Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norske skatte regler 2015

NYTT TEMA
Lovesun

Lovesun
31.08.15 04:26

Hei, jeg lurer på hva skatte reglene i Norge er når det gjelder arv fra utlandet ?

Min far døde når jeg var veldig ung her I Norge, han kom som flyktning og var Norsk statsborger.

Dette er 23 år siden. Jeg har ikke hatt så mye kontakt med han sin familie i utlandet, utenom, men reiste ned dit og møtte hele familien for et par år siden.

De er ikke en så veldig velstående familie, men har en litt land som de eier.

Det har seg slik at jeg fikk en telefon for et par dager siden, om at det landet nå var delt opp til alle barna å siden jeg var min fars eneste barn, går arven han direkte til meg.

Jeg kan velge å ikke gjøre noe med dette landet som er tildelt meg, eller selge det og få pengene.

Det er ikke snakk om så altfor mye men de tror det skal ligge på mellom 9000-12000 $ som er mellom 70 000-100 000 KR.

Jeg er fortsatt veldig usikker på hva jeg skal gjøre, om jeg selv skal reise ned dit og selge dette i løpet av året, eller sende noen i familien en fullmakt så de kan sende meg pengene.

Derfor trenger jeg god kunnskap og riktig informasjon på hvordan reglene i Norge er.

Må jeg betale skatt i det hele tatt ?

Er det spesielle regler når det er arv fra utlandet, eventuelt avhengig av hvor mye ?

All informasjon jeg kan få setter jeg stor pris på :) 

Hvis en i familien sender meg hele summen mot at jeg selv reiser og selger, hva er best ?

Takk på forhånd

(Innlegget ble redigert 31.08.15 12:19)

Rhabagatz

Rhabagatz
31.08.15 08:10
Lovesun: Hei, jeg lurer på hva skatte reglene i Norge er når det gjelder arv fra utlandet ? Min far døde når jeg var veldig ung her I Norge, han kom som flyktning og var Norsk statsborger. Dette er 23 år siden. Jeg har ikke hatt så mye kontakt med han sin familie i utlandet, utenom, men reiste ned dit og møtte hele familien for et par år siden. De er ikke en så veldig velstående familie, men har en litt land som de eier. Det har seg slik at jeg fikk en telefon for et par dager siden, om at det landet nå var delt opp til alle barna å siden jeg var min fars eneste barn, går arven han direkte til meg. Jeg kan velge å ikke gjøre noe med dette landet som er tildelt meg, eller selge det og få pengene. Det er ikke snakk om så altfor mye men de tror det skal ligge på mellom 9000-12000 $ som er mellom 70 000-100 000 KR. Jeg er fortsatt veldig usikker på hva jeg skal gjøre, om jeg selv skal reise ned dit og selge dette i løpet av året, eller sende noen i familien en fullmakt så de kan sende meg pengene. Derfor trenger jeg god kunnskap og riktig informasjon på hvordan reglene i Norge er. Må jeg betale skatt i det hele tatt ? Er det spesielle regler når det er arv fra utlandet, eventuelt avhengig av hvor mye ? All informasjon jeg kan få setter jeg stor pris på :)  Hvis en i familien sender meg hele summen mot at jeg selv reiser og selger, hva er best ? Takk på forhånd

Skatt på arv (arveavgift) ble avskaffet av H/FrP i 2014. 

For deg betyr dette faktisk at du må skatte! Du ville ha sluppet arveavgift under de gamle reglene, fordi arven var under minstegrensen for å betale arveavgift.

Nå må du istedet betale vanlig gevistskatt av inntektene når du selger tomta. Om du ikke selger betaler du ingenting. Om du selger må du forsøke å fine ut hva faren din i sin tid betalte for landet (eller hvilken verdi landet hadde når han arvet det).

I verste fall må du betale 27% når du engang selger det.

Lovesun

Lovesun
31.08.15 08:26

Såpass, så jeg må muligens betale hele 27 % av det lille jeg får i arv, selv om faren min ikke har vært tilstede hele livet og jeg har hatt lite penger i oppveksten.

Faren min var ganske syk på slutten før han døde, så tror ikke han jobbet, han kom som flyktning og bodde ikke dette landet stort lenge.

Er det ingen måte for meg å få til sendt på uten å skatte ?

(Innlegget ble redigert 31.08.15 08:28)

Rhabagatz

Rhabagatz
31.08.15 08:39
Lovesun: Er det ingen måte for meg å få til sendt på uten å skatte ?

Ikke lovlige.....

Eneste måten er å ikke oppgi det på selvangivelsen.

JGS

JGS
31.08.15 09:00
Lovesun: Er det ingen måte for meg å få til sendt på uten å skatte ?

Få din famile til og sende deg pengene i rater gjennom Western-Union på max kr4900,- pr transaksjon.

Maximus-Decimus

Maximus-Decimus
31.08.15 09:20
Lovesun: All informasjon jeg kan få setter jeg stor pris på :)  Hvis en i familien sender meg hele summen mot at jeg selv reiser og selger, hva er best ? Takk på forhånd

Jeg vil vaert veldig forsiktig med aa forsoeke aa lure norske skattemyndigheter. Western Union betalinger kan ogsaa bli logget og skattetaten kan sjekke disse. Om du har et suspekt moenster og de finner ut at du har forsoekt aa undra skatt kan du vaerste fall straffes med fengsel, du vil uansett faa en straffereaksjon. 

Jeg tror heller du burde rapportere de 12k dollar, betale 27% og vaere fornoyd med det du faar. 

krikkert2

krikkert2
31.08.15 13:25
Lovesun: Må jeg betale skatt i det hele tatt ?

Generelt sett er det ikke skatt på arv, men det er skatt på realisasjon av gevinst fra fast eiendom.

Utgangspunktet er at det er den staten eiendommen ligger i (kildestaten) som har rett til å beskatte eiendomssalget (modellskatteavtalen artikkel 6). Norge kan som hovedregel også beskatte salget, men må da gi en form for kreditt for den skatten som er ilagt i kildestaten.

Her er det med andre ord to stater som vil skattlegge en eventuell gevinst.

Lovesun

Lovesun
01.09.15 03:45

Nei, har ikke tenkt å svindle staten og har heller ikke et slikt mønster, men syns det er veldig rart at jeg får så mye forskjellig svar.

Dette var det skatteetaten svarte meg i dag: 

UttrykksikoDu trenger ikke opplyse om arven dersom det er snakk om under 100 000 NOK i verdi. Er det over så er det ingen skatt eller arveavgift på arven, men du må opplyse om den.

Hilsen Kjell-Christian / Skatteetaten

tucan

tucan
01.09.15 07:49
Lovesun: Du trenger ikke opplyse om arven dersom det er snakk om under 100 000 NOK i verdi. Er det over så er det ingen skatt eller arveavgift på arven, men du må opplyse om den.

Nå er det vel ikke evt. arv du må skatte av.. Du må skatte av gevinsten av salget.. Om du ikke selger, trenger du ikke å skatte av den..

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg