Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skattespørsmål, vedrørende fremleie av leilighet

NYTT TEMA
HappyDudenEspen
HappyDudenEspenInnlegg: 3738
08.09.15 22:45

Hei, jeg håper noen kan informere meg ang denne situasjonen;

Jeg underskrev en 3 års-leiekontrakt for en hybel. Jeg bodde der 1,5 år, før jeg så møtte min nåværende kone og hun ble gravid. Hybelen var selvsagt ikke stor nok for en familie. Jeg har da fremleid hybelen med huseiers velsignelse det siste 1,5 året til en jente. Den første tiden oveførte denne jenta direkte til huseieren min, men den siste tiden(fra og med februar) har jeg vært en mellommann, i mangel på bedre ord. Hun har da overført pengene til meg og jeg har da overført til huseier.

Det jeg til syvende og sist lurer på, ville dette bli regnet som alminnelig inntekt? Vil jeg få en skattesmell?

Kona mi går på skole og har søkt stipend. Vi regnet ut hvor mye jeg tjente/vil tjene i år og sendte inn søknad. Jeg regnet da ikke med "inntektene" for hybelen. Gjorde jeg en stor tabbe her?

Skatteetaten er vel fornuftige nok til å skjønne at dette ikke er penger jeg har hatt til anvendelse? Dette er jo ikke mine penger, jeg har ikke tjent et øre på dette fremleieforholdet. Jeg gjorde det kun ut av nødvendighet, da jeg, kona og ungen vår ikke kunne bo på en 20 km2 hybel.

Er det noen med peiling som kan opplyse meg?

Minikongen
MinikongenInnlegg: 7295
08.09.15 23:01

Hvorfor begynte hun å overføre til deg igjen?

HappyDudenEspen
08.09.15 23:50
Minikongen: Hvorfor begynte hun å overføre til deg igjen?

En husleie ble ikke betalt, og huseier oppdaget ikke dette før et par måneder hadde gått da regnskapsfører hans meldte han om det. Det ble da avgjort at hun ville betale til meg før jeg da betalte til huseieren.

Minikongen
MinikongenInnlegg: 7295
09.09.15 07:11

Hørtes jo veldig merkelig ut da. Dessverre har jeg ikke noe svar på spørsmålet ditt! "/

Maximus-Decimus
Maximus-DecimusInnlegg: 2370
09.09.15 08:09
HappyDudenEspen: Kona mi går på skole og har søkt stipend. Vi regnet ut hvor mye jeg tjente/vil tjene i år og sendte inn søknad. Jeg regnet da ikke med "inntektene" for hybelen. Gjorde jeg en stor tabbe her? Skatteetaten er vel fornuftige nok til å skjønne at dette ikke er penger jeg har hatt til anvendelse? Dette er jo ikke mine penger, jeg har ikke tjent et øre på dette fremleieforholdet. Jeg gjorde det kun ut av nødvendighet, da jeg, kona og ungen vår ikke kunne bo på en 20 km2 hybel. Er det noen med peiling som kan opplyse meg?

Kan aldri tro du skal skatte noe av dette saa lenge beloepet matcher leieutgiftene. Du har ikke hatt noen gevinst av dette saa du skal ikke skatte etter mitt skjoenn. 

HappyDudenEspen
10.09.15 09:43
Maximus-Decimus: Kan aldri tro du skal skatte noe av dette saa lenge beloepet matcher leieutgiftene. Du har ikke hatt noen gevinst av dette saa du skal ikke skatte etter mitt skjoenn.

Nettopp ja. Huseier er jo den som faktigst får og skal skatte av disse pengene.

Jeg er fortsatt bekrymret for om det vil ha noe å si for min kones stipend, at vi har søkt på feil grunnlag. Men det kan jo ikke regnes som inntekt når, som du skriver, beløpet matcher leieutgiftene.

Jeg får sende en mail til skatteetaten for sikkerhets skyld. Det var kun en kjip tanke som slo meg.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5169
10.09.15 10:31

Utgangspunktet er at ved fremleie av en husleierett er du skattepliktig for inntekt fra dette. Du er imidlertid kun skattepliktig for netto inntekt, og full husleie kommer til fradrag. Hvis du ikke har tatt høyere leie enn huseier tar av deg oppstår det ingen skattepliktig inntekt.

(Innlegget ble redigert 10.09.15 10:31)

HappyDudenEspen
10.09.15 22:29
krikkert2: Hvis du ikke har tatt høyere leie enn huseier tar av deg oppstår det ingen skattepliktig inntekt.

Jeg har faktigst tapt ca 150 kr eller noe i den duren hver måned.

Men godt å se at bekrymringene mine var forgjeves.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg