Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan ble du millionær?

NYTT TEMA
TomPadang

TomPadang
13.09.15 10:49

Vant du i tipping?  Sparte du?  Gjorde du det godt i arbeide eller i forretninger?  Gevinst på børsen eller i aksjefond?  Annet?

Fortell gjerne!

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
13.09.15 22:11
TomPadang: Vant du i tipping?  Sparte du?  Gjorde du det godt i arbeide eller i forretninger?  Gevinst på børsen eller i aksjefond?  Annet? Fortell gjerne!

Som de fleste andre norske millionærer så var det kjøpet av bolig som gjorde meg til millionær.

Etter at jeg kjøpte bolig så har markedet sørget for at jeg ble millionær uten at jeg har måttet gjøre noe særlig.

bobjim37

bobjim37
14.09.15 11:27

Kjøpte bolig I 2001. Nå har prisen steget med I overkant av millionen, samt at jeg har betalt ned noe sånn som 400K på lånet, og da er man millionær :)

Desverre er ikke disse midlene særlig likvide :P

(Innlegget ble redigert 14.09.15 11:28)

RogerMaar

RogerMaar
14.09.15 12:11

Ifølge taksten på (gårdsbruk + hytte) - gjeld er jeg milionær, men ikke ifølge ligningsverdien.

Er jeg da millionær?

(Innlegget ble redigert 14.09.15 12:12)

krikkert2

krikkert2
14.09.15 12:30
BornOnThe4thOfJuly: Som de fleste andre norske millionærer så var det kjøpet av bolig som gjorde meg til millionær.
Etter at jeg kjøpte bolig så har markedet sørget for at jeg ble millionær uten at jeg har måttet gjøre noe særlig.

Det han sa.

Rainmaker

Rainmaker
14.09.15 13:07
BornOnThe4thOfJuly: Som de fleste andre norske millionærer så var det kjøpet av bolig som gjorde meg til millionær. Etter at jeg kjøpte bolig så har markedet sørget for at jeg ble millionær uten at jeg har måttet gjøre noe særlig.

Dette.

Pluss sparing i en kombinasjon av aksjer og bankkontoer.

sl500

sl500
18.09.15 18:38

Jeg flyttet hjem til mora mi og gjorde ikke noe annet enn å game.
NAV trygden strømmet inn på konto og uten utgifter eller forbruk så hadde jeg min første million etter noen få år.
Nå har jeg snart 5 mil på konto og jeg flyter snart virksomheten min til thailand da mor begynner å bli for gammel til å varte meg opp.
Tenkte å starte et bordel der for å tjene litt mere penger og slippe å betale for sex.
Skal bare få helsevesnet til å betale for en slankeoprasjon før jeg flytter

(Innlegget ble redigert 18.09.15 19:00)

bbc

bbc
19.09.15 14:57
sl500: Nå har jeg snart 5 mil på konto og jeg flyter snart virksomheten min til thailand da mor begynner å bli for gammel til å varte meg opp.
Tenkte å starte et bordel der for å tjene litt mere penger og slippe å betale for sex.
Skal bare få helsevesnet til å betale for en slankeoprasjon før jeg flytter

haha, god tur!

TomPadang

TomPadang
20.09.15 18:19

Jeg siktet ikke til det at man eier bolig e.l.  Men altså likvide midler enten i bank eller fond.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
21.09.15 12:27
TomPadang: Jeg siktet ikke til det at man eier bolig e.l. Men altså likvide midler enten i bank eller fond.

Likvide midler skaffer jeg meg med å selge boligen.

At du forsøker å fjerne den klart mest vanlige årsaken til at folk er millionærer vil bare føre til at du får svar som overhode ikke er representative for hvordan nordmenn blir millionærer.

For meg blir det kunstig å utelate den mest vanlige grunnen og svært misvisende.

franzsigel

franzsigel
21.09.15 16:00
BornOnThe4thOfJuly: At du forsøker å fjerne den klart mest vanlige årsaken til at folk er millionærer vil bare føre til at du får svar som overhode ikke er representative for hvordan nordmenn blir millionærer.

Men er man egentlig "Millionær" bare fordi man eier en bolig? Er jo mange definisjoner på hva en "Millionær" er, men i mine øyne bør man ikke snakke om millionærer før man har en million som kan investeres (og altså ikke er bundet opp i egen bolig. Utleieboliger dermed bør telle med, siden de er lettere omsettelige).

Sist men ikke minst så bør man nok snakke om minst 7-8 millioner NOK før man kan påberope seg noen millionær-status. Det er jo dollar-millionæren som på mange måter har satt standarden og man er ikke mye til millionær bare fordi man har en million Koreanske Won (som vel er godt i underkant av 10.000 kroner).

rect7

rect7
21.09.15 16:45

Arvet. Så har det bygget seg oppover via aksjer og fond. Behøver ikke jobbe stort mer egentlig, all den tid jeg kan leve under høy standard resten av livet. Det er også en del flaks inn bildet. Men driver man med aksjer og lignende så vil det alltid være en faktor.

Men tanken på å sitte på rævva hele dagene lurer frem selvmordstanker.

(Innlegget ble redigert 21.09.15 16:46)

RazorBoy

RazorBoy
21.09.15 16:58

De fleste i Norge som har rukket å leve noen år er millionærer. Det vanligste er at man har bolig og annen eiendom til den verdien, men er man av den sorten at man i stedet har investert formuen i noe annet enn eiendom så er man en av de sleske rikingene som skal tas via formueskatten. Jeg har aldri skjønt denne retorikken fra journalister og politikere fra venstresiden, annet enn at det sannsynligvis skyldes omsorg for sitt eget ve og vel.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
21.09.15 22:35
franzsigel: Men er man egentlig "Millionær" bare fordi man eier en bolig? Er jo mange definisjoner på hva en "Millionær" er, men i mine øyne bør man ikke snakke om millionærer før man har en million som kan investeres (og altså ikke er bundet opp i egen bolig. Utleieboliger dermed bør telle med, siden de er lettere omsettelige). Sist men ikke minst så bør man nok snakke om minst 7-8 millioner NOK før man kan påberope seg noen millionær-status. Det er jo dollar-millionæren som på mange måter har satt standarden og man er ikke mye til millionær bare fordi man har en million Koreanske Won (som vel er godt i underkant av 10.000 kroner).

Vel det holder selvsagt ikke bare å eie en bolig. Boligverdien må selvsagt også være en million (eller mer) over gjelden.

Da har man en million som man kan investere. Det er bare å låne opp på boligen og vips har man en million i likvide midler.

Jeg forholder meg til at når man i Norge snakker om millionærer så snakker man om det i norske penger.

Så er det jo et faktum at det å være millionær ikke er helt det samme som før. Det gjelder for såvidt også det å være dollarmillionær. Men i valget mellom å være det eller ikke være så synes jeg det er greit å være det.

TomPadang

TomPadang
22.09.15 10:23
franzsigel: Men er man egentlig "Millionær" bare fordi man eier en bolig? Er jo mange definisjoner på hva en "Millionær" er, men i mine øyne bør man ikke snakke om millionærer før man har en million som kan investeres (og altså ikke er bundet opp i egen bolig. Utleieboliger dermed bør telle med, siden de er lettere omsettelige).

Dette er en tilnærming til tema, jeg er helt enig i.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
22.09.15 10:30
TomPadang: Dette er en tilnærming til tema, jeg er helt enig i.

Kunne du komme med noen argumenter for hvorfor ikke boligverdi skulle kunne regnes med når det relativt enkelt er mulig å få denne boligverdien gjort om i likvide midler ved å låne opp på boligen?

TomPadang

TomPadang
22.09.15 18:58
BornOnThe4thOfJuly: Kunne du komme med noen argumenter for hvorfor ikke boligverdi skulle kunne regnes med når det relativt enkelt er mulig å få denne boligverdien gjort om i likvide midler ved å låne opp på boligen?

Lån er ikke egen kapital.  Det er bankens penger. Man kan ikke bli millionær ved bare å ta opp lån.

Boligverdien er ikke reell så lenge man bebor, og ikke omsetter boligen.  Uansett må man ha en annen bolig å bo i, hvis man selger sin nåværende.  Et eks: Jeg bor i enebolig verd 3 mill.  Jeg kan kjøpe en ny 4-romslelighet med god standard, men da må jeg betale opp mot 3 mill.  Ingen gevist, mao.

franzsigels betenkning er god.

(Innlegget ble redigert 22.09.15 19:00)

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
22.09.15 22:13
TomPadang: Lån er ikke egen kapital.  Det er bankens penger. Man kan ikke bli millionær ved bare å ta opp lån. Boligverdien er ikke reell så lenge man bebor, og ikke omsetter boligen.  Uansett må man ha en annen bolig å bo i, hvis man selger sin nåværende.  Et eks: Jeg bor i enebolig verd 3 mill.  Jeg kan kjøpe en ny 4-romslelighet med god standard, men da må jeg betale opp mot 3 mill.  Ingen gevist, mao. franzsigels betenkning er god.

Lån er bare en måte å frigjøre reelle verdier på i dette tilfelle.

Selvfølgelig er boligverdien reell. Den er like reell som aksjeverdien du sitter på. Det være seg om du bor i huset eller har et hus ved siden av.

Man må ikke eie boligen man bor i. Så man kan faktisk greit selge boligen man bor i også for å skaffe likvide penger.

Men eier du ikke da verdier for 3 millioner? Ville du ikke betrakte det som et 3 millioners tap dersom staten konfiskerte huset ditt?

TomPadang

TomPadang
22.09.15 23:28
BornOnThe4thOfJuly: Men eier du ikke da verdier for 3 millioner? Ville du ikke betrakte det som et 3 millioners tap dersom staten konfiskerte huset ditt?

Staten konfiskerer ikke folks boliger i Norge. Uaktuell problemstilling.  

Om man eier en bolig og selger den for å bo i telt, er det selvsagt et midlertidig innskudd på konto.  Men når teltet blir uutholdelig må jeg igjen kjøpe bolig.  Og da er kontoen tom igjen.

Da jeg startet tråden var det ikke for å diskutere folks bolig som kapital.  Men å nettopp høre hvordan folk tjente sin første million i fri kapital/frie verdier.

De som ikke har slik fri kapital/frie verdier, har jo egentlig ikke noe i tråden å gjøre.

(Innlegget ble redigert 22.09.15 23:29)

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
22.09.15 23:48
TomPadang: Staten konfiskerer ikke folks boliger i Norge. Uaktuell problemstilling.   Om man eier en bolig og selger den for å bo i telt, er det selvsagt et midlertidig innskudd på konto.  Men når teltet blir uutholdelig må jeg igjen kjøpe bolig.  Og da er kontoen tom igjen. Da jeg startet tråden var det ikke for å diskutere folks bolig som kapital.  Men å nettopp høre hvordan folk tjente sin første million i fri kapital/frie verdier. De som ikke har slik fri kapital/frie verdier, har jo egentlig ikke noe i tråden å gjøre.

Nå var spørsmålet hvorvidt du ville følt det som et tap, ikke hvorvidt staten konfiskerte eller ikke.

Er det å bo i telt den eneste muligheten du ser bortsett fra å bo i bolig eid av deg selv?? Har det ikke slått deg at det er fullt mulig å gjøre som mange millioner europeere gjør. Nemlig leie bolig.

Vel at du ikke klarte å se hvordan folk i Norge blir millionærer skal da ikke ha betydning for oss som vet hvordan nordmenn blir millionærer. Og som sagt er det ikke noe som helst problem å gjøre boligverdien om til likvide midler. Forsøket på å lage et slikt skille mellom penger og penger blir bare søkt.

Du kan dessverre heller ikke endre startinnlegget ditt så det er det som gjelder og ikke hva du muligens kunne tenke deg at du hadde skrevet der.

Det som er merkelig er din aversjon mot å ta innover deg at det er nettopp boligprisveksten som har gjort svært mange nordmenn til millionærer. Man skulle ikke tro ut fra startinnlegget at du hadde slik bias i forhold til spørsmålet om hvordan nordmenn blir millionærer. Såpass at du forsøker å endre trådens tema i ettertid til og med.

Rainmaker

Rainmaker
23.09.15 15:38
TomPadang: Lån er ikke egen kapital.  Det er bankens penger. Man kan ikke bli millionær ved bare å ta opp lån.

1. Du eier en bolig som er verdt 3 mill, som er belånt med 3mill, og har aksjer/bankinnskudd på 1 million. Er du millionær?

2. Du eier en bolig som er verdt 3 mill, som er belånt med 2mill, og har aksjer/bankinnskudd på 0. Er du millionær?

(Innlegget ble redigert 23.09.15 15:39)

TomPadang

TomPadang
24.09.15 11:16

Som sagt - egen bolig er ikke direkte realiserbare verdi, hvis man da ikke skal bo i et telt til erstatning for den.  I denne setting er det penger utenom egen bolig det er snakk om.

Jeg eier en bolig til 3 mill. Den er ikke belånt, men så lenge jeg skal bo i den, representerer den ikke en del av formuen, logisk nok.

Kanskje vi kan vende tilbake til trådens innhold, nå når dette er avklart flere ganger?

Rainmaker

Rainmaker
24.09.15 13:03
TomPadang: Som sagt - egen bolig er ikke direkte realiserbare verdi, hvis man da ikke skal bo i et telt til erstatning for den.  I denne setting er det penger utenom egen bolig det er snakk om. Jeg eier en bolig til 3 mill. Den er ikke belånt, men så lenge jeg skal bo i den, representerer den ikke en del av formuen, logisk nok. Kanskje vi kan vende tilbake til trådens innhold, nå når dette er avklart flere ganger?

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålene?

bobjim37

bobjim37
25.09.15 13:48
TomPadang: Jeg eier en bolig til 3 mill. Den er ikke belånt, men så lenge jeg skal bo i den, representerer den ikke en del av formuen, logisk nok.

Og om du låner opp 1 mill på denne boligen og investerer disse I aksjer så har du plusset 1 mill på formuen din?

Eller om du selger boligen til 3 millioner, og I stedet bestemmer deg for å leie en leilighet/bolig til 10 000 I måneden. Da har du plusset 3 millioner på formuen din?

Du har en merkelig tankegang. Personlig ville jeg heller eid en nedbetalt bolig verdt 7 millioner og hatt 100 000 I likvide midler, enn å leid bolig og hatt 1,5 millioner I likvide midler. Så sånn du tenker så er da ikke det å være millionær I seg selv noe å trakte etter.

TomPadang

TomPadang
25.09.15 14:00
Rainmaker: Hvorfor svarer du ikke på spørsmålene?

Jeg har svart på dem i forrige innlegg.  Og så har jeg avklart hva tråden går ut på.  Det er bare å forholde seg til det.

TomPadang

TomPadang
25.09.15 14:10
bobjim37: Og om du låner opp 1 mill på denne boligen og investerer disse I aksjer så har du plusset 1 mill på formuen din? Eller om du selger boligen til 3 millioner, og I stedet bestemmer deg for å leie en leilighet/bolig til 10 000 I måneden. Da har du plusset 3 millioner på formuen din? Du har en merkelig tankegang. Personlig ville jeg heller eid en nedbetalt bolig verdt 7 millioner og hatt 100 000 I likvide midler, enn å leid bolig og hatt 1,5 millioner I likvide midler. Så sånn du tenker så er da ikke det å være millionær I seg selv noe å trakte etter.

Er det bare kverulering som gjelder?  Å låne på bolig og kjøpe aksjer for, er tullete.  Noe slikt ville jeg aldri vurdert.  

Igjen:  Bolig er ikke medregnet i det å være millionær. De hypotetiske mulighetene får du besvare selv.  Det er ikke min jobb.

Min tankegang er gullende god, og økonomisk smart.  Jeg eier nedbetalt bolig, og har ikke lån på noe annet.  Like fullt regner jeg ikke dette som en del av min disponible formue, som er saken ang. denne tråden.

Rainmaker

Rainmaker
25.09.15 15:23
TomPadang: Jeg har svart på dem i forrige innlegg.  Og så har jeg avklart hva tråden går ut på.  Det er bare å forholde seg til det.

Nei, du har ikke svart på dem. Du har forsøkt å ro deg unna å svare på dem.

Rainmaker

Rainmaker
25.09.15 15:25
TomPadang: Like fullt regner jeg ikke dette som en del av min disponible formue, som er saken ang. denne tråden.

Ifølge din logikk er en person som har 2 mill i lån på boligen, og 2mill i innskudd i aksjer/bank rikere enn en som har nedbetalt bolig og ingen innskudd.

rødhvit

rødhvit
25.09.15 23:35
TomPadang: Vant du i tipping? Sparte du? Gjorde du det godt i arbeide eller i forretninger? Gevinst på børsen eller i aksjefond? Annet?
Fortell gjerne!

For min del er det hard sparing.

Ble gjeldfri i april 2012 og starte da å spare enda hardere.

Har alt jeg syntes er nødvendig for å ha en bra livskvalitet. Har ingen dyre vaner, men en grei bil som starter (07 golf) kjøper litt fiskeutstyr og tar en tur til syden hvert år på høsten med familien.

Har en grei båt så jeg kommer meg på sjøen, hvor vi også har hytte (eies av mine foreldre) 

Kort sagt har jeg det som trengs for en grei tilværelse for min del.

Det gjør at jeg kan ha en nokså stor sparerate pr mnd. (57% så langt i år)

Dette har jeg investert noe i aksjer, men i all hovedsak small cap og globalt index fond. Har funnet ut at det er greiest for meg. Å slå markedet er særdeles vanskelig på lang sikt og satser derfor på fond som forsøker å ligge tett på index'n og har lave forvaltningsgebyrer.

Om markedet får en korreksjon kommer jeg til å gå inn med oppspart "tørt krutt" som står på konto, for å skaffe fondsandeler på billigsalg

Lever etter "fuck you Money" prinsippet, og da jeg ikke har noe mål om et liv i luksus, vil jeg etter planen være der om ikke for mange år, om man regner en nøktern årlig avkastning på 8%

TomPadang

TomPadang
26.09.15 10:56

Endelig noen som har resultater å vise til, i motsetning til kverulantene.  Meget bra!

rødhvit, din utvikling ligner mye på min. Jeg har også hatt en nøktern livsstil, men uten å nekte meg ting som gir positive opplevelser.  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg