Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lei av å slite..hjelp!

NYTT TEMA
Tupsisnupp

Tupsisnupp
23.02.15 18:43

Jeg er ei alenemor til ei frøken på 9år og bor på et lite tettsted i en leid leilighet.

Jeg har for tiden ingen jobb da jeg ble utsatt for nedbemanning i kommunen. Så jeg er aktiv arbeidsøker og mottager av ytelser fra nav. Dette går ikke rundt og det har blitt så vanskelig. Plassen her er liten uten de store jobbmulighetene. Jeg har søkt på rubbel og bit uten det helt store hellet. Fikk en 40% stilling i et firma i noen mnd`r men så gikk firmaet så økonomisk dårlig, så de hadde ikke råd til å ha meg der mere. Alt jeg vil er å ha en stor nok stilling så vi kan ha det ok økonomisk, da dette går på helsen løs både spykisk og fysisk...

Noen som har noen gode råd å gi meg?

filesnisk

filesnisk
24.02.15 08:16

Avhengig av hvilken inntekt du er avhengig av å ha, og avhengig av hvor lite tettstedet du bor på er, så er det umiddelbare jeg tenker på å oppsøke matbutikker, Kiwi, Rema etc. og se om disse trenger hjelp. Jobb finnes alltid for den som vil ha.

Minikongen

Minikongen
24.02.15 10:44

Hun sier jo hun har søkt på rubbel og bit. Det er ikke alle tettsteder i Norge som bugner over av arbeidsplasser. 

franzsigel

franzsigel
24.02.15 12:52
Minikongen: Hun sier jo hun har søkt på rubbel og bit

I så tilfelle er fort flytting det eneste alternativet for å få en forandring.

Men spørsmålet er jo hva man mener med "rubbel og bit" - dersom det betyr at man har søkt alle stillinger som blir annonsert i avisene, så er det viktig å huske at de aller fleste ledige stillinger aldri blir utlyst.

I stor grad ansetter man venner, familie og kjente, så her må man nesten utnytte det nettverket man har og i alle fall sørge for at alle man kjenner er klar over at man er veldig ivrige etter å skaffe seg en jobb.

Siste alternativet er å ta den slitsomme jobben det er å oppsøke arbeidsplasser personlig for å høre om de trenger noen. Du vil nesten garantert få minst 99% nei-svar, men en sjelden gang er man jo heldig med slikt også.

Minikongen

Minikongen
24.02.15 13:06

TS er alenemor med datter på 9 i en leid leilighet. Det er ikke bare-bare å flytte i slikt tilfelle. Her medfølger skolebytte for barnet, oppsigelsestid på leiligheten og depositum for ny leilighet. Les innlegget og sett deg i vedkommendes sko før du svarer, dine premisser er ikke de samme som andres.

(Innlegget ble redigert 24.02.15 13:06)

TomPadang

TomPadang
24.02.15 14:18
filesnisk: Avhengig av hvilken inntekt du er avhengig av å ha, og avhengig av hvor lite tettstedet du bor på er, så er det umiddelbare jeg tenker på å oppsøke matbutikker, Kiwi, Rema etc. og se om disse trenger hjelp. Jobb finnes alltid for den som vil ha.

Dette er et svar som lukter litt av fordommer mot alenemødre som er havnet i arbeidsløshet.  Dessuten er svaret "Jobb finnes alltid for den som vil ha." arrogant som bare det.  Dessuten er det nokså ladet.

-------------------------------------------

Tupsisnupp, jeg har ikke så mye hjelp å foreslå, annet enn at du må få hjelp der hjelp er å få, hvis det ikke går rundt økonomisk for deg.  Det nærmeste er vel sosialkontoret i kommunen.  Håper det ordner seg for deg på en eller annen måte.

(Innlegget ble redigert 24.02.15 14:20)

franzsigel

franzsigel
24.02.15 14:31
Minikongen: Les innlegget og sett deg i vedkommendes sko før du svarer, dine premisser er ikke de samme som andres.

Jeg kan lese jeg også.

Men hvis man:

a) Ikke kan flytte

b) Det ikke finnes noen jobber på hjemstedet

Så er det vel ikke så mange andre gode råd å gi enn å fortsette med dagens slitsomme situasjon (å skape sin egen arbeidsplass er ikke noe jeg vil anbefale til så veldig mange).

Det eneste som er sikkert er at situasjonen ikke vil løse seg av seg selv.

filesnisk

filesnisk
24.02.15 15:15
TomPadang: Dette er et svar som lukter litt av fordommer mot alenemødre som er havnet i arbeidsløshet. Dessuten er svaret "Jobb finnes alltid for den som vil ha." arrogant som bare det. Dessuten er det nokså ladet. ------------------------------------------- Tupsisnupp, jeg har ikke så mye hjelp å foreslå, annet enn at du må få hjelp der hjelp er å få, hvis det ikke går rundt økonomisk for deg. Det nærmeste er vel sosialkontoret i kommunen. Håper det ordner seg for deg på en eller annen måte.

Takk for at du korrigerer meg, jeg forstår på svaret ditt at du er et mye bedre menneske enn meg. Samtidig mener du at Tupsi, som på meg virker å være en oppegående kvinne som ønsker å arbeide og bidra og jobbe for pengene, heller bør henfalle seg til det som kun de svakeste av de svake bør gjøre, nemlig NAVs sosiale tjenester. Som hun helt garantert vet om, men som hun forsøker å styre unna.

All honnør til trådstarter som ønsker å jobbe, og fy og skam på TomPadang som ikke bare rakker ned på meg og tillegger meg meninger og holdninger, men også gir Tupsi dårlige råd som overhodet ikke er egnet for å hjelpe henne til å få det bedre psykisk og fysisk.

Minikongen

Minikongen
24.02.15 15:43

Han har da ikke bedt hun slutte å søke arbeid? Men som alenemor med en datter på 9 er det begrenset med muligheter til flytting osv, man må nesten bare vente til man får nytt arbeid.

TomPadang

TomPadang
24.02.15 21:37

Jeg tror filesnisk skjønte at han ble gjennomskuet...

Og nei, jeg har ikke oppfordret noen til å søke sosialhjelp.  Men hvis noen ikke klarer skaffe seg arbeidsinntekt, og har noen å forsørge - så kan en midlertidig løsning være en hjelp der og da.  Å gi et barn det som et barn skal og må ha - det er det viktigste av alt.  I vårt moderne og oljerike samfunn har vi råd til det. 

Det er imidlertid slik at man skal kunne klare forsørge seg selv.  All offentlig hjelp skal bare være midlertidig.  Men er det ingen muligheter der og da - så nytter det lite med all arbeidsviljen i verden.

VivaLV

VivaLV
24.02.15 21:41
Tupsisnupp: Jeg er ei alenemor til ei frøken på 9år og bor på et lite tettsted i en leid leilighet. Jeg har for tiden ingen jobb da jeg ble utsatt for nedbemanning i kommunen. Så jeg er aktiv arbeidsøker og mottager av ytelser fra nav. Dette går ikke rundt og det har blitt så vanskelig. Plassen her er liten uten de store jobbmulighetene. Jeg har søkt på rubbel og bit uten det helt store hellet. Fikk en 40% stilling i et firma i noen mnd`r men så gikk firmaet så økonomisk dårlig, så de hadde ikke råd til å ha meg der mere. Alt jeg vil er å ha en stor nok stilling så vi kan ha det ok økonomisk, da dette går på helsen løs både spykisk og fysisk... Noen som har noen gode råd å gi meg?

Er det noen muligheter for og flytte hjem i bryggerhus/kjellerleilighet etc. På generell basis så trur jeg man kanskje er litt for lite flink til og "bruker" familie i faser av livet man kanskje har problemer økonomisk.

I andre land bor man vel hjemme og er delvis avhengig av hjelp fra familien til man er både 30 og 40 år. I Norge "løper" man til lokalavise hvis man ikke har råd til egen bolig når man er 20 år.

Det var igjen en mer generell kommentar og ikke nødvendigvis spesifikt beregnet på din situasjon.

bergy

bergy
25.02.15 01:51
Tupsisnupp: Jeg er ei alenemor til ei frøken på 9år og bor på et lite tettsted i en leid leilighet. Jeg har for tiden ingen jobb da jeg ble utsatt for nedbemanning i kommunen. Så jeg er aktiv arbeidsøker og mottager av ytelser fra nav. Dette går ikke rundt og det har blitt så vanskelig. Plassen her er liten uten de store jobbmulighetene. Jeg har søkt på rubbel og bit uten det helt store hellet. Fikk en 40% stilling i et firma i noen mnd`r men så gikk firmaet så økonomisk dårlig, så de hadde ikke råd til å ha meg der mere. Alt jeg vil er å ha en stor nok stilling så vi kan ha det ok økonomisk, da dette går på helsen løs både spykisk og fysisk... Noen som har noen gode råd å gi meg?

Det er vel utrolig lite mirakelløsninger i slike situasjoner.

Kartlegg utgiftene dine. Hva kan kuttes? Kutt på det som måtte være overflødig luksus. Først hos deg selv, så eventuelt hos din datter.

Sjekk strømavtaler, forsikringer, lån osv. Kan du få bedre betingelser ved å bytte selskaper. Gjør det! Hver eneste krone du kan kutte er et kjærkomment bidrag.

Aktiv jobbsøking er så mangt. Tilby deg å være tilkallingsvikar. Gå rundt og presenter deg. Vis genuin interesse for å kunne bidra som arbeidstaker. Å bare skrive søknader kan man i værste fall gjøre i årevis.

Kan du starte opp med noe selv? Vil noen ha vaskehjelp, en voksen og erfaren barnevakt, en snømåker eller en husmaler. Mulighetene er mange. Finn ut hva du har å tilby lokalsamfunnet, og tilby det.

Hvis ikke noe av dette frister, så får du finne deg en kjekk kar med mye penger. De pleier jo å være single.

salami

salami
12.03.15 23:28

Har du spurt på NAV om du kan komme inn under kategorien med lønnstilskudd? Det fungerer slik at NAV gir lønnstilskudd til en bedrift som kan ha bruk for deg. NAV betaler omtrent halve lønna og bedriften den andre halvparten. På sikt kan dette gi deg et springbrett inn i en fast stilling om du gjør en god jobb for bedriften og de ser at du er til nytte for de.

Tenk litt over hva du interesserer deg for og forsøk bedrifter innenfor interessene dine :-)

Lykke til om du får et positivt svar da. Stå på !

Monzoon

Monzoon
17.03.15 18:52
Tupsisnupp: Jeg er ei alenemor til ei frøken på 9år og bor på et lite tettsted i en leid leilighet.
Jeg har for tiden ingen jobb da jeg ble utsatt for nedbemanning i kommunen. Så jeg er aktiv arbeidsøker og mottager av ytelser fra nav. Dette går ikke rundt og det har blitt så vanskelig. Plassen her er liten uten de store jobbmulighetene. Jeg har søkt på rubbel og bit uten det helt store hellet. Fikk en 40% stilling i et firma i noen mnd`r men så gikk firmaet så økonomisk dårlig, så de hadde ikke råd til å ha meg der mere. Alt jeg vil er å ha en stor nok stilling så vi kan ha det ok økonomisk, da dette går på helsen løs både spykisk og fysisk...
Noen som har noen gode råd å gi meg?

Jeg forstår at en slik situasjon kan være vanskelig. Og i hvertfall når man ønsker å gi sitt barn en god barndom, og samtidig ønske å jobbe. For å komme med noen råd.

Hvor er barnefar? Får dere barnebidrag derifra? Og er bidraget tilpasset hans inntekt, og din inntekt. Hvis ikke kan du søke om å få dette regulert.

Litt rart at ingen her har spurt hvilken kompetanse du har? Da det kan være relevant for å gi deg gode råd.

Ellers finnes det andre støtteordninger fra det offentlige som kan hjelpe deg på kortere sikt i hvertfall. 

Håper det ordner seg for deg og din datter.

SUV

SUV
22.03.15 16:41
Minikongen: TS er alenemor med datter på 9 i en leid leilighet. Det er ikke bare-bare å flytte i slikt tilfelle. Her medfølger skolebytte for barnet, oppsigelsestid på leiligheten og depositum for ny leilighet. Les innlegget og sett deg i vedkommendes sko før du svarer, dine premisser er ikke de samme som andres.

Det er da lettere å flytte fra leid enn eid leilighet. Og når det gjelder depositum så er det like sannsynlig (forutsatt at det ikke er gjort skade) får tilbake depositum der de bor som at de må betale depositum dit de flytter til, så det går opp i opp. Det blir som å kjøpe noe på flasker med pant samtidig som man leverer inn samme typer flasker til pant, da er ikke panten å regne som en ekstrautgift.

Skolebytte er da vel ikke nødvendigvis noe stort hinder, jeg har da selv flyttet da jeg gikk på barneskolen og fikk raskt nye venner dit jeg flyttet (og ikke kjente noen fra før). Og for dattera kan det jo være mye bedre å bo et nytt sted med grei økonomi enn å ikke få endene til å møtes der de bor nå og mora ikke får jobb.

Så jeg synes franszigel hadde et greit svar på dette.

SUV

SUV
22.03.15 16:48
Tupsisnupp: Noen som har noen gode råd å gi meg?

Det går jo an å gjøre som en annen allerede har foreslått, se på om det er noen utgifter som kan kuttes. Ofte kan det være mye å spare på å handle de tingene man trenger på tilbud istedenfor til fullpris. Og kanskje har man noen dyre vaner man kan se litt på (røyking, dyre kafebesøk, unødig dyr bil, unødig høy innetemperatur, bo unødig flott og dyrt osv).

Du kan jo også spare litt på innkjøp ved å høste inn for eksempel bær eller lignende selv så du slipper å kjøpe så mye mat (hvis du bor på et slikt sted da). Og kanskje kan du også selge noe hvis du plukker mye. Litt utafor sesong nå riktignok, så det må jo vente litt.

Også går det jo an å sette opp oppslag på butikken eller annen oppslagstavle om at du kan ta småjobber som plenklipping, snømåking osv som gir litt penger i å handle for.

Det finnes jo også småjobber på finn, og noen av dem kan være ganske greit betalt hvis man har rett kompetanse og utstyr for å utføre disse, kanskje også noen innen fornuftig avstand til der du holder til. Dårlig betalte småjobber kan jo også hjelpe til på økonomien selv om du da må jobbe mer for pengene, men tid har du vel hvis du er arbeidsledig.

Også finnes det vel sikkert noen facebookgrupper for tilsvarende vil jeg anta.

Men sjekk hvordan dette evt er i forhold til nav, for det er jo litt dumt for økonomien hvis du får større fratrekk enn det du tjener inn og på den måten går i minus ved å jobbe (sånn er det i mange tilfeller for dem som bare får litt jobb, da er det dessverre gunstigere for dem å ikke jobbe i det hele tatt, og det er vel særlig for alenemødre med litt støtte pga dette at det kan slå ut feil siden offentlige ytelser er basert på at man har unger, mens arbeidsgivere naturligvis betaler samme lønna uavhengig av om man har unger).

Cowboy-Lotte

Cowboy-Lotte
23.03.15 15:25

Det er bare å stå på, man finner ofte ikke jobb på første forsøk. Gjelder bare å ikke gi opp med en gang, og heller bli fristet til å bli snylter av Nav over lengre tid...

Klikk for å gå tilbake til toppen