Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ulike priser Norge-EU

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45786
26.11.13 16:27

Det klages stadig over høye matvarepriser i Norge. Og det til dels med rette.

Men stusser litt på at det ikke fokusere litt mer på andre varer som er forholdsvis mye dyrere her til lands.

I motsatt ende finner vi vel elektronikk, klær og sko, som det sjelden er noe å spare på om man handler det eksempelvis i Tyskland.

Men da er det desto underligere å finne at f.eks. varer som kosmetikk er vesentlig dyrere. Det samme gjelder vel enkelte medisiner.  Det er et par eksempler jeg kommer på.

Et eksempel jeg nylig oppdaget i min jakt på "julegaveønsker". Dusjsåpe fra Body Shop, herrer.

I Norge koster "Activist Shower Gel" 150 kroner. I Tyskland koster den 10 euro.

Det er altså snakk om nesten dobbelt pris.

Noen som har forklaringer på:

1. Hva gjør såpen dobbelt så dyr i Norge ?

2. Hvorfor ikke media tar mer tak i dette og utber forklaringer på hvorfor det er slik?

Jeg vil tro at produkter som klær og dusjsåpe har omtrent samme type toll, produksjon, distribusjon etc etc, og finner ikke noen god forklaring på hvorfor det er slik.

(Innlegget ble redigert 26.11.13 16:27)

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15103
26.11.13 16:53
DrSchwei: I Norge koster "Activist Shower Gel" 150 kroner. I Tyskland koster den 10 euro. Det er altså snakk om nesten dobbelt pris. Noen som har forklaringer på: 1. Hva gjør såpen dobbelt så dyr i Norge ? 2. Hvorfor ikke media tar mer tak i dette og utber forklaringer på hvorfor det er slik? Jeg vil tro at produkter som klær og dusjsåpe har omtrent samme type toll, produksjon, distribusjon etc etc, og finner ikke noen god forklaring på hvorfor det er slik.

Mye av prisforskjellen på Norge og EU skyldes selvsagt høyere distribusjons- og lønnskostnader.

Men som du sier bør disse være tilsvarende i klesbransjen.

Så den beste forklaringen jeg kommer på er kombinasjonen av høy betalingsvilje og liten konkurranse.

Mistenker at de fleste menn som IKKE kjøper dusjsåpen sin for 30 kroner på Rema, ikke er så veldig opptatt av om den koster 100 eller 150 kroner.

Og en slik manglende prisbevisshet vet selvsagt butikkene å utnytte.

Tyskland er derimot et at Europas mest prisbevisste (evt. gjerrige) folkeslag, og dermed mer opptatt av å få valuta for pengene enn Ola Dunk...

At vi har lav befolkning kan også være med på å presse opp prisene. I Tyskland vil markedet være svært stort dersom man priser varen såpass lavt at "mannen i gata" er villige til å kjøpe produktet.

I Norge er det færre menn i gata, og dermed kan det tenkes at "massemarkedet" er mindre attraktivt enn "luksus-segmentet".

Og sist men ikke minst kan det tenkes at butikkene er mindre proffe og feilpriser varen, slik at de faktisk hadde tjent mer penger ved å senke prisene og økt antall solgte varer...

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45786
26.11.13 17:03
franzsigel: Mistenker at de fleste menn som IKKE kjøper dusjsåpen sin for 30 kroner på Rema,

Griper fatt i denne. For jeg har lagt merke til at det gjelder ordinære dusjsåper også, selv om prisforskjellene kanskje ikke er full så stor. :-)

Ellers er jo forklaringene dine greie, selv om jeg synes det er merkelig at det skal være såpass stor forskjell på slike varer når det er liten/ingen forskjell på klær og sko - det gjelder også i stor grad f.eks. også type kasseroller, kniver ec. Her er det nesten ingen forskjell i pris.

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15103
26.11.13 17:44
DrSchwei: liten/ingen forskjell på klær og sko - det gjelder også i stor grad f.eks. også type kasseroller, kniver ec. Her er det nesten ingen forskjell i pris.

Enig at det kan virke rart. Men mulig vi bare har vent oss til høye priser på kosmetikk. Eller har mindre kunskaper på det området slik at vi rett og slett ikke vet hva slike produkter bør koste.

Det som BURDE trukket prisen i motsatt retning, er jo at det er enklere å handle kosmetikk enn klær over nett, både pga mer standariserte produkter og fordi man ofte kan komme under 200-kronersgrensen.

Selv har jeg iallefall spart en god del kroner på å kjøpe shampoo fra nettbutikker framfor samme flaske hos frisøren.

(Innlegget ble redigert 26.11.13 17:45)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester