Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stemmer denne skatten iforhold til lønnen min?

NYTT TEMA
-Cerberus-
-Cerberus-Innlegg: 81
10.10.15 07:05

Hei!

Har en 50% stilling. Brutto lønn denne måneden er 20 000kr. Men ser at jeg har blitt ranet av staten.

"9900 Forskuddstrekk skatt (25%): 5000kr (ca.)"

Regnet ut at årslønnen min med denne inntekten er 236 000kr eller noe og at dette skal innebære 17% skatt, men ser at jeg har blitt trukket 25%! Dette er jo regelrett ran. Har dette noe å gjøre med at jeg brukte frikort tidligere dette året og nettopp begynte i ny jobb og da oversteg frikortet? Kan jeg regne med at skattenivået senker seg igjen? 

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 54929
10.10.15 11:42
-Cerberus-: Regnet ut at årslønnen min med denne inntekten er 236 000kr eller noe og at dette skal innebære 17% skatt, men ser at jeg har blitt trukket 25%! Dette er jo regelrett ran. Har dette noe å gjøre med at jeg brukte frikort tidligere dette året og nettopp begynte i ny jobb og da oversteg frikortet? Kan jeg regne med at skattenivået senker seg igjen?

Når du tjener 236 000 kr skal du iløpet av året skatte 45 421 kr. Dette blir i en "normalmåned" 4 326 kr i skattetrek, ellers har man da trekkfrie feriepenger og halvt trekk i desember. Det normale forskuddstrekket i de 10,5 "trekkmånedene" er 22 %

Dette er summen du skal skatte, helt uavhengig av hva skattekortet du har sier at forskuddstrekket skal være.

Når du har brukt frikort har du ikke foretatt forskuddstrekk på de første 50 000 du tjener, Det vil si at de 45 421 kr må trekkes av de "resterende 186 000 kr du har i bruttolønn. Det fører til at forskuddstrekket i på disse kommer på en trekkprosent på 24,4%

Så ja, dette ser ut til å være helt riktig.

-Cerberus-
10.10.15 12:09

Takker for svar Rainmaker. 

Skal aldri igjen dømme en person som går på NAV eller blir kriminell. Skjønner de godt akkurat nå, nesten ikke vits i å jobbe engang om staten raner deg for en så enorm del av lønnen. Blir forbanna! 

Valdriss
ValdrissInnlegg: 7509
10.10.15 14:01
-Cerberus-: nesten ikke vits i å jobbe engang om staten raner deg for en så enorm del av lønnen. Blir forbanna!

Greit, ingen kan nekte deg det, men har du tenkt saa langt at
en dag kanskje du ogsaa er uheldig og  f.eks. blir skadet, og maa
tilbringe noen mnd. paa sjukehus...
Vet du hva det koster?  Samtidig som du faar all behandling etc.
uten aa maatte betale en krone, saa faar du ogsaa sjukepenger
uten at du bidrar med neo som helst, tvertimot.

En dag kanskje du ogsaa blir voksen og faar egne barn som faar
gratis skole, legetilsyn etc. etc.
Det er slike ting skattepengene brukes til, men du staar jo fritt til
aa melde deg ut av samfunnet og finne deg ditt eget skattefrie
lille "Paradis" et sted langt bort fra Norge.

Tenk nytt - tenk klokt - betale din skatt med glede -
det har jeg gjort i 60 aar  og er meget fornoeyd med alt.

Rainmaker
10.10.15 16:13
-Cerberus-: Skal aldri igjen dømme en person som går på NAV eller blir kriminell. Skjønner de godt akkurat nå, nesten ikke vits i å jobbe engang om staten raner deg for en så enorm del av lønnen. Blir forbanna!

Skatten utgjør 26 069 kr av dette. De resterende 19 352 kr er trygdeavgift. Ser jeg glemte å presisere at denne utregningen er gjort med basis av at du ikke har noen fradrag f.eks for lån.

Trygdeavgiften dekker (delvis) din fremtidige pensjon og det at du får sykepenger når du er syk. (Men selv om arbeidsgiver i tillegg spytter inn i 33 276 i tillegg til ditt bidrag så er disse ordningen underfinansiert og staten må bidra)

Skatten er med å betale på at samfunnet vårt finansieres.

At du skatter 19,2% av din inntekt er ikke noe som vekker spesiell sympati fra min side. Mitt bidrag er ca 32% av min inntekt. Personlig synes ikke jeg at jeg lider noen nød, så at du føler deg "ranet" av en så liten andel og sum finner jeg noe merkelig.

(Innlegget ble redigert 10.10.15 16:17)

-Cerberus-
10.10.15 20:18
Rainmaker: At du skatter 19,2% av din inntekt er ikke noe som vekker spesiell sympati fra min side. Mitt bidrag er ca 32% av min inntekt. Personlig synes ikke jeg at jeg lider noen nød, så at du føler deg "ranet" av en så liten andel og sum finner jeg noe merkelig.

14500 satt jeg igjen med etter skatt. Husleie, telefon, internett og strøm tar 8000. Diverse andre regninger: 3000kr. Da sitter jeg igjen med matbudsjett på 3000kr og 500kr til annet.

500kr på en måned er 16kr dagen. Kanskje du betaler 32% av inntekten din men jeg regner med du har mer enn 16kr dagen til å faktisk ha et liv på?

Setter pris på at du tok deg tid til å informere meg. Jeg høres nok ut som en bortskjemt utakknemlig idiot men det er så deprimerende å endelig få lønn men så BAM! Alt vekke på to dager. Pengene staten tar i skatt er det som skulle vært igjen til å faktisk leve. 

Rainmaker
10.10.15 20:41
-Cerberus-: 14500 satt jeg igjen med etter skatt. Husleie, telefon, internett og strøm tar 8000. Diverse andre regninger: 3000kr. Da sitter jeg igjen med matbudsjett på 3000kr og 500kr til annet.   500kr på en måned er 16kr dagen. Kanskje du betaler 32% av inntekten din men jeg regner med du har mer enn 16kr dagen til å faktisk ha et liv på?   Setter pris på at du tok deg tid til å informere meg. Jeg høres nok ut som en bortskjemt utakknemlig idiot men det er så deprimerende å endelig få lønn men så BAM! Alt vekke på to dager. Pengene staten tar i skatt er det som skulle vært igjen til å faktisk leve.

Ja, jeg har mer enn 16 kr til "moro", men det kommer hovedsaklig av at jeg har dimensjonert de faste utgiftene etter hva jeg har i inntekt. Eller rettere sagt, jeg har ikke økt mine faste utgifter i like stor takt som inntekten.

Det første jeg tenker er at du bruker alt for mye på "diverse andre regninger" Undersøk om der er noe som kan kuttes der. 

Det er ikke skatten som gjør at du har det trangt økonomisk. Skatt er noe alle må betale, og noe alle burde vite at man må betale. 

Budsjettet ditt, med unntak av "diverse andre regninger" minner veldig om mitt når jeg først kom i jobb. Da hadde jeg rundt 290 000 brutto i en 100% stilling. Det gikk rundt, med god margin. Jeg hadde da utbetalt ca 16000 netto.

Så det beste rådet jeg kan gi deg er å se nærmere på diverse-posten og kutt det du egentlig ikke trenger. Der etter bør du vurdere om matbudsjettet kan kuttes.

Det beste ville selvsagt vært å fått økt stillingsprosenten, men ettersom det kan være mange grunner til at det ikke lar seg gjøre, bør du fokusere på det som du kan gjøre noe med. 

lillegubben
lillegubbenInnlegg: 3176
12.10.15 00:32
-Cerberus-: Setter pris på at du tok deg tid til å informere meg. Jeg høres nok ut som en bortskjemt utakknemlig idiot men det er så deprimerende å endelig få lønn men så BAM! Alt vekke på to dager. Pengene staten tar i skatt er det som skulle vært igjen til å faktisk leve.

Du gjør det. Det er som skrevet over ikke skatten som gjør at du er blakk, det er lav inntekt i forhold til utgifter, forårsaket av 50% stilling. Så enkelt er det. Hvis staten ikke hadde "tatt" disse pengene, hadde du garantert vært mye dårligere stilt, både med tanke på helsetjenester og pensjon, som du da hadde vært nødt til å betale fullt og helt av inntekt.

Når det er sagt forstår jeg at du syns det er kjipt å være blakk, men det har med utgifter å gjøre, ikke inntekt, det er stort sett alltid slik om man ikke har en haug med barn og/eller er ung ufør.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3475
12.10.15 09:46
-Cerberus-: Setter pris på at du tok deg tid til å informere meg. Jeg høres nok ut som en bortskjemt utakknemlig idiot men det er så deprimerende å endelig få lønn men så BAM! Alt vekke på to dager. Pengene staten tar i skatt er det som skulle vært igjen til å faktisk leve.

Vel, det er nå engang slik at de fleste av oss ville fått problemer med å forsørge oss selv med 50% stilling. Det er stillingsandelen som er ditt reelle problem, ikke det faktum at du må betale skatt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg