeg leste at dersom man registrerer et enkeltpersonsforetak, så kan man ikke velge valgfritt navn. Man må ha med sitt eget navn i tittelen, slik jeg forstod det, f.eks " Hansen". Stemmer dette? Isåfall så ødelegger jo det en del. Jeg ønsker å registrere navnet mitt slik at ikke også andre kan bruke det samme selskapsnavnet naturligvis. 

(Innlegget ble redigert 05.10.13 01:09)

UnitedWeStand
05.10.13 01:18

Jeg har forresten et ønske om å jobbe selv, da jeg tror jeg kan drive det alene. Altså at jeg tar på meg mesteparten av jobbdagene. Jeg har nok familiemedlemmer som både har kompetanse, og som jeg vet har mer enn nok motivasjon til å jobbe en god del timer gratis for meg i begynnelsen. Er det mulig for meg å bruke dem gratis, eller er det sånn at man må betale alle? 

Jeg setter virkelig pris på alle svar jeg får, og prøver å sette meg inn i det:)! 

spredo-the-original
05.10.13 05:02

Ja, du må ha med eget slektsnavn i firmanavnet du registrerer om du registrerer et ENK. 
Ta en titt her og her

Men såvidt jeg vet så kan også enkeltpersonforetakte Hansen være det som drifter Oslogate 7 - eleven, under navnet "Oslogate 7-eleven", så... Ta en prat med de hyggelige menneskene i Brønnøysundregistrene, de har full oversikt over dette her.

Det er utrolig hva du har lov til å la familiemedlemmer gjøre. 
Det er også sånn at det faktisk IKKE er minimumslønn i Norge (det er tarifflønn osv, for dem som er knyttet til en tariff...), så du KAN operere med lavere lønninger enn jeg skisserer lenger opp. Selv om jeg på ingen måte anbefaler at du gjør dette for andre enn familiemedlemmene.

Men:
Uansett hvem som skal hjelpe deg, hvordan ser et realistisk(!) budsjett ut 6 måneder fra idag. Vil du da ha råd til å betale noen, eller må du fremdeles ha gratisarbeidende familie?

Etpar andre tanker, som sikkert blir med i boken min når jeg bare begynner å skrive på den:
- kommer du til å overta et ferdig gatekjøkken, eller kommer du til å måtte bygge om et annet lokale? (Eller må du PUSSE OPP et gammelt gatekjøkken?) Hvem betaler dette? 300.000 går FORT om du driver oppussing for matlaging/servering.
- fordelen med et AS er at ASet er et selvstendig skattesubjekt. DU eier ikke pengene i kassa, ASet gjør. DU eier ASet. Hvis ASet trenger mer penger, så må du LÅNE penger til selskapet. Med låneavtale og det hele. Dette KAN gjøre at du slutter å hive gode penger etter dårlige tidligere enn om du drev et ENK hvor DU PERSONLIG til syvende og sist er ansvarlig for ALL gjeld og ALLE forpliktelser som måtte dukke opp. Også ting som dukker opp ETTER at du har lagt ned.

Få med ALT i budsjettet ditt, også engangskostnader.
- Oppussing
- Trykking av reklamemateriell (dette er IKKE en engangskostnad, men det er heller ikke en kostnad som kommer igjen hver måned)
- vedlikehold
- maskiner (grill? Pølsekoker? osv)

Husk at du OGSÅ trenger et budsjett for dine personlige utgifter fremover.
- husleie
- mat
- klær
- strøm
- telefon
- fornøyelser (DENNE kan du droppe, du får ikke tid til slikt ;-) )
ENTEN tar du dette fra de 300.000 (mindre penger å pusse opp for), ELLER så tar du det fra overskuddet i bedriften (hvilket gjør at du MÅ gå med overskudd fra dag en)
(Sannsynligvis ender du med en mellomting. Men få dette ned på papiret. Det er IKKE særlig bra å komme til slektninger etter 2 måneder og si at du må låne penger fordi du GLEMTE at studielånet forfalt) Ta utgangspunkt i bankutskriftene dine fra de siste 12 månedene, og legg inn alt NYTT du ikke har hatt før, så er du omtrent i mål.

Det aller viktigste:
Hvis du har 300.000, og klarer å sette opp et budsjett som tilsier at dette går AKKURAT de neste 12 månedene... så skal du IKKE starte noe som helst!
Ting blir ALLTID dyrere enn budsjettert. Så du MÅ ha noe i bakhånd for uforutsette utgifter. Enten i form av penger DU setter til side, ELLER et løfte om et langsiktig LÅN fra familien om du skulle trenge det. (Penger som da BARE skal lånes ut om du kan legge frem et NYTT budsjett som viser at man får pengene tilbake innen rimelig tid.) Det er BRA å drømme, men når drømmene blir for dyre...

Som du sikkert skjønner, budsjetter er det viktigste.
Du budsjetterer i forkant.
Så sjekker du mot faktiske tall. Hvordan gikk det, hva var avviket, hvorfor(!) var det avvik... Om nødvendig, juster for "feilperiodiseringer" (utbetalinger som skjer til andre tider enn du har budsjettert). 
Så JUSTERER DU BUDSJETTET BASERT PÅ DE fAKTISKE TALLENE.

F.eks:
Omsetnignsbudsjett måned 1, 100.000
Omsetningsbudsjett måned 2, 130.000
Omsetningsbudsjett måned 3, 150.000
osv
Så ser du måned 1 at salget ditt er 70.000. 
Hvis du ikke ser en VELDIG god grunn til hvorfor du bare klarte 70.000 av 100.000 i salg, klarer å rette det opp, og VET at du faktisk har hentet deg inn igjen... (Stengte 8 dager pga vannlekasje...), så MÅ du justere NED budsjettet for måned 2. OG måned 3. Og muligens resten av året... Fordi noe annet er  tro på eventyr, og du driver ikke med eventyr, du driver en forretning.
Budsjetter er IKKE statiske, de MÅ endres. Du setter opp et budsjett for 12 måneder. I praksis kan du ha en viss ide om hva som skjer neste måned. Men 12 måneder frem er ren gjetning, og bør IKKE få stå FAST i 11 måneder uten at du REGELMESSIG sjekker at du fremdeles tror på tallene.

UnitedWeStand
05.10.13 10:24
spredo-the-original: - fordelen med et AS er at ASet er et selvstendig skattesubjekt. DU eier ikke pengene i kassa, ASet gjør. DU eier ASet. Hvis ASet trenger mer penger, så må du LÅNE penger til selskapet. Med låneavtale og det hele. Dette KAN gjøre at du slutter å hive gode penger etter dårlige tidligere enn om du drev et ENK hvor DU PERSONLIG til syvende og sist er ansvarlig for ALL gjeld og ALLE forpliktelser som måtte dukke opp. Også ting som dukker opp ETTER at du har lagt ned.

Ja, akkurat nå står jeg vel mellom AS og DA, altså delt ansvar. Jeg har spart en del penger, men er fortsatt under oppsparingsperioden.

Jeg bare lurer på om hva du mener er fordelene/ulempene med å velge det ene foran det andre. Jeg ser at du anbefaler aksjeselskap som et godt alternativ, men kan DA kanskje være vel så godt. (?)

Dessuten, jeg er jo ganske ny i dette, jeg har aldri startet en bedrift før. Så jeg lurer også på, er det slik at man må legge inn penger før man i det hele tatt kan registrere et aksjeselskap/DA?
Eller kan man registrere dette, og så legge inn penger ved en senere anledning?

(Innlegget ble redigert 05.10.13 10:24)

UnitedWeStand
05.10.13 10:33
spredo-the-original: Husk at du OGSÅ trenger et budsjett for dine personlige utgifter fremover.- husleie- mat- klær- strøm- telefon- fornøyelser (DENNE kan du droppe, du får ikke tid til slikt ;-) )ENTEN tar du dette fra de 300.000 (mindre penger å pusse opp for), ELLER så tar du det fra overskuddet i bedriften (hvilket gjør at du MÅ gå med overskudd fra dag en)(Sannsynligvis ender du med en mellomting. Men få dette ned på papiret. Det er IKKE særlig bra å komme til slektninger etter 2 måneder og si at du må låne penger fordi du GLEMTE at studielånet forfalt) Ta utgangspunkt i bankutskriftene dine fra de siste 12 månedene, og legg inn alt NYTT du ikke har hatt før, så er du omtrent i mål.

Jeg kan forresten legge til her at jeg får skaffet meg gratis bosted, og får også dekket alle andre personlige utgifter, da jeg har laget en avtale om å få bo hos et familiemedlem, dersom det blir en realitet at jeg starter dette selskapet. Fornøyelser klarer jeg meg nok ganske godt uten, ihvertfall i starten, da jeg synes det er viktigst å fokusere fullt på noe. Så det vil med andre ord si, at jeg vil ha veldig små utgifter utenom det som går til leie av lokale, innkjøp av varer, og strøm og andre utgifter. Jeg har heller ikke noen lån for øyeblikket. Jeg setter pris på alle eksemplene du gjør med budsjettering, dette kan være nyttefullt:)!

(Innlegget ble redigert 05.10.13 10:34)

UnitedWeStand
05.10.13 10:43
spredo-the-original: Få med ALT i budsjettet ditt, også engangskostnader.- Oppussing- Trykking av reklamemateriell (dette er IKKE en engangskostnad, men det er heller ikke en kostnad som kommer igjen hver måned)- vedlikehold- maskiner (grill? Pølsekoker? osv

Jeg bare lurte også på noe annet når det kommer til budsjettering. La oss si at lokalet koster 25. tusen per måned. Og det er 3 mnds depositum. Det vil si at jeg trenger å legge inn 75.000 i depositum. Hvis jeg skal ha nok til å drive i 12 måneder frem i tid må jeg også ha 300 000, hvis vi kun tenker på leien, og ikke andre utgifter. Men hvor mange måneder i forveien vil utleier kreve at jeg har kapital til? Med det mener jeg, dersom jeg f.eks har kapital til 4 måneder i fremveien + depositum, vil det være nok til at utleier kan anse meg som en god leietaker, eller må man ha for flere år i fremveien?

spredo-the-original
05.10.13 12:25

Du kan ikke starte et DA ALENE, DA er enkelt sagt "enkeltpersonforetak med flere eiere". 
ENK - en eier, 100% ansvar
ANS - flere eiere, alle er UTAD ansvarlig for 100%
DA - flere eiere, alle er utad ansvarlig for sin OFFISIELLE eierandel (ihht stiftelsespapirer).

Ditt valg, om du er alene er AS eller ENK. 
DU kan velge å starte ENK. Det er LITT enklere, fordi du ER selskapet. Alle dine penger er selskapets penger, alle selskapets penger er dine. Men DER ligger også et av problemene... Ikke nok skille mellom selskap og person. Du har GODT AV å ta ut LØNN, og SE, når du IKKE får lønn, at selskapet går dårlig. Det kan du gå glipp av om du bare tar ut litt penger, setter tilbake litt penger, "alt er jo dine penger"
Er dere FLERE, så er AS tingen fordi dere har REGLER å forholde dere til. Et DA er "vi gjør så godt vi kan, hvem sine penger er dette..." liksom.

For å starte et AS må du gå i banken, sette 30.000 på en konto, og få banken til å bekrefte at det er satt inn 30.000 i aksjekapital. (Nye regler, tidligere måtte en revisor si dette, nå holder det at banken sier det.)
Så snart selskapet er stiftet (du har firmaattesten) så viser du denne til banken, og kan BRUKE pengene. (det er et KRAV at 50% av aksjekapitalen (minst) skal være i selskapet. Men det kan være som penger, maskiner, varelager... (Er det mindre enn 50% av aksjekapitalen igjen, så må du ta noen grep. Og muligens legge ned... Men igjen, du SER hvor pengene er, og tar stilling til det. I et ENK så blir det lett "la oss prøve en måned til, for det KAN jo være det snur)

Det høres ut som du har kontroll på privatutgiftene. Bra. For mange glemmer "privat" og ser bare "bedrift", og da blir det fort for lite penger i systemet.

Utleier bryr seg ikke om hvor mye penger du har etter at du har betalt depositumet (Satt det på depositumkonto) og betalt husleie for inneværende måned.
Da venter han til neste måned, og venter en innbetaling av månedens husleie. Hvor du får pengene fra bryr han seg ikke om.
Men husk at du per definisjon er ansvarlig for husleien i hele leieperioden. Om du tegner en 5 års leiekontrakt, så er du ansvarlig for husleien i 5 år fremover.  (Som ENK er DU ansvarlig, og du blir ikke kvitt "problemet", som AS er DU kvitt problemet i det ASet er konkurs.) (Hvis utleier kan leie ut til andre, og FINNER andre leie ut til er ditt ansvar redusert til evt. forskjellen mellom din leie og ny leie, og evt ombyggingskostnader, begrenset oppad til det DIN husleie ville vært i perioden... (litt kvasijuss her, litt dårlig tid, kommer sterkere tilbake.)
Poenget er at du skrive en kontrakt. Den kontrakten gjelder til noe annet er avtalt. (Mange vil godta at kontraktene oppheves så lenge de som utleiere ikke taper penger...) 

jumpman
jumpmanInnlegg: 2590
05.10.13 16:19

Innleggene dine er enormt bra, spredo-the-original! Du skriver på en sånn lettfattelig og lærerik måte. Virkelig bra lesestoff for alle som vurderer å starte egen business.

bjovaar
bjovaarInnlegg: 353
24.06.14 15:01

Velge mye nyttig her, spredo-the-original.
Må man ha etablererprøve, og kunnskapsprøven selv om man ikke skal servere alkohol ?
Jeg har en drøm om å starte egen food-truck og er på leting etter en del informasjon...

VivaLV
VivaLVInnlegg: 33811
28.06.14 09:35
UnitedWeStand: Hei, jeg har hatt et lite ønske om å se på mulighetene for å starte et lite gatekjøkken, uten å gå nærmere inn på konsept. Dersom det skulle bli realitet, kunne jeg tenkt meg å leie et lokale i Oslo Sentrum, i et greit område, for rundt 20-30 000 måneden.

Jeg støtter ofte de som ønsker og etablere noe. Men og få lokale i Oslo Sentrum er vel nesten umulig. Da må man jo ut i sidegatene hvor det ikke nødvendigvis er så mye trafikk.

Og som andre skriver, lenger og lenger man beveger seg nedover til Grønland/Tøyen/Gruünerløkka etc. jo mer og mer innvandrersjapper er det som det kanskje er vanskelig og konkurrere på pris.

Så nesten ett mission impossible prosjekt du her prøver på.

2Tough2Die2
2Tough2Die2Innlegg: 8325
28.06.14 09:42
VivaLV: Gruünerløkka

Innvandrersjapper på Løkka?

VivaLV
VivaLVInnlegg: 33811
28.06.14 17:15
2Tough2Die2: Innvandrersjapper på Løkka?

Innimellom så er det vel også noen innvandrersjapper i sidegatene på Grünerløkka.

F.eks. nederst i Thorvald Meyers gate.

spredo-the-original
29.06.14 12:34
bjovaar: Må man ha etablererprøve, og kunnskapsprøven selv om man ikke skal servere alkohol ?

Jeg tror du må ha etablererprøven for å drive servering.

Men sjekk næringsetatens sider, de er ganske informative og overraskende enkle å finne frem i.

Siden du skal drive servering kan det også være relevant å sjekke mattilsynets sider.

samelegrand
samelegrandInnlegg: 2
11.09.15 11:44

Hei! jeg er nettop kjøpt en restaurant på Frogner Vestkanten i Oslo, etter å ha lest inleggene dine ønsker jeg jeg gjerne å komme i kontakt med deg så fort som mulig.. Vi trenger en dyktig rådgiver som deg :-)

er du interesert ??

samelegrand
samelegrandInnlegg: 2
11.09.15 12:33

til predo The original:

Hei! jeg er nettop kjøpt en restaurant på Frogner Vestkanten i Oslo, etter å ha lest inleggene dine ønsker jeg jeg gjerne å komme i kontakt med deg så fort som mulig.. Vi trenger en dyktig rådgiver som deg :-)

er du interesert ??

Rediger
spredo-the-original
13.09.15 10:24
samelegrand: er du interesert ??

Jeg er selvfølgelig interessert i alt som er galt;)

Men helt ærlig, det du trenger her er en regnskapsfører med kompetanse og erfaring som kan ta "hele jobben", altså både gi deg råd OG bokføre bilagene som dukker opp som følge av disse rådene.

I mine øyne trenger du et passe stort regnskapsfirma for dette. IKKE et av de store hvor du får en "ansvarlig" regnskapsfører du bare treffer når du signerer kontrakten og når prisene skal økes, og ikke et lite enkeltpersonforetak med EN person som gjør hele jobben, men en 8-16-mannssak som har
- erfaring nok til å få jobben gjort
- rutiner som gjør at du i utgangspunktet får EN kontaktperson (som kan trekke på andre for å gi deg korrekte råd og annen hjelp ved behov)
- mange nok ansatte til at om en slutter eller blir langtidssyk, så er det nok kapasitet (og kompetanse!) igjen til at du som kunde ikke merker annet enn "du snakket med A, snakk med B nå fremover"

De fleste dyktige regnskapsførere vil også kunne gi deg råd om hvilke kurs og eksamner og tillatelser du må ha for å drive en slik virksomhet.
De aller dyktigste vil også kunne gi deg en hånd med standard ansettelseskontrakter og annet, sånn at du får det papirmessige på plass fra dag en.

Du bør også ta en prat med dem, helt i begynnelsen, om hvordan DE vil du sorterer papirer/fakturaer/regnskapsbilag. (En stor inntektskilde for et regnskapsbyrå er "omsortering av bilag"). Snakk med dem, og få på plass rutiner som gjør at
- du har kontroll over det daglige, hva skjer, hva har vi fått av regninger, hva har vi ikke fått betalt av disse regningene
- DE får papirene sortert på en måte som gjør at de enkelt kan bokføre det uten å bruke alt for lang tid på å sortere og justere.

(Og om tankene dine så langt har vært "men jeg vil føre regnskapet selv"... tenk om igjen! Du har (bør ha) nok med å drive restaurant. La noen andre håndtere regnskapaføringen, som DE forhåpentligvis kan.)

Men om du har konkrete spørsmål, så må du gjerne stille dem her. Både jeg og andre kompetente personer som lusker rundt i forumet her vil være i stand til å svare.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5176
14.09.15 12:31
spredo-the-original: andre kompetente personer som lusker rundt i forumet

I resent that remark. Jeg lusker ikke.

spredo-the-original
11.10.15 21:45
krikkert2: I resent that remark. Jeg lusker ikke

Well, I do:)

Klikk for å gå tilbake til toppen