Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er folk fra Østfold dumme

NYTT TEMA
VivaLV

VivaLV
21.01.15 22:49

i økonomi....

http://www.nettavisen.no/na24/dette-er-landets-darligste-betalere/8526792.html

Fredrikstaddialekt og på toppen i søknader til luksusfellen og på inkasso-statistikken. Hva er det med folk fra Østfold. Beklager at jeg er fordomsfull, men syntes det virker som det er ganske mange harryer i dette fylket og tydeligvis har de liten greie på økonomi.

Så hva er deres erfaring. Hvem i Norge er flinke på økonomi?

Hansaguden

Hansaguden
22.01.15 09:48

De flinkeste må være møringer/sunnmøringer.

En liten digresjon:

Når det gjelder dialekter så finnes det ikke noe verre enn trøndersk.

Fredrikstad/østfold-dialekt er bare morsom.

Nødutgang

Nødutgang
23.01.15 18:02

Interessant. I mine dager som innkassomedarbeider med hele landet som marked utmerket også Østfold seg som et fylke med mange dårlige betalere. Fant aldri ut av hvorfor.

aasand

aasand
24.01.15 03:09

http://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/statistikker/inntgeo/aar/2013-02-27

Ligger i laveste sjiktet og en del store industribyer.

(Innlegget ble redigert 24.01.15 03:11)

Nødutgang

Nødutgang
28.01.15 20:40

Også i kveldens sending av LF.

kansas00

kansas00
28.01.15 21:56
VivaLV: Så hva er deres erfaring. Hvem i Norge er flinke på økonomi?

Tja.. så vidt meg bekjent så har finnmark flest innkasso-saker i norge i forhold til innbyggertall. Må alltid korrigere for innbyggertall når man skal sammenligne fylkesvis. Merkelig at nettavisen ikke har klart å nevne finnmark i artiklen sin. 

Tror gnierne på nordvestlandet er flinkest med penger. 

(Innlegget ble redigert 28.01.15 22:01)

arkles

arkles
28.01.15 22:00
VivaLV: Fredrikstaddialekt og på toppen i søknader til luksusfellen og på inkasso-statistikken. Hva er det med folk fra Østfold. Beklager at jeg er fordomsfull, men syntes det virker som det er ganske mange harryer i dette fylket og tydeligvis har de liten greie på økonomi.

Forrige generasjoner østfoldinger og slitet i industrien har finansiert mange av dagens NAV'ere, og man var dårlige til å grabbe til seg fra fellesskapet ja..

Speciale

Speciale
01.02.15 16:06
VivaLV: Beklager at jeg er fordomsfull, men syntes det virker som det er ganske mange harryer i dette fylket og tydeligvis har de liten greie på økonomi.

Mange fra typiske arbeiderfamilier, med dertil gjennomsnittlig lavere intelligens, er nok endel av sannheten. Vi er tross alt naboer med Sverige!

Cowboy-Lotte

Cowboy-Lotte
23.03.15 16:27

Jeg er fra Østfold og jeg er da svært smart og intellektuell. Sparer mye av det jeg får og er flink med penger.  

knutset

knutset
23.03.15 23:28
Speciale: Mange fra typiske arbeiderfamilier, med dertil gjennomsnittlig lavere intelligens, er nok endel av sannheten. Vi er tross alt naboer med Sverige!

Og handler det meste i Sverige samtidig som de har skattefradrag på forbrukslån. Totalt bidrar Østfoldingene minst til fellesskapet.

Møringer kjøper langt mer igjennom livet samtidig som de har mindre fratrekk på skatten.  

Speciale

Speciale
24.03.15 11:11
knutset: Og handler det meste i Sverige samtidig som de har skattefradrag på forbrukslån. Totalt bidrar Østfoldingene minst til fellesskapet. Møringer kjøper langt mer igjennom livet samtidig som de har mindre fratrekk på skatten.

Jeg kan vedde på at det i prosent er flere fra Oslo som handler i Sverige, enn fra Østfold, men det er dog vanskelig å finne bevis på. Jeg er selv en østfolding, og selv da jeg bodde i Sarpsborg og fremdeles røykte 30 sigg om dagen, så var jeg ikke i Sverige mer enn 3-4 ganger i året.  Av mine venner og bekjente, så er det kun 5-6 par som handler alt det meste i Sverige. Folk verdsetter fritid mer enn å spare noen kroner på husholdningsbudsjettet. Når jeg jobbet nærmere Oslo, så mente de aller fleste at jeg sløste med pengene, ettersom jeg ikke så noen hensikt i å dra til Sverige 2 ganger i måneden. Omtrent alle jeg jobbet med fra Oslo, var i Sverige annenhver lørdag. Selvsagt er det ikke sagt at dette er slik det er, men min oppfatning er at det er slik. 

knutset

knutset
24.03.15 22:28
Speciale: Jeg kan vedde på at det i prosent er flere fra Oslo som handler i Sverige, enn fra Østfold, men det er dog vanskelig å finne bevis på.

Var for all del ikke noe negativt jeg mente om østfoldinger, du har langt mer peiling en meg ang svenskehandel langs grensa. Tror deg ang Oslo.

Hadde jeg selv bod grensenært ville jeg nok handlet alt i Norge pga. god økonomi. Hadde jeg derimot hatt utestående penger/lån så ville jeg naturligvis kjempet meg opp til bedre økonomi, dette ville da ført til en del svenskehandel for meg.    

Gueuze

Gueuze
24.03.15 22:32

Er noen Ronny'er og Tommy'er som selger bruktbiler i Østfold, ja.

Lirym

Lirym
25.03.15 00:15

Aldri møtt på en smart person fra Østfold. 

Hansaguden

Hansaguden
25.03.15 09:16
Lirym: Aldri møtt på en smart person fra Østfold.

En tidligere kollega fra Østfold mente bestemt at snøen ikke la seg når det var sterk vind. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg