Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Parti og økonomisystem

NYTT TEMA
henrikmid
henrikmidInnlegg: 1
26.11.14 14:27

Hei!

Har begynt på høyskole og begynner og få en forståelse for økonomi teori og økonomisystemer, men har ikke satt meg så mye inn i norsk politikk.

Det enkleste for meg hvertfal er og koble det opp i mot navn som : Adam smith, joseph schumpeter, karl marx og john maynard keynes.

Og til hvilken grad den synlige/usynlige hånd er synlig.

Spørsmålet er da, hvilken Norske parti følger hvilken teori?

(Innlegget ble redigert 26.11.14 17:03)

VenstreVingen
VenstreVingenInnlegg: 5563
26.11.14 14:29
henrikmid: Og til hvilken grad den synlige/usynlige hånd er synlig.

Eventuelt; blind.

EinarSalbu
EinarSalbuInnlegg: 15952
26.11.14 14:42
henrikmid: Spørsmålet er da, hvilken Norske parti følger hvilken teori?

Du bør merke deg den franske økonomen Thomas Piketty. Det er han som er i vinden nå, heldigvis.

Geirijo
GeirijoInnlegg: 56123
26.11.14 14:53
henrikmid: Har begynt på høyskole og begynner og få en forståelse for økonomi teori og økonomisystemer, men har ikke satt meg så mye inn i norsk politikk. Det enkleste for meg hvertfal er og koble det opp i mot navn som : Adam smith, joseph schumpeter, karl marx og john maynard keynes. Og til hvilken grad den synlige/usynlige hånd er synlig. Spørsmålet er da, hvilken Norske parti følger hvilken teori?

Det er ikke mye å hente fra de antikke økonomiske systemer annet enn bakteppe og historie. I samtiden er det helt andre autoriteter innen økonomisk teori og praksis du bør studere.

Forslaget du har fått om å forstå hva Thomas Piketty driver på med er et godt forslag. Ta deg tid til å forstå det først, før du bruker mye tid på dem som er døde og begravet.

hrrreminius
hrrreminiusInnlegg: 8498
26.11.14 17:42
henrikmid: john maynard keynes.

Norsk finans- og pengepolitikk har til en viss grad fulgt teoriene til denne mannen uavhengig av regjering.

Rødt er vel glad i Marx, og FrP prøver seg av og til på å følge Adam Smith uten at de er så konsekvente (det er riktignok nyere økonomer og ideologer som påvirker FrPs politikk  mye mer enn gode gamle Smith). 

Han østerrikeren er det vel ingen i den norske politkkens verden som følger så vidt jeg vet.

Ellers er det mer moderne økonomer det kan være mer interessant å studere og sammenligne politikken med enn disse du nevner. I tillegg er det verdt å nevne at det ikke er politikerne som bestemmer hvilke "teorier" som brukes, det er først og fremst folkene i finansdepartementet samt professorer og andre medlemmer av offentlige utvalg (gjennom NOU-er). Politikere kan bare til en viss grad styre noe av retningen i den økonomiske politikken.

(Innlegget ble redigert 26.11.14 17:44)

fggkhh8
fggkhh8Innlegg: 5060
27.11.14 09:45

Så det bør omfordeles fra rike nordmenn, oljefondet bør gis bort?

fggkhh8
27.11.14 09:46
VenstreVingen: Eventuelt; blind.

Og du er allvitende?

VenstreVingen
VenstreVingenInnlegg: 5563
27.11.14 10:50
fggkhh8: Og du er allvitende?

Nei, det vil være å overdrive.

;)

fggkhh8
07.12.14 19:59
VenstreVingen: Nei, det vil være å overdrive. ;)

Så hva er alternativet til en 'hånd' mennesker ikke er istand til å observere, ha kontroll på/oversikt over?

Monzoon
MonzoonInnlegg: 1458
10.12.14 01:40

Jeg tror for så vidt ikke at noe politisk parti sverger til den ene eller den andre annet enn at de ytterst til venstre nok i stor grad sverger til Marx.
Keynes regnes gjerne som makroøkonomien's far, mens Smith gjerne regnes som Økonomifagets far, selv om flere har kritisert Smiths betydning for økonomifaget. Men Keynes sin tankegang var at i dårlige tider er det viktig at det offentlige bruker penger for å stimulere til vekst, akkurat slik regjeringen gjorde under finanskrisen i 2008 ved at man økte bevilgninger til rehabiliteringsprosjekter i det offentlige for å booste byggebransjen. Nå har jeg ikke vært så mye borti Schumpeter sine teorier, men han kan nok gjerne virke som en tilhenger av de frie markedskreftene typisk ved grunnlaget for ny vekst legges i de dårlige tidene. Slik som vi for eksempel så i forbindelse med Norwegian hvor de under den europeiske finanskrisen gikk mot strømmen og investerte stort i nye fly i flåten sin.

Men jeg tror nok ikke det er gitt at det og det partiet sverger til den teorien. Flere av teoriene er også på forskjellig plan, det være seg på makro eller mikro nivå.
Jeg tror nok de sverger til nyere forskning som kommer fra mange plasser, og så plukker man det beste hvor det trengs.

Script
ScriptInnlegg: 3866
26.11.15 20:40

Aps Oslopolitiker Gro Balas er i nyhetene igjen , litt rundere, - men mon det ikke var hun som på 90-tallet først ivret for at oljefondet skulle investeres internasjonalt?

Æres den som æres bør.

kee1972
kee1972Innlegg: 1163
29.11.15 17:01
henrikmid: Spørsmålet er da, hvilken Norske parti følger hvilken teori?

De tilber høyeste budgiver, alle sammen!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg