Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Aksjefond sparing

NYTT TEMA
Foppalhue

Foppalhue
04.08.15 09:35

Jeg har lenge tenkt til å investere i fond, men er ganske fersk i dette.

Slik jeg har forstått så finnes det forskjellige risiko- grupper. Jeg har tenkt å spare i en god del år, og derfor tenker på høy- risiko fond. Høy- risiko fond betyr vel bare at det kan være store svingninger?

Hvordan bør det være med innskudd? Har tenkt å sette inn 1000,- kr hver måned, men hvordan bør jeg gjøre med start innskudd?

Når jeg bestemmer meg for å ta ut pengene fra fondet, lønner det seg å ta ut alle pengene samtidig eller ett beløp hver måned?

Har BSU- konto som jeg har nådd maks beløpet for dette året, og får en god del skattefordeler. Hvordan vil det være med skatt og skattefordeler med aksjefond?

Er DNB kunde har sett litt rundt, hvor de tilbyr 5 forskjellige spareløsninger.  Noen med erfaring fra dette?

Beklager for ett rotete innlegg, skrevet i hu og hast.

Takker for svar.

franzsigel

franzsigel
04.08.15 10:52

Viktigst av alt - velg et fond med lave kostnader. Dersom du velger å spare i et aktivt forvaltet fond så vil fort store deler av gevinsten din bli spist opp av gebyrer til fondet.

I lengden vil det derfor mest sannsynlig lønne seg å investere i et passivt forvaltet indeksfond. Gjerne ett bredt fond knyttet opp mot en global indeks. F.eks et av KLP's globale fond

Noen fond har et minimumsinnskudd - det enkleste er å lese seg litt opp og ta en telefon eller sende epost til fondet.

Ellers er det ofte en god ide å både kjøpe og selge mindre beløp hver måned framfor å ta ut/sette inn alt på en gang. Da reduserer du risikoen for å kjøpe/selge på et tidspunkt hvor kursen er ugunstig for deg.

Det er i utgangspunktet ingen skattefordeler av betydning for aksjefond (bortsett fra at du slipper å skatte for gevinsten før du selger fondsandelene).

wwwMeihackOrg

wwwMeihackOrg
05.08.15 10:27

viktig med lave kostnader ja....   

høy risiko betyr ikke nødvendigvis høyere svingninger - men du må ta høyde for at store deler av investeringen kan gå tapt....  ( men oxo kan gi stor gevinst...)  høyrisikofond har desverre ofte høye årskostnader, så jeg ville valgt indexfond, som har lave kostnader,...

deretter må du i såfall velge hvor du vil investere...  f.ex  i Norge, Norden, sverige, Asia, USA, evt ulike enkeltland eller bransjer...

selv har jeg doblet det jeg satte i India for ett godt år siden, lar de pengene stå . men setter nye penger inn i fond basert på Vietnam akkurat nå... 

men du må ta de konkretevalgene selv :-)

TomPadang

TomPadang
09.08.15 16:52

Aksjefond er ikke for nybegynnere.  Man bør studere ting nøye, får man går inn i dem.  Det gjelder økonomi generellt.

Uerfarne og ukyndige bør holde seg til banksparing.

RogerMaar

RogerMaar
11.08.15 10:57
Foppalhue: Slik jeg har forstått så finnes det forskjellige risiko- grupper. Jeg har tenkt å spare i en god del år, og derfor tenker på høy- risiko fond. Høy- risiko fond betyr vel bare at det kan være store svingninger? Hvordan bør det være med innskudd? Har tenkt å sette inn 1000,- kr hver måned, men hvordan bør jeg gjøre med start innskudd? Når jeg bestemmer meg for å ta ut pengene fra fondet, lønner det seg å ta ut alle pengene samtidig eller ett beløp hver måned? Har BSU- konto som jeg har nådd maks beløpet for dette året, og får en god del skattefordeler. Hvordan vil det være med skatt og skattefordeler med aksjefond?

Høyrisiko betyr vanligvis at fondet investeres i selskaper som er ferske og som enten kan gå til himmels eller til helvete. I praksis betyr det at fondet vil svinge mer enn trauste aksjer, ja.

Hvis du ønsker å minimere riskoen lønner det seg å både sette inn og ta ut penger månedlig. Om det lønner seg? Det vet ingen. Men det minsker risikoen for at du taper penger.

Fordelen med aksjefond kontra innskudd i bank er at du for bankinnskudd må betale skatt på avkastningen (27%) årlig. For aksjefond betaler du kapitalskatt først når pengene tas ut av fondet. For langsiktige innskudd vil dette faktisk utgjøre en del penger.

Forsiktig_optimist

Forsiktig_optimist
11.08.15 12:24

Ta ut penger månedlig? Hva mener du med det? Det er klart at å spare månedlig gjør at man jevner ut kursforskjellene, men har man fått en pen gevinst så bør man jo selge seg ut i ett jafs. Måneden etter kan jo gevinsten være redusert på grunn av kursreduksjon.

franzsigel

franzsigel
11.08.15 12:58
Forsiktig_optimist: men har man fått en pen gevinst så bør man jo selge seg ut i ett jafs. Måneden etter kan jo gevinsten være redusert på grunn av kursreduksjon.

Å ta ut penger månedlig er ikke nødvendigvis så dumt.

La oss si at man sparer til pensjonisttilværelsen. Da er det ikke sikkert at det er så lurt å selge alt i en jafs på 67-årsdagen.

En avtale hvor man i stedet får løpende utbetalinger hver måned kan i en slik situasjon være gunstig for mange.

En artikkel fra Skagenfondene som eksempel (uten at man skal ta anbefalinger fra fondsselskaper som god fisk)

RogerMaar

RogerMaar
11.08.15 15:04
Forsiktig_optimist: Måneden etter kan jo gevinsten være redusert på grunn av kursreduksjon.

Ja, og måneden etter kan gevinsten ha økt på grunn av kursøkning. Månedlige innskudd og månedlige uttak dreier seg begge om minimering av risiko.

Det korrekte svaret på hva man bør gjøre er vel at man tar ut de pengene man trenger og lar resten stå. Ikke ta ut 1 million hvis du skal kjøpe 50 meter terassebord.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg