Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tjener under 30.000 pr år. Føre regnskap??

NYTT TEMA
elasticEye

elasticEye
06.09.15 14:44

Jeg tjener mellom 20-30.000 i året på reklameinntekter fra nettsider. Må jeg føre regnskap? Jeg er å regne som et lite foretak, da jeg oppfyller minst 2 av 3 krav til dette.

Og hva med beskatning? Jeg startet i år, og har estimert at jeg vil tjene en plass mellom 20-30.000 i år. Jeg har fått inn mellom 1000-2000 pr måned i år, men har ikke skattet av det. Jeg har også en "vanlig" jobb hvor jeg tjener ca 450.000 i året. Hvordan er det med skatt på reklameinntektene?

Jeg har et enkeltpersonforetak.

spredo-the-original

spredo-the-original
06.09.15 16:12

Ja, du må føre regnskap. ALLE som driver næring må føre regnskap.

Har du mindre enn ... 300(tror jeg det er) bilag, så kan du føre regnskapet i Excel. Men all informasjon må være der, og Excelarkene må skrivers ut og signeres(!).

Du driver lite nok til at du mest sannsynlig kan levere "forenklet vedlegg til selvangivelsen" (og slipper å lage komplett sett med næringsoppgave 1 og andre vedlegg).

Ja, du skal betale skatt. Og næringsdrivende betaler forhåndsskatt 4 ganger i året, basert på forventet inntekt.
Om du ønsker å gjøre dette helt riktig, så går du inn på www.skatteetaten.no og bestiller nytt skattekort. Du fyller ut alt du HAR tjent i vanlig jobb hittil i år, hva du HAR betalt i skatt i år, hva du forventer å tjene i vanlig jobb resten av året... og så sjekker du resten av opplysningene som er forhåndsuftylt og retter der det er (store) avvik. 
Så fyller du inn at du kommer til å ha 20.000 i Næringsinntekt OG Personinntekt. (Næringsinntekt gir "alminnelig inntekt" og Personinntekt gir "total/pensjonsgivende inntekt))
Så får du nytt skattekort for både næringsvirksomhet og lønn.

Eller, om du gjør det enkelt, så gjør du ingenting, og får en restskatt på 12.000 kroner som følge av inntektene fra næringsvirksomhet. Kan også gjentas for 2016
(Det er først i regnskapsåret 2017 myndighetene på egen hånd vil fylle ut at du har næringsinntekt)

(Innlegget ble redigert 06.09.15 16:14)

Bitterman

Bitterman
06.09.15 19:52
elasticEye: Og hva med beskatning? Jeg startet i år, og har estimert at jeg vil tjene en plass mellom 20-30.000 i år. Jeg har fått inn mellom 1000-2000 pr måned i år, men har ikke skattet av det. Jeg har også en "vanlig" jobb hvor jeg tjener ca 450.000 i året. Hvordan er det med skatt på reklameinntektene? Jeg har et enkeltpersonforetak.

Reklameinntektene, som vedkommende over sier, tillegges lønnsinntekt når du har et enkeltpersonforetak.

Men du kan føre alle relevante kostnader til fradrag, så da er det viktig å ta vare på alle kvitteringer som kan henføres enkeltpersonforetaket. Har du (du må nesten sjekke opp vilkårene selv) avsatt et eget rom i hjemmet ditt til kontor kan du få fradrag for hjemmekontor.

Blir omsetningen 50 000+ skal du også mva registreres. Det vil si at du må fakturere utgående tjenester med mva, men også at du slipper å betale mva selv på alle innkjøp/tjenester du bruker som kan henvises til foretaket.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg