Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tulleråd om økonomi

NYTT TEMA
kennethnilsen

kennethnilsen
09.03.15 18:38

Viser til en artikkel som ligger på førstesiden i Dagbladet: http://www.dagbladet.no/2015/03/06/tema/aller/dinside/okonomi/kredittkort/38128152/

Det finnes nok en og del som synder mot de 5 rådene her, men om man skal komme med økonomiske kjøreregler på fremsiden av avisen, så bør det vel være noe litt mer interessant og intelligent enn å betale regningen i tide, og å fylle opp BSU kontoen ?

For meg blir dette unaturlig banalt, og til alt overmål så er et av rådene helt skivebom ( altså 1 av 5 banale råd ), og jeg tenker da på "Unngå baksmell på skatten ". Har du kontroll på dette, så er dette et gratis lån...

Når det er sagt, så kan ikke formaningen om å ikke gå i kreditt fella gjentas ofte nok. Selv om dette de siste 15 årene ikke gjelder kjøp av bolig.

Flere som synes dette blir veldig banalt ?

puma1

puma1
09.03.15 21:19
kennethnilsen: Flere som synes dette blir veldig banalt ?

De fleste av Dagbladets råd er banale. Enten det gjelder økonomi, kosthold, trening,......you name it. 

fargerik

fargerik
09.03.15 23:03

Veldig banalt, men mye tyder på at det er råd som har noe for seg, for jeg mener at de punktene treffer ganske mange..

Enig med den om skatten, forøvrig. Billig lån.

Mitt banale råd? Ikke bruk mer enn du tjener.

kennethnilsen

kennethnilsen
09.03.15 23:19
fargerik: Mitt banale råd? Ikke bruk mer enn du tjener.

Det verste av alt, er at dette ikke er banalt i forhold til det Dagbladet lister opp - spesielt om du tilføyer: sett opp budsjett. Da blir dette punktet MYE dypere enn den suppa Dagbladet presenterte.

kennethnilsen

kennethnilsen
09.03.15 23:20
puma1: De fleste av Dagbladets råd er banale. Enten det gjelder økonomi, kosthold, trening,......you name it.

Sant nok. Det virker som man er desperate etter billige "headliners".

Rainmaker

Rainmaker
10.03.15 08:00

Det er det nok, men nå er det nå engang slik at de som går i fallgruvene rundt økonomi ofte gjør det på banale ting.

krikkert2

krikkert2
10.03.15 08:05
kennethnilsen: For meg blir dette unaturlig banalt, og til alt overmål så er et av rådene helt skivebom ( altså 1 av 5 banale råd ), og jeg tenker da på "Unngå baksmell på skatten ". Har du kontroll på dette, så er dette et gratis lån...

Men er du i Dagbladets målgruppe?

franzsigel

franzsigel
10.03.15 10:56
kennethnilsen: Det finnes nok en og del som synder mot de 5 rådene her, men om man skal komme med økonomiske kjøreregler på fremsiden av avisen, så bør det vel være noe litt mer interessant og intelligent enn å betale regningen i tide, og å fylle opp BSU kontoen ?

Banalt er det kanskje. Men privatøkonomi er jo i utgangspunktet fryktelig enkelt.

Det koker ned til Fargeriks råd "Sørg for at kostnadene dine er lavere enn inntektene"

Likevel sliter en meget stor del av befolkningen med nettopp det, så ser egentlig ikke noe galt i at Dagbladet holder økonomirådene sine på dette nivået. Hadde faktisk blitt mer skeptisk om de kom med noen litt mer avansert - man bør alltid være skeptisk til avanserte "smarte" økonomitips...

For øvrig synes jeg ikke det er skivebom å unngå baksmell på skatten. De som klarer å holde kontroll på slikt trenger sjelden et gratis lån. Og det er ufattelig mange som går på en lei likviditetssmell fordi de rett og slett har brukt opp pengene og ikke forventet noen restskatt.

Ellers synes jeg fortsatt det er merkelig at personlig økonomi ikke er et eget fag i alle klassetrinn fra Barneskole til Videregående.

Er såpass mange "privatøkonomiske analfabeter" her i landet - selv blant de med god utdannelse og høye inntekter, at et slikt fag utvilsomt vil være nyttigere enn blokkfløytespilling eller tredjegradsligninger. Det er en grunn til at kreditt/inkassobransjen er stadig voksende.

Hadde jeg vært litt gladere i konspirasjonsteorier, hadde jeg nesten lurt på om mangelen på et slikt fag skyldes at staten ønsker flest mulig hardtarbeidende skattebetalere, og næringslivet ønsker villig arbeidskraft og hodeløse forbrukere...

kennethnilsen

kennethnilsen
10.03.15 19:42
Rainmaker: Det er det nok, men nå er det nå engang slik at de som går i fallgruvene rundt økonomi ofte gjør det på banale ting.

Men da trenger de et grunnkurs, ikke en oppramsing av tilfeldige råd.

kennethnilsen

kennethnilsen
10.03.15 19:43
krikkert2: Men er du i Dagbladets målgruppe?

Hva er Dagbladets målgruppe ?

kennethnilsen

kennethnilsen
10.03.15 19:49
franzsigel: Ellers synes jeg fortsatt det er merkelig at personlig økonomi ikke er et eget fag i alle klassetrinn fra Barneskole til Videregående.

Dette er faktisk en av mine fanesaker :)

Og er fullstendig klar over at mange sliter med å holde styr på økonomien. Har også hjulpet flere ( på amatørnivå ), med å få kontroll. For det handler i første omgang om å skaffe seg oversikt fremover i tid, og da må man starte med et budsjett.

Og nettopp derfor blir jeg litt irritert når man gir inntrykk av å gi gode råd, og så ramse opp fragmenterte huskeregler.

Som du også skriver - det handler om å ikke bruke mer enn man har.

Rainmaker

Rainmaker
11.03.15 09:17
kennethnilsen: Men da trenger de et grunnkurs, ikke en oppramsing av tilfeldige råd.

Et "grunnkurs" i privatøkonomi er i prinsippet ikke mer enn "en oppramsing av tilfeldige råd"

Jompa

Jompa
11.03.15 10:19
Rainmaker: Et "grunnkurs" i privatøkonomi er i prinsippet ikke mer enn "en oppramsing av tilfeldige råd"

Et grunnkurs:

Be deltagerne ta med seg kontoutskriften fra de siste 6 månedene, og sett opp månedlige regnskap. På bakgrunn av dette setter man opp et budsjett.

Så kommer man med råd til hvordan man kan holde budsjettet.

Enkelt! ;)

Hovedprinsippet er som mange har nevnt at man må leve etter det man har. Men har man ikke interesse for økonomi, eller lukker øynene for konsekvensene er det ikke lett...

kennethnilsen

kennethnilsen
11.03.15 20:23
Rainmaker: Et "grunnkurs" i privatøkonomi er i prinsippet ikke mer enn "en oppramsing av tilfeldige råd"

Lurer på hva slags grunnkurs du har vært borti..

(Innlegget ble redigert 11.03.15 20:24)

Rainmaker

Rainmaker
12.03.15 11:38
kennethnilsen: Lurer på hva slags grunnkurs du har vært borti..

Har aldri hatt behov for formalisert kurs, ettersom mine foreldre var flinke til å gi meg "banale tilfeldige råd" under oppveksten.

kennethnilsen

kennethnilsen
12.03.15 17:50
Rainmaker: Har aldri hatt behov for formalisert kurs, ettersom mine foreldre var flinke til å gi meg "banale tilfeldige råd" under oppveksten

Skjønner.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg