Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jobb på cruiseskip - Lønn i dollar - skatt?

NYTT TEMA
Renegade89
Renegade89Innlegg: 593
01.10.15 22:36

jeg har ett jobbintervju for ett cruiserederi om ett par uker, så på forhånd er jeg nødt til å vite mest mulig hvordan jeg skal løse det mtp skatten, da det er noe som kommer til å være avgjørende om jeg kommer til å takke ja eller nei hvis jeg skulle få ett tilbud. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal løse dette med skatten, om jeg skulle bli tilbudt jobb, og hvor mye er jeg nødt til å betale av det jeg tjener; man får lønnen i dollar også blir man nødt til å ordne alt med skatten selv.

Har ikke fått opplyst noen lønnsvilkår enda men det er nok endel lavere enn det jeg har i nordsjøen nå, jeg er interessert i å vite hva er det minste jeg kan slippe unna med, da jeg ser for meg at jeg kommer kun til å være der i bare ett par år isåfall, til denne nedturen er ferdig (forhåpentligvis).

Leste på skipsfarts-forum at det var en som jobbet i ett cruiserederi, og han slapp unna med å betale 1,5% skatt, er det mulig?

Her er det som står angående lønn:

How do I get paid while onboard?

Employees are paid in U.S. dollars twice a month.

og

Are taxes deducted?

For U.S. citizens and residents, federal taxes are automatically deducted from pay. All other employees are responsible for filing their own taxes upon returning to their home country.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det fungerer, om man får det på en konto, som man da er nødt til å overføre til sin egen konto eller om man får det kontant, tviler på det da det er ganske mange ansatte ombord slike skip og de ville da ha vært nødt til å ha en utrolig mengde med kontanter ombord.

Mange/fleste andre land har en ordning der hvis man er utenfor landet/kontinentet i over 160-181 dager så slipper man å betale skatt, Norge har vel ikke en slik ordning?

Kommer til å sende inn endel spørsmål til skatteetaten men hadde vært fint om det er noen her som kan komme med tips/en pekepinn om hva jeg kan forvente meg.

Tusen takk for svar.

(Innlegget ble redigert 01.10.15 22:37)

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 54937
02.10.15 08:35
Renegade89: Leste på skipsfarts-forum at det var en som jobbet i ett cruiserederi, og han slapp unna med å betale 1,5% skatt, er det mulig?

Dette høres ut som en "tall tale".

Har du tenkt å fortsatt bo i Norge? I så fall må du nok finne deg i å skatte til Norge etter "vanlig sats". Men selv om du flytter ut vil skatteplikten følge deg noen år, men dersom du flytter til land som Norge har skatteavtale med vil du nok kun skatte til det landet.

Husk også på at dersom du jobber på utenlandsk registrert skip:

- Du er medlem av folketrygden når du har lønn fra norsk arbeidsgiver som betaler pliktig arbeidsgiveravgift, og du bor i Norge.

-Du er ikke medlem i folketrygden hvis du arbeider for en utenlandsk arbeidsgiver, men du er medlem i folketrygdens helsedel i de periodene du er hjemme. Du er ikke medlem i pensjonsdelen, og opparbeider deg ikke pensjon for arbeidet du utfører på det utenlandske skipet.

Her bør du vurdere frivillig medlemskap.

Står mye god informasjon på Skatteetatens sider under Sjøfolk

(Innlegget ble redigert 02.10.15 08:36)

Renegade89
04.10.15 22:28

Takk for svar, beklager for sein tilbakemelding!

Regnet med at det ble vanlig skatt, har ingen intensjoner om å prøve å snyte på skatten heller. :)

Hører så mye rart så får vel heller regne ut lønnen etter "worst case scenario": Å betale slik jeg gjør nå. Skal ta en tlf. til skatteetaten.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3475
05.10.15 15:46
Renegade89: Regnet med at det ble vanlig skatt, har ingen intensjoner om å prøve å snyte på skatten heller. :) Hører så mye rart så får vel heller regne ut lønnen etter "worst case scenario": Å betale slik jeg gjør nå. Skal ta en tlf. til skatteetaten.

Generelt er vel "amerikansk lønn med norsk skatt" en relativt dårlig deal(?)

Renegade89
05.10.15 19:22
RogerMaar: Generelt er vel "amerikansk lønn med norsk skatt" en relativt dårlig deal(?)

Generelt så har det vært litt dårlig på cruise iallefall.. Kan vel si at man har fått betalt i opplevelser. :) Men er fortsatt litt spent på det, leser litt forskjellig rundt omkring, også er kursen på ca. 8.4 (sist jeg sjekket iallefall) så det kan jo hende man ikke kommer såå dårlig ut..

Speciale
SpecialeInnlegg: 6210
06.10.15 07:23
Renegade89: jeg har ett jobbintervju for ett cruiserederi om ett par uker, så på forhånd er jeg nødt til å vite mest mulig hvordan jeg skal løse det mtp skatten, da det er noe som kommer til å være avgjørende om jeg kommer til å takke ja eller nei hvis jeg skulle få ett tilbud.

Jeg har ikke fnugg av peiling på hvordan det er, men litt hvordan det var. En kamerat jobbet som 2.maskinist på en båt eid av RCL. Når han ble lei av å jobbe langt hjemmefra, så begynte han som 1.maskinist på Bastø-Fosen og gikk visst ganske mye ned i nettolønn som følge av det. 

Du bør nok ha lest gjennom dette, for å stå sterkt nok rustet til å ta en avgjørelse, om du skulle bli tilbudt jobben. 

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15169
06.10.15 09:00
Renegade89: Kommer til å sende inn endel spørsmål til skatteetaten men hadde vært fint om det er noen her som kan komme med tips/en pekepinn om hva jeg kan forvente meg

Her bør du definitivt ta en lang prat med skattevesenet.

En ting du imidlertid bør være obs på er at det tar på deg ganske stor risiko ved å motta lønn i utenlandsk valuta om du har tenkt å fortsette å bo i Norge og har økonomiske forpliktelser som f.eks boliglån i Norske kroner.

USD-kursen er rekordhøy pr i dag. La oss for enkelhets skyld si ta du tjener USD 100.000 i året. Kurs i dag er 8,43 så du vil tjene 843.000 kroner.

Men skulle kursen falle tilbake til der den lå i oktober 2014 så var kursen kun 6,50. Du tjener da plutselig kun 650.000 kroner og har mistet 200.000 i lønn - altså en lønnsnedgang i NOK på nesten 25%... 

Maximus-Decimus
Maximus-DecimusInnlegg: 2370
06.10.15 09:08
Renegade89: Mange/fleste andre land har en ordning der hvis man er utenfor landet/kontinentet i over 160-181 dager så slipper man å betale skatt, Norge har vel ikke en slik ordning?

I Norge er du garantert skattepliktig om du oppholder deg mer en 180 dager I Norge i loepet av et aar. Du er ogsaa skattepliktig til Norge i 3 aar etter at du emigrerer ut av Norge. 

Cruise er vel noe spesielt i og med at du nok ikke vil oppfylle andre lands forpliktelser om aa vaere bosatt i disse da du vil vel vaere i internasjonalt farvann mest. Dermed vil jeg tro du kun blir skattepliktig i Norge du vil saaledes slippe dobbelbeskatning (kan vaere du slipper det uansett er usikker paa skatteavtalen mellom Norge og USA) 

Om du bosetter deg i si USA maa du ta stilling til om du vil fortsatt vaere medlem av folketrygden og om du fortsatt vil betale inn til denne selv om du ikke skatter til Norge. 

Renegade89
13.10.15 19:31

Hvis noen er nysgjerrige på vilkårene så fikk jeg tilbud om jobb: 

- 1985 Dollar i måneden

- 4 Måneder på, 2 av 

- Ikke lønn når jeg er hjemme

- Utreise må jeg betale selv

- Helseattest/Legesjekk måtte jeg også betale selv. 

Ganske uaktuelt altså..

(Innlegget ble redigert 13.10.15 19:31)

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 54937
14.10.15 13:39
Renegade89: Hvis noen er nysgjerrige på vilkårene så fikk jeg tilbud om jobb:  - 1985 Dollar i måneden - 4 Måneder på, 2 av  - Ikke lønn når jeg er hjemme - Utreise må jeg betale selv - Helseattest/Legesjekk måtte jeg også betale selv.  Ganske uaktuelt altså..

Forstår jeg det riktig at det betyr ca §16.000 i året? Altså i underkant av 150 000 kr? Før skatt? Og at du må betale alle utgiftene med å ha jobben selv?

Visste at enkelte jobber i USA er grovt underbetalt, men dette tar kaka...

Renegade89
14.10.15 14:49
Rainmaker: Forstår jeg det riktig at det betyr ca §16.000 i året? Altså i underkant av 150 000 kr? Før skatt? Og at du må betale alle utgiftene med å ha jobben selv? Visste at enkelte jobber i USA er grovt underbetalt, men dette tar kaka...

Stemmer. Den første turen til/fra jobb var jeg nødt til å betale selv iallefall, etter det så kunne man finne en annen løsning. Jeg spurte om det var "any room for negotiations?" men det var det ikke.. 

Er litt usikker på skattereglene i USA er, om de er nødt til å betale vanlig skatt, men uansett så føles det om lureri..

Renegade89
14.10.15 16:21

Lurelønn* (lureri er det ikke).

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3475
15.10.15 14:08
Renegade89: Stemmer. Den første turen til/fra jobb var jeg nødt til å betale selv iallefall, etter det så kunne man finne en annen løsning. Jeg spurte om det var "any room for negotiations?" men det var det ikke..  Er litt usikker på skattereglene i USA er, om de er nødt til å betale vanlig skatt, men uansett så føles det om lureri..

Her er jeg på dypt vann, men har hørt snakk om halve skattenivået og halve prisnivået ift. Norge. Slik sett er vel ikke 16000$ i året så ille som det høres ut som. Men det blir jo ekstremt lite å leve av hvis du skal skatte etter norske regler og ha dine utgifter i norsk valuta.

Renegade89
15.10.15 20:08
RogerMaar: Her er jeg på dypt vann, men har hørt snakk om halve skattenivået og halve prisnivået ift. Norge. Slik sett er vel ikke 16000$ i året så ille som det høres ut som. Men det blir jo ekstremt lite å leve av hvis du skal skatte etter norske regler og ha dine utgifter i norsk valuta.

Det er endel land som har en slik ordning at hvis man er på sjøen i over 160-181 dager (antall dager kommer an på landet) så godt som fratatt skatt, da kan det isåfall være en ok ordning for de som har de nasjonalitetene, samt at de landene er endel rimeligere å leve i, så da er det ikke sikkert det er så ille, mtp at de kan rykke opp i stilling og få en høyere lønn etterhvert også, men for en nordmann som er bosatt i Norge så fungerer nok ikke dette nei.. Iallefall ikke for meg..

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg