Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan fakturere når enk passerer 50k i omsetning

NYTT TEMA
willybd

willybd
22.04.14 22:38

Hei,

Jeg har i noen år drevet enk med omsetning under 50k og ikke vært registrert i momsregisteret. Jeg steller hager for noen kunder og jeg gjør det til en avtalt pris pr kunde pr år. Når jeg nå kommer til å passere 50k i omsetning og da blir registrert i momsregisteret - skal jeg da plusse på 25% på faktura slik at kunder må betale 25% mer, eller skal jeg beregne det slik at kunder betaler det samme, men at 25% av beløpet er moms? Hva er det 'riktige' å gjøre i denne situasjonen. Jeg vil nok tro at noen kunder vil reagere på en prisøkning på 25%. Samtidig har jo ikke jeg lyst til å miste en god del av min inntekt.

Mange takk for svar.

Willy

Nangijala

Nangijala
23.04.14 01:55

Om du vil øke prisen eller om du vil ta av eget overskudd er helt opp til deg så lenge du krever inn momsen.

Det er en vurdering du selv må ta, tror du at kundene vil reagere såpass sterkt på en 25% økning i pris at du mister dem?

Du må selv registrere deg i momsregisteret, dette skjer ikke automatisk.

fargerik

fargerik
23.04.14 06:58
willybd: Mange takk for svar.

Du kan jo gi litt rabatt til gamle kunder, men ikke til nye, kanskje?

Forklarer du situasjonen at du er blitt momspliktig og må legge til moms, og samtidig tilbyr f. eks. 5% rabatt til gamle kunder, godtar de sikkert det.

Er du i nærheten av Fredrikstad, har jeg forresten jobb til deg:-))

(Innlegget ble redigert 23.04.14 07:05)

o-segls

o-segls
23.04.14 09:19
willybd: prisøkning på 25%. Samtidig har jo ikke jeg lyst til å miste en god del av min inntekt.

en viktig ting å huske på når du blir registrert, er at da får du jo tilbake momsen på alt ustyr du kjøper. og kan kjøpe ting momsfritt. så det er jo ikke bare utgifter.

Kjetil_e

Kjetil_e
27.04.14 00:01
willybd: Hei, Jeg har i noen år drevet enk med omsetning under 50k og ikke vært registrert i momsregisteret. Jeg steller hager for noen kunder og jeg gjør det til en avtalt pris pr kunde pr år. Når jeg nå kommer til å passere 50k i omsetning og da blir registrert i momsregisteret - skal jeg da plusse på 25% på faktura slik at kunder må betale 25% mer, eller skal jeg beregne det slik at kunder betaler det samme, men at 25% av beløpet er moms? Hva er det 'riktige' å gjøre i denne situasjonen. Jeg vil nok tro at noen kunder vil reagere på en prisøkning på 25%. Samtidig har jo ikke jeg lyst til å miste en god del av min inntekt. Mange takk for svar. Willy

Hvis du ikke øker prisene så er det 20% av beløpet du mottar fra kunden som er moms ikke 25%. 

I tillegg så skal du og trekke fra moms på de varer og tjenester du kjøper.

(Innlegget ble redigert 27.04.14 00:01)

JaktFalk79

JaktFalk79
01.05.14 08:13

Du skriver at prisen til kunden er avtalt? Er det i avtalen tatt høyde for dette med mva? Eller er avtalene pr år, som hvert år fornyes på nye vilkår?

Om du er mva-registrert eller ikke bryr ikke kundene dine seg stort om, så sant de selv ikke er fradragsberettiget. Hvis du plutselig fakturer avtalt pris + mva, så fakturerer du jo 25% mer enn avtalt pris, og det kan jo tenkes at det vil bli reaksjoner på det...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg