Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Utleie av bolig, er renteutgifter på lån

NYTT TEMA
Mar
MarInnlegg: 6
11.11.13 10:58

Noen som vet om renteutgifter til lån tilknyttet bolig som skal leies ut er fradragsberettigede på linje med kommunale utgifter, slitasje på møbler, vedlikehold o.l?

Prudi2
Prudi2Innlegg: 331
11.11.13 11:43

Alle renteutgifter er fradragsberettigete såvidt jeg vet. Dette har dog ingenting med eventuelt utleie å gjøre. Alle renter man betaler på lån kan trekkes fra, enten det er boliglån, billån, hyttelån, forbrukslån osv.

Mar
MarInnlegg: 6
11.11.13 12:32

Jeg tenkte på den delen som man ikke fikk ordinært rentefradrag på, dvs utover de 28 prosentene. Om man kan trekke det overskytende fra på leigeinntekterleigeinntekter

Prudi2
Prudi2Innlegg: 331
11.11.13 12:55

Nei.

http://www.abcnyheter.no/skatt/faktainnhold/090110/regnskapsligning

"Renteutgifter som du har til eiendommen trekker du fra uavhengig av om du har utleieinntekter eller ikke på eiendommen."

Du kan kun få fradrag for rentene en gang.

spredo-the-original
spredo-the-originalInnlegg: 1501
11.11.13 16:31
Mar: Jeg tenkte på den delen som man ikke fikk ordinært rentefradrag på, dvs utover de 28 prosentene

Her har du en vanlig misforståelse.

Du trekker fra 100% av rentene. På samme måte som du trekker fra 100% av alle andre utgifter.
Normalt trekker du fra rentene i selvangivelsen, mens du trekker fra andre utgifter (fellesutgifter, strøm, vedlikehold) i leilighetsregnskapet.

Grunnen til at man snakker om "fradrag for 28% av rentene" er at du trekker fra 100% av rentene fra den inntekten du betaler 28% skatt på.
Hvilket betyr at 28% av renteutgiftene dine går rett i potten "så mye lavere skatt får jeg"

Og siden mange misforstår det også:
Si at du tjener 200. Med 28% skatt har du en skatt på 56.
Hvis du betaler 100 i renter her, så betaler du kun en skatt på 28. Noe som gjør at enkelte tror det er SMART å låne penger så man betaler mindre skatt.
Men i det første tilfellet har du "Inntekt 200, skatt 56, disponibelt 144"
I det andre tilfellet har du "Inntekt 200, renter 100, skatt 28, disponibelt 72"

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg