Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Angrefrister ved boligkjøperforsikring?

NYTT TEMA
Lezah
LezahInnlegg: 63278
05.11.15 12:32

Hallo, artsfrender.

Ja, det er meg.

Dette gjelder ikke nytteverdien av selve forsikringen, da den i mange tilfeller nok er glimrende å ha.

Undertegnede og en god venn er litt noviser når det gjelder huskjøp, og i den anledning diskuterte vi boligkjøperforsikring. Min venn fortalte at dette ble tilbudt ham ved signering, og at han takket ja. Men etter litt vurdering kom han frem til at det var unødvendig mtp at han har inngående kjennskap til bygget han skal bo i. Han har ikke fått noen regning for beløpet eller videre informasjon om dette (kommer vel med overtakelse/betaling av kjøpssum?), og jeg er selv meget usikker på om jeg trenger det i forbindelse med mitt huskjøp.

Hvor kan man finne mer om angrerett på kjøp av boligkjøperforsikring? Er det noen her som vet?Han tar over i januar først, samme som jeg skal når jeg signerer min avtale.

Dette gjelder ikke nytteverdien av selve forsikringen, da den i mange tilfeller nok er glimrende å ha.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5176
05.11.15 13:27

Om angreretten gjelder kommer an på hvilke omstendigheter han mottok og aksepterte tilbudet under, altså om salget fant sted via fjernsalg (salg som skjer utelukkende via fjernkommunikasjonsmidler) eller som salg utenfor faste forretningslokaler (avtalen er inngått utenfor selgers faste forretningslokaler eller i selgers faste forretningslokaler etter en direkte henvendelse til forbrukeren utenfor de faste forretningslokalene).

Ble avtalen inngått under slike omstendigheter har man (med noen få unntak) angrerett, jfr. angrerettsloven §§ 34 (fjernsalg) eller 38 (salg utenfor faste forretningslokaler).

Angrefristen er 14 dager regnet fra de påkrevde opplysninger om tjenesten og angreretten er mottatt.

Lezah
05.11.15 13:35
krikkert2: Om angreretten gjelder kommer an på hvilke omstendigheter han mottok og aksepterte tilbudet under, altså om salget fant sted via fjernsalg (salg som skjer utelukkende via fjernkommunikasjonsmidler) eller som salg utenfor faste forretningslokaler (avtalen er inngått utenfor selgers faste forretningslokaler eller i selgers faste forretningslokaler etter en direkte henvendelse til forbrukeren utenfor de faste forretningslokalene).

Han fikk tilbudet da han møtte opp for å skrive under avtalen sammen med megler og selger i lokalene til meglers bedrift. Selve budrunden foregikk per telefon. Hadde ikke blitt tilbudt det av megler på visning tidligere, kun foreslått da han skulle signere. Husker jeg ikke heeeelt feil, signerte han avtalen 23.10.

solimor
solimorInnlegg: 2817
05.11.15 18:40
Lezah: Han fikk tilbudet da han møtte opp for å skrive under avtalen sammen med megler og selger i lokalene til meglers bedrift.

Da er det nok ikke angrerett

TheOpiate
TheOpiateInnlegg: 14420
06.11.15 06:53

I utgangspunktet så er det vel ikke angrerett, men er ikke verre enn å ringe megler å spørre om det er mulig å angre seg. Så lenge man ikke har overtatt boligen, så har man heller ikke "tatt i bruk" denne forsikringen. 

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5176
06.11.15 08:25
Lezah: Han fikk tilbudet da han møtte opp for å skrive under avtalen sammen med megler og selger i lokalene til meglers bedrift. Selve budrunden foregikk per telefon. Hadde ikke blitt tilbudt det av megler på visning tidligere, kun foreslått da han skulle signere. Husker jeg ikke heeeelt feil, signerte han avtalen 23.10.

Meglers forretningslokaler vil som regel være faste forretningslokaler. Da er det ingen angrerett.

Det er begrenset adgang til å si opp en forsikringsavtale, jfr. forsikringsavtaleloven § 3-6. Det finnes tre grunnlag:

- Forsikringsbehovet faller bort
 - Flytting av forsikringen til annet selskap
 - Andre særlige grunner

I "andre særlige grunner" ligger det et krav om noe mer enn bare "har ikke lyst likevel".

Lezah
06.11.15 11:22
krikkert2: I "andre særlige grunner" ligger det et krav om noe mer enn bare "har ikke lyst likevel".

Nei riktig, var noe slikt jeg funderte på selv. Skal selv ikke ha, har jeg kommet frem til, klok av andres skade. Takk for god info til alle og enhver!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg