Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er Milton Friedman ute eller inne nå?

NYTT TEMA
gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 2198
08.10.13 17:59

Har lastet ned The Shock Doctrine av Naomi Klein,og er fremdeles sjokkert.....

Sjokkdoktrinen fungerer best i diktaturer?

Hvorfor ble New Deal forkastet?

I USA Eier de 400 rikeste mer enn de 150 millioner fattigste.

Selv Fredriksen er vel ikke kakse nok i amerikansk målestokk?

Er Ivar Kamprad fremdeles blandt de 10-20 rikeste i verden?

Jeg er en fattiglus siden min inntekt er under 400 000,-

(Innlegget ble redigert 08.10.13 18:02)

niconi
niconiInnlegg: 15826
08.10.13 23:26

Og hva har dette med Milton Friedman å gjøre?

gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 2198
18.10.13 10:21

Milton Friedman,Ronald Reagan og Ayn Rand har ødelagt verdensøkonomien! New Deal ble avlyst og det er ikke politikere som styrer verden,men de 10 000 rikeste.

Snart vil ca 7 milliarder mennesker bli så forbannet at de vil drepe de rike,og stjele alle pengene.

"Get rich,or die trying" er ett vanlig utsagn hos svarte ungdommer som ser at hudfarge,status og arv er det eneste som betyr noe i vår verden.Utdannelse blir latterliggjort,og "the self made man" er den nye guden

USA har http://en.wikipedia.org/wiki/American_debt_2011 nå så mye gjeld at de alene har startet finanskrisen.

Magin Call fra 2011 beviser dette.

Amerikanerne er så selvgode og inbilske at de nekter å høre på råd fra Frankrike,Tyskland,England,Canada,Australia og Brazil,de landene i tilleg til Norge som nok har den aller beste økonomien i verden.

Gjelden deres tilsvarer nå 20 x oljefondet!

Wall Street (1987) og 2010,gir ett godt bilde av usa sitt manglende insikt i fremmede kulturer,og hvorvidt disse kulturene ønsker demokrati og menneskerettigheter velkomne.

Krig synes å være USA sitt ekspertområde,mens pengebruk ikke er det.

USA er en rik,feit,dum bølle i 7 klasse som er en sjefsmobber med verden som skolegård.

Hovedårsaken til at mye av Hollywood stemmer demokratisk,er at mange av de har vært ute i den store vakre verden og sett usa utenifra.

Våpen er kun vanlig i krigsområder,sult og fattigdom stort sett i Afrika og India.

TonyTwoTimes
TonyTwoTimesInnlegg: 69
18.10.13 12:30
gamecrazy: USA er en rik,feit,dum bølle i 7 klasse som er en sjefsmobber med verden som skolegård.

Jeg anbefaler alle å se dokumentarfilmen No End in Sight (2007). I filmen gis en grundig og nøktern beskrivelse av USAs krigføring i Irak. Jeg drister meg til å garantere at alle som ser denne filmen vil bli eitrende forbannet på USA, og da særlig på Bush-administrasjonen.

For øvrig vil jeg også anbefale alle å se Inside Job (2010). Det er en Oscar-vinnende dokumentarfilm som handler om finanskrisen. Filmen er mer gjennomarbeidet og informativ enn noen annen film jeg har sett.

niconi
niconiInnlegg: 15826
18.10.13 19:29
gamecrazy: Milton Friedman,Ronald Reagan og Ayn Rand har ødelagt verdensøkonomien! New Deal ble avlyst og det er ikke politikere som styrer verden,men de 10 000 rikeste. Snart vil ca 7 milliarder mennesker bli så forbannet at de vil drepe de rike,og stjele alle pengene.

I mellomtiden kan du kanskje prøve å sette deg litt inn i sakene. Enkelte personer snakker for mye og lytter for lite - eller de skriver for mye og leser for lite...

shaukat23B
shaukat23BInnlegg: 6573
25.10.13 06:06
gamecrazy: Milton Friedman,Ronald Reagan og Ayn Rand har ødelagt verdensøkonomien!

Du glemte Maggie Thatcher (med Bjørge Lillelien-stemme). Så rart da, at "all levels of income are better off..." enn før kapitalismen vokste fram og så ble liberalisert.  Men forresten står vel verdensøkonomien så langt fra Friedman, Reagan og Rand som den nesten kan gjøre. Både USA, EU har gått i stikk motsatt retning av hva disse anbefalte, som var lave utgifter via staten, lav skatt til næringslivet og større privat frihet. I dag går vi i alle land til høye utgifter og gjeldsøkonomier, høyere skatter i alle land, og mer overvåkning av privatlivet.  Ikke bare prøvde sosialistene å skyte Reagan, de innsatte i tillegg George Bush senior som startet på hva Obama fullbyrder i dag(Den komplette galskap av fiat-økonomi)

Vil du heller at alle samfunnslag skal være fattige, bare for at det ikke skal finnes noen rike?

(Innlegget ble redigert 25.10.13 06:08)

shaukat23B
shaukat23BInnlegg: 6573
25.10.13 06:13

De fleste som klager over superkapitalismen har enda ikke fått med seg at denne har blitt finansboblete på grunn av statens eksistens som pengeforvalter.  Hvis statens formål er å pøse ut penger ved å drive samfunnet betyr dette at de må hente både mye skatter og samtidig ha noe å beskatte.. Da må det bygges pengemaskiner.  Det er bare å se på hvordan Kina gikk fra å være lutfattig konkursdiktatur under Mao til å bli rikt suksessdiktatur etter full fart inn i ekstrem kapitalisme.  Ingenting gir så kraftig skjevkapitalisme og ustabile økonomier som sosialismen og fascismen.  Det er ikke så stor forskjell på Hitlers brødpriser til en halv milliard mark, at Sovjet var konkurs i 1984 og at USA nå måtte lage enda en runde med liksompenger de aldri har hatt..

(Innlegget ble redigert 25.10.13 06:15)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg