Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Oppvarming av bolig?

NYTT TEMA
PotetFlak
PotetFlakInnlegg: 431
22.10.13 10:45

Bor i leilighet med naboer over/under og på en side.
Noen som har formening om hviken temperatur man bør ha om natten?
18-19 grader kanskje?
Går man for lavt så blir vel leligheten nedkjølt såpass mye at det krever veldig mye strøm om morgenen for å komme opp i 21-22 grader?
Noen som har erfaringer/meninger?

sabre2
sabre2Innlegg: 12799
23.10.13 01:59

Da jeg hadde pendlerleilighet med naboer over/under og på en side, fyrte keg sjelden i det hele tatt. Men dette var i Stavanger med mildt kystklima.

Var vanskelig nok å få tempen særlig under 20c om natta.

klut77
klut77Innlegg: 3777
23.10.13 22:36

Bor i en lignende leilighet. Pleier å fyre med på kvelden eller ha på strøm. Er det da et par plussgrader ute, så tar jeg innetemperaturen opp til ca 23 grader. Neste morgen er det da rundt 20 grader.

Uncle-Billy
Uncle-BillyInnlegg: 2363
24.10.13 01:08

I en slik leilighet slår man selvsagt ikke ned om natten. Jeg ville hatt det på 21-22 grader hele tiden.

fargerik
fargerikInnlegg: 52209
30.10.13 10:12
PotetFlak: Bor i leilighet med naboer over/under og på en side.
Noen som har formening om hviken temperatur man bør ha om natten?
18-19 grader kanskje?
Går man for lavt så blir vel leligheten nedkjølt såpass mye at det krever veldig mye strøm om morgenen for å komme opp i 21-22 grader?
Noen som har erfaringer/meninger?

Fritt fra et annet forum:

Nattsenking i en bolig hvor temperaturen faller en til to grader i løpet av natten vil gi en innsparing på 5-7 % de timene nattsenklingen er aktiv.

Det er kanskje fra klokka 10 om kvelden til 5 om morgenen dvs i 7 timer. Vel en fjerdedel av døgnet. Det gir en innsparing av oppvarmingskostnadene på under 2 %, for den delen av huset som har nattsenking.

Der kan en ta bort boder, soverom, vaskerom, teknisk rom, etc. Da sitter vi igjen med en tredjedel av boligen.

Da er vi nede i nærmere en halv prosent av fyringskostnadene spart ved å ha nattsenking. Hvis du bruker 5000  kwh i året til romoppvarming kan du da spare hele 25 kroner i året.

Nattsenkingsutstyr koster i beste fall noen hundrlapper ekstra opp til flere tusen. Med en avskriving på 25 kr pr år vil det ikke gå i overskudd.

Dette har jeg sagt før:

Du sparer mest på å isolere ytterveggene, og sørge for at det ikke er trekk fra vinduene. Etterisolering er både rimelig (i forhold til besparelsen) og et enkelt tiltak å gjøre.

(Innlegget ble redigert 30.10.13 10:18)

Klikk for å gå tilbake til toppen