Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fratrekk ved tap i forbindelse med konkurs

NYTT TEMA
Spi231

Spi231
18.03.15 18:00

Hei, Jobbet i et firma i 2013/2014 som gikk konkurs sommeren 2014, de var på dette tidspunkt skyldig meg ca. 235 000 norske kroner i Lønn og feriepenger..

For og gjøre historien kort fikk jeg tilbakebetalt noe sånt som ca. 185 000 kr fra NAV`s lønnsgarantifond da de har en grense på 2G. Og det jeg nå lurer på er om jeg kan skrive av di resterende ca. 50 000 kronene som tap på selvangivelsen på noe vis?

KapteinKaos

KapteinKaos
19.03.15 10:32
Spi231: Og det jeg nå lurer på er om jeg kan skrive av di resterende ca. 50 000 kronene som tap på selvangivelsen på noe vis?

Nei. Men du skal bare skatte av den inntekten du faktisk fikk.

Sjekk med NAV om hva du kan beholde av pensjonspoeng (om det er av faktisk utbetalt lønn eller den opptjente). Jeg vet ikke dette - kanskje andre kan svare.

(Innlegget ble redigert 19.03.15 10:42)

InnocentBystander

InnocentBystander
19.03.15 12:25
KapteinKaos: Sjekk med NAV om hva du kan beholde av pensjonspoeng (om det er av faktisk utbetalt lønn eller den opptjente). Jeg vet ikke dette - kanskje andre kan svare.

Pensjonspoeng er basert på skattbar inntekt, så når det ikkje skal skattast av pengane, så blir det heller ikkje pensjonspoeng.

krikkert2

krikkert2
23.03.15 12:27
Spi231: Hei, Jobbet i et firma i 2013/2014 som gikk konkurs sommeren 2014, de var på dette tidspunkt skyldig meg ca. 235 000 norske kroner i Lønn og feriepenger..
For og gjøre historien kort fikk jeg tilbakebetalt noe sånt som ca. 185 000 kr fra NAV`s lønnsgarantifond da de har en grense på 2G. Og det jeg nå lurer på er om jeg kan skrive av di resterende ca. 50 000 kronene som tap på selvangivelsen på noe vis?

Lønnsinntekt skal først inntektsføres når den utbetales, jf. skatteloven § 14-3. Hvis lønnsinntekten ikke utbetales som forutsatt kan ikke dette fradragsføres som tap, jfr. Lignings-ABC "Tap" pkt 11.2. Har man likevel (feilaktig) oppgitt inntekten til beskatning i selvangivelsen kan man klage for å få inntektsgrunnlaget redusert.

Pensjonsbeholdning er en funksjon av pensjonsgivende inntekt, det vil si den lønns- og virksomhetsinntekt man er lignet for. Inntekt som aldri er oppgitt vil ikke bli pensjonsgivende inntekt, og hvis man krever reduksjon av inntektsgrunnlaget iht. forrige avsnitt vil pensjonsbeholdningen reduseres tilsvarende.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg