Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan finner man ut Pris/bok for et selskap.

NYTT TEMA
Wennerxj

Wennerxj
11.05.14 02:28

Leser endel økonomisider på nettet, og kommer stadig i kontakt med begrepet Pris/Bok for de forskjellige selskaper. Er det noen som på en lettfattelig måte kan forklare hvordan man finner Pris/Bok for f.eks Statoil (STL)

Hvor finner jeg de forskjellige tall og opplysninger som inngår i Pris/Bok begrepet.

På forhånd takk for svar, MEN please keep it simple!!

(Innlegget ble redigert 11.05.14 02:29)

niconi

niconi
12.05.14 18:49

Pris / Bok = Pris delt på bokført verdi.

Pris vil si markedsverdi, dvs aksjekurs * antall aksjer

Bok vil si bokført verdi av egenkapitalen. Den finner du i regnskapet. 

Wennerxj

Wennerxj
13.05.14 05:16

Finnes det noen sier på nettet hvor man enkelt kan finne regnskapet for f.eks Statoil. 

Og hva skal jeg lete etter for å finne bokført verdi av egenkapitalen?

Someone

Someone
13.05.14 09:58
Wennerxj: Finnes det noen sier på nettet hvor man enkelt kan finne regnskapet for f.eks Statoil.

Alle børsnoterte selskaper har dette på hjemmesiden deres.

Spørsmålet tyder på at du ikke engang har Googlet etter det

Wennerxj

Wennerxj
13.05.14 20:14

Nei, er nok rimelig amatør ang dette.

Sånn er det bare!!

Wennerxj

Wennerxj
13.05.14 21:58

Noe av problemet når jeg omsider fant regnskapet for Statoil var jo å finne de riktige tall for bokført egenkapital.

Er det noen som kan lese regnskap som kan si hva "Bokført egenkapital" føres under i et regnskap? Brukes gjerne et eller annet regnskapsmessig benevnelse for dette.

Gjerne hva det heter på engelsk også???

Someone

Someone
14.05.14 10:16

Se i balansen

RogerMaar

RogerMaar
14.05.14 17:18
Wennerxj: Finnes det noen sier på nettet hvor man enkelt kan finne regnskapet for f.eks Statoil.

Regnskapet for Statoil finner du f.eks. på 1881.no

OBS! Se opp for store tall.

(Innlegget ble redigert 14.05.14 17:19)

jumpman

jumpman
15.05.14 19:47

Eller hvis du vil ha egenkapitalen servert på et sølvafat, så går du inn på f.eks. DN.no http://www.dn.no/finans/#/details/STL.OSE

Der finner også det som heter M.Cap, som er markedsverdien (børsverdien). Så da har du tallene du trenger...

KapteinKaos

KapteinKaos
16.05.14 19:35

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do

http://www.netfonds.no/quotes/market.php

Du finner finner resultatrapporter, andre børsmeldinger, kurser, antall aksjer, etc. på disse sidene.

I kurslistene i papirutgaven til DN, Finansavisen finnes også løpende oppdatert Pris/bok.

(Innlegget ble redigert 16.05.14 19:38)

Wennerxj

Wennerxj
17.05.14 16:15

Hei!

Tror ikke M.Cap har noe med Pris/Bok å gjøre. 

M.Cap er jo antall aksjer x med pris pr. aksje. Det er ikke Pris/Bok resultat så langt jeg har forstått.

(Innlegget ble redigert 17.05.14 16:15)

hamplenedomplenedis

hamplenedomplenedis
18.05.14 18:48
Wennerxj: Hei! Tror ikke M.Cap har noe med Pris/Bok å gjøre.  M.Cap er jo antall aksjer x med pris pr. aksje. Det er ikke Pris/Bok resultat så langt jeg har forstått.

Tror du bør lese deg opp noe mer på dette.

selters

selters
19.05.14 12:18

Her var det særdeles få behjelpelige svar.

hamplenedomplenedis

hamplenedomplenedis
19.05.14 17:41
selters: Her var det særdeles få behjelpelige svar.

Tull, niconi har jo gitt svar på dette.

Skjønner man ikke forklaringen til Niconi bør man lære seg elementær regnskapsforståelse før man begynner med pris/bok. Man har overhodet ingen bruk for å beregne pris/bok hvis man ikke skjønner hva det betyr.

Wennerxj

Wennerxj
20.05.14 10:36
hamplenedomplenedis: Skjønner man ikke forklaringen til Niconi bør man lære seg elementær regnskapsforståelse før man begynner med pris/bok. Man har overhodet ingen bruk for å beregne pris/bok hvis man ikke skjønner hva det betyr.

Problemet mitt er jo at jeg ikke finner ut hva de kaller begrepet "Bokført egenkapital" i regnskapene? (Det florerer med faguttrykk som EBIT / EBITA etc, etc, i regnskapene)

Spesielt hvis de i tillegg bruker engelsk?

(Innlegget ble redigert 20.05.14 10:40)

Someone

Someone
20.05.14 12:53
Wennerxj: M.Cap er jo antall aksjer x med pris pr. aksje

Og et norsk ord for M.Cap (Market Capitilization) blir da?

hamplenedomplenedis

hamplenedomplenedis
20.05.14 22:15
Wennerxj: Problemet mitt er jo at jeg ikke finner ut hva de kaller begrepet "Bokført egenkapital" i regnskapene? (Det florerer med faguttrykk som EBIT / EBITA etc, etc, i regnskapene) Spesielt hvis de i tillegg bruker engelsk?

EBIT, EBITDA etc har ingenting med egenkapitalen å gjøre.

EBIT vil si "earnings before interests and taxes" noe som si resultat før renter og skatt.  

EBITDA vil si "earnings before interest, taxes, depreciations and amortizations som vil resultat før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger. Alt dette finner man  i regnskapet.

Nå er det pris/bok du har spurt etter så gidder ikke ta noen lang utgreiing om EBIT og EBITDA, men dette er viktige begreper for å se hvordan den underliggende driften i selskapet er. En bedrift kan f. eks ha gode resultater på driften (salgsinntekter - varekostnader, lønnskostnader, andre driftskostnader etc), men grunnet store investeringer ha store avskrivninger. Da kan EBITDA fint være positiv, mens EBIT blir negativ grunnet avskrivninger og nedskrivninger. I lengden kan man selvfølgelig ikke ha en negativ EBIT, men "unge" bedrifter med store investeringer vil ofte kunne ha negativ EBIT i de første driftsårene, men det er da viktig at i alle fall EBITDA er positiv slik at man i alle fall ser at selve driften går med overskudd. 

Når det gjelder bokført egenkapital finner man denne i balansen. En balanse er delt opp i to ulike deler (venstre og høyre) hvor summen av venstre er den samme som summen av høyre (derav ordet balanse)

På venstre side i balansen finner man Eiendelene til bedriften, mens man på høyre side finner Egenkapital og gjeld (altså hvordan eiendelene er finansiert)

Statoils balanse for regnskapsåret 2013 så slik ut:

Eiendeler = Anleggsmidler + omløpsmidler.

Anleggsmidler (Non-Current assets): 646,8 milliarder
Omløpsmidler (Current assets) : 238,8 milliarder

Eiendeler = 885,6 milliarder

Egenkapital og gjeld ser ut som følger:

Egenkapital (Total equity) = 356 milliarder
Kortsiktig gjeld (Non-current liabilities) = 362,7 milliarder
Langsiktig gjeld (Current liabilities) = 166,9 milliarder

Egenkapital og gjeld (total equity and liabilities) = 885,6 milliarder

Egenkapitalen du finner i balansen (Total Equity) er det samme som bokført egenkapital.

Statoil hadde altså en bokført egenkapital på 356 milliarder i regnskapet for 2013.

Såvidt jeg kan se var markedsverdien 468,73 milliarder ved børsårets slutt for 2013.

Det vil si at pris/bok for Statoil da var 468,73/356 = 1,3167

(Innlegget ble redigert 20.05.14 22:26)

jumpman

jumpman
24.05.14 23:25
Wennerxj: Tror ikke M.Cap har noe med Pris/Bok å gjøre.
M.Cap er jo antall aksjer x med pris pr. aksje. Det er ikke Pris/Bok resultat så langt jeg har forstått.

Hva er dette for noe tull?

Du må virkelig lese deg opp på teorien. Det JEG sier er riktig. Når JEG sier at M.cap har med pris/bok å gjøre så HAR det det. M.Cap på Statoil har f.eks en M.cap på 576 milliarder. Egenkapitalen er på 378 milliarder. Altså en pris/bok på 1,52% for 2014.

Skvirre

Skvirre
25.05.14 14:46
jumpman: %

Minus denne da.

Wennerxj

Wennerxj
27.05.14 15:59
jumpman: Hva er dette for noe tull? Du må virkelig lese deg opp på teorien. Det JEG sier er riktig. Når JEG sier at M.cap har med pris/bok å gjøre så HAR det det. M.Cap på Statoil har f.eks en M.cap på 576 milliarder. Egenkapitalen er på 378 milliarder. Altså en pris/bok på 1,52% for 2014.

Takk for din konkretisering, men vær så snill og ikke vær så pompøs. Du trenger ikke bruke STORE BOKSTAVER for å understreke ditt argument. Det blir helt feil for meg.

Ellers takk for ditt svar.

Vh W.

selters

selters
07.06.14 21:30
jumpman: Du må virkelig lese deg opp på teorien. Det JEG sier er riktig. Når JEG sier at M.cap har med pris/bok å gjøre så HAR det det. M.Cap på Statoil har f.eks en M.cap på 576 milliarder. Egenkapitalen er på 378 milliarder. Altså en pris/bok på 1,52% for 2014.

Nei. Det er godt mulig du har rett, men du har ikke rett fordi du sier det.

"Jeg sier det. Derfor er det rett." Bak et slikt utsagn ligger premisset "Alt jeg sier er rett". Det har ingen plass i en seriøs diskusjon.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg