Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er følgende transaksjon skattepliktig?

NYTT TEMA
Daylights
DaylightsInnlegg: 6277
01.10.15 12:54

Tenkt tilfelle:

17.04.2008 kjøper jeg 10.000 USD hos Forex til 5,11 i kurs. Pris: NOK 51.100,-

28.09.2015 selger jeg dollarene tilbake til Forex, fremviser kvittering fra kjøpet i 2008 og unngår gebyr, ref vilkårene deres. Kursen denne dagen er 8,04. Prisen jeg får blir NOK 80.400,-

Det kan se ut til at min sparing i madrassen har gitt en avkastning på NOK 29.300,-. Fint tilskudd til reisekassa eller en tur på restaurant. Jeg vet at valutavekslinger over NOK 5000,- rapporteres til myndighetene, men lurer på om Skatteetaten i tillegg skal ha noe av dette utbyttet?

(Innlegget ble redigert 01.10.15 12:55)

petterG
petterGInnlegg: 9622
01.10.15 13:02

Ja, gevinsten skattelegges som kapitalintekt(28 %).

Daylights
01.10.15 13:08

Takk! Men hvis jeg selger dem til en venn som vil reise til USA, til en pris under gjeldende Forex-pris, men likevel med høy nok avanse til at det slår skattereglene, er jeg da trygg? Eller kan man risikere granskning dersom noen innen ligning ønsker å vite hvor de opprinnelige dollarene ble av?

petterG
petterGInnlegg: 9622
01.10.15 13:13

Gevinsten er fortsatt skattepliktig. Uten å gå i detaljer her - når man snyter på skatten står man alltid i fare for å bli avslørt. 

WCKD
WCKDInnlegg: 125
01.10.15 13:42

Skattesnyteri er noe den norske stat ikke tar lett på. Det er skremmende hvor langt de går for å straffe deg for skattesnyteri kontra andre moralsk verre lovbrudd.

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 54937
01.10.15 14:27
Daylights: Takk! Men hvis jeg selger dem til en venn som vil reise til USA, til en pris under gjeldende Forex-pris, men likevel med høy nok avanse til at det slår skattereglene, er jeg da trygg? Eller kan man risikere granskning dersom noen innen ligning ønsker å vite hvor de opprinnelige dollarene ble av?

Gevinsten blir ikke mindre skattepliktig av at du selger til en annen.

Daylights
01.10.15 15:45

Nei, skatteplikten unngår man nok ikke. Selv har jeg ingen erfaring med trading, og ville ha undersøkt samt forholdt meg til gjeldende regler skulle jeg ha forsøkt meg på et slikt stunt.

Fortjenesten blir marginal hvis man ser hvor mange år det tar å oppnå en grei opptur slik jeg skisserte i åpningsinnlegget, med de begrensede midler jeg har til rådighet. Likevel bedre enn bankrenta. Kanskje klinke til neste gang dollaren toucher 6-tallet?

Ulempe: kontantfenomenet, lagret i eget hjem. Lang ventetid, usikkert? 

Er dette generelt sett mer eller mindre risikofylt enn børs?

solimor
solimorInnlegg: 2817
01.10.15 19:03
Daylights: Kanskje klinke til neste gang dollaren toucher 6-tallet?

safe?

Du har jo alltid en risko i forhold til kontakter i hjemmet ditt, vil be deg sjekke hvor mye du har dekket via en innbo forsikring i forhold til tryghet.

Men igjen du har en grei avkasting men det er vel alltid tid+risko som må overstig avkasting for at ting skal ha en verdi.

Dollar kjøp kreve greit med tid for å gi penger igjen :(

Mikey666
Mikey666Innlegg: 903
02.10.15 19:43
Daylights: Nei, skatteplikten unngår man nok ikke. Selv har jeg ingen erfaring med trading, og ville ha undersøkt samt forholdt meg til gjeldende regler skulle jeg ha forsøkt meg på et slikt stunt. Fortjenesten blir marginal hvis man ser hvor mange år det tar å oppnå en grei opptur slik jeg skisserte i åpningsinnlegget, med de begrensede midler jeg har til rådighet. Likevel bedre enn bankrenta. Kanskje klinke til neste gang dollaren toucher 6-tallet? Ulempe: kontantfenomenet, lagret i eget hjem. Lang ventetid, usikkert?  Er dette generelt sett mer eller mindre risikofylt enn børs?

På kort sikt er alltid banksparing mest lønnsomt og sikrest. På meget lang sikt er diversifisert aksjefond/obligasjonsfond sikrest da banksparing over lang tid som regel vil gi lav/negativ realavkastning. 

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 4092
03.10.15 06:57
Daylights: Ulempe: kontantfenomenet, lagret i eget hjem. Lang ventetid, usikkert?

Det er ingen grunn til at man skal ha beløpet liggende i kontanter.

Det er fullt mulig å opprette egen konto for å evt. trade i valuta.

Å betale skatt av fortjeneste er det siste jeg ville bekymret meg for.

Derimot må man investere særdeles store beløp for å sitte igjen med noe som helst over tid.

At kursen på en valuta har gått ned er ingen indikator på at den skal opp, eller noen som helst vei.

Hadde markedet visst hvordan en valuta skulle gå på sikt, hadde den havnet dit umiddelbart.

SUV
SUVInnlegg: 4781
03.10.15 15:44
Daylights: Likevel bedre enn bankrenta. Kanskje klinke til neste gang dollaren toucher 6-tallet?

De er vel lite trolig at u som alri hr drevet med trading gjør dette bedre enn dem som faktisk driver med dette i stor skala og studerer alt som kan påvirke kurser forå få maks utbytte. At man har sett at kursen i et gitt tidsrom har forandret seg slik at man kan få mer igjen for valutaspekuljon enn ved bankinnskudd er ingen garanti for at det vil gjenta seg når du ønsker det. Kanskje endrerkursen eg motsatt vei istdet.

Dessuten er det jo også noe som heter gebyrer, som du neppe slipper unna.

Og hvis man ser bort fra gebyrer så tapes og tjenes det nok akkurat like mye på kjøp og salg av valuta. Mne det er noek stor sett de som har god peiling på dette som tjener og de som har mindre peiling som taper. Antakelig så ha du ikke mer peiling enn em som virkelig kjenner markedet.

Husk også på at når man hører om mange som har tjent på valutaspekulasjon så finnes det også mange som har tapt. Det er bare det at de som har tapt ikke er like ivrige til å fortelle om sine kjøp og salg som dem som har tjent.

(Innlegget ble redigert 03.10.15 15:45)

Daylights
03.10.15 16:44

Forex selger: 0,- i gebyr. 

Forex kjøper: 0,- i gebyr mot kvittering.

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 4092
03.10.15 18:25
Daylights: Forex selger: 0,- i gebyr.

For å si det slik; man har droppet gebyr, men hvilken kurs må man egentlig betale?

Har ikke sjekket Forex, men innen banksektoren opererer man kjøps- og salgskurser.

Mao. 0,- i gebyr er kun bra hvis kursen er tilsvarende god som i andre banker.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg