Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Regnskapsfører hvis utdannet som revisor

NYTT TEMA
elasticEye

elasticEye
31.08.15 13:33

Jeg er utdannet revisor neste år. Hvis jeg ikke får jobb som revisor, så vil jeg sannsynligvis prøve meg som regnskapsfører i et firma. Vil denne erfaringen være god nok hvis jeg etter et par år vil søke meg over i et revisjonsfirma?

Eller er "løpet kjørt" om jeg ikke virkelig satser på å få en revisorjobb med en gang?

Jeg kan jo ikke trylle heller, så hvis det ikke finnes ledige jobber, så må jeg jo ta til takke med en annen jobb.

Noen som har erfaring med begge yrker? Har snakket med noen revisorer som virkelig ikke likte revisjon, men elsket regnskapsføring. Andre med samme erfaring?

_roffe_

_roffe_
31.08.15 17:57

Må man ikke ha jobberfaring som regnskapsfører FØR man har lov til å jobbe som revisor selv om man har utdannelsen i orden?

Eller er jeg helt på bærtur ?

spredo-the-original

spredo-the-original
31.08.15 20:24
elasticEye: Noen som har erfaring med begge yrker?

Ikke helt, jeg har primært jobbet med regnskap.

Men min erfaring er at revisorer med regnskapserfaring er dyktigere fordi de faktisk forstår regnskapet og jobben som gjøres. 
Faglig dyktige, mulig å prate med og fokus på de viktige tingene.

Det er aldri feil å forstå bakgrunnen for den revisjonen du gjør, og i mine øyne vil du stille sterkt om du jobber en tid som regnskapsfører før du går inn i revisjon.
Men du må selvfølgelig ikke vente for lenge før du tar opp revisjonskarrieren.

krikkert2

krikkert2
01.09.15 08:50
_roffe_: Må man ikke ha jobberfaring som regnskapsfører FØR man har lov til å jobbe som revisor selv om man har utdannelsen i orden?
Eller er jeg helt på bærtur ?

Nei, dette er to separate yrker med (i prinsippet) separate autorisasjonsløp.

elasticEye

elasticEye
01.09.15 13:12
spredo-the-original: Ikke helt, jeg har primært jobbet med regnskap.

Takk for svar! Har du noen tips til programvare jeg kan teste ut som brukes mye i regnskapsfirma? Har testet ut Fiken og Visma eAccounting og ført regnskap for et lite firma til en jeg kjenner. Andre tips?

spredo-the-original

spredo-the-original
02.09.15 20:58
elasticEye: Har du noen tips til programvare jeg kan teste ut som brukes mye i regnskapsfirma?

Programvaren er veldig lik, men veldig forskjellig;)

(Prinsippene er de samme, men de har valgt ulike måter å gjøre det på.)

Det jeg tror du kan ha noe igjen for som revisor etterpå er ikke detalkunskap om regnskapsprogrammene, men om regnskapsprosessene. "Hvordan er det egentlig mulig/smart/fornuftig å legge opp rutiner for bokføring", "hvordan skal man i praksis sørge for at regnskapet er tilstrekkelig oppdatert til enhver tid" osv.

Og som jeg sa, du bør ikke satse på en LANG karriere innen regnskapsføring om det er revisjon du vil drive med.Det er imidlertid ikke noe i veien for at du med en revisorutdanning kan bli regnskapsfører, om det er dette du vil.

TomPadang

TomPadang
11.09.15 19:21
elasticEye: Jeg er utdannet revisor neste år. Hvis jeg ikke får jobb som revisor, så vil jeg sannsynligvis prøve meg som regnskapsfører i et firma. Vil denne erfaringen være god nok hvis jeg etter et par år vil søke meg over i et revisjonsfirma?

Jeg og min bedrift kunne aldri ha hatt en revisor som ikke har hatt noen år på baken med praktisk bokholderi/regnskap.  Gjerne bør også vedkommende ha noe kunnskap i å drive forretning.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg