Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Behøver hjelp til WACC- utregning

NYTT TEMA
IdaBraathen
IdaBraathenInnlegg: 2
09.11.15 01:46

Hei! Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt. Vi har fått denne oppgaven (eget excel-ark med alle aksjekurser og avkastning fulgte med oppgaven):

Oppgave 2:

Last ned regnearket med daglige aksjekurser til Statoil, DNO og børsindeksen OSEBX. Er lagt ut sammen med denne oppgaven. Anta at risikofri rente er 4% og at markedets risikopremie er 5%.

a)Hva er forventet egenkapitalkostnad for hhv Statoil og DNO? Bruk dataene fra regnearket til å beregne det som mangler for å regne ut dette.

b)Anta at Statoil låner til 5% rente og at skattesatsen er 27%. Anta videre at markedsverdien av egenkapitalen til Statoil utgjør like mye som den rentebærende gjelden. Hva blir Statoils vektede kapitalkostnad (WACC)?

Her regnet jeg ut A, ved hjelp av formelen: Pe=rf+β*[E(rm)-rf], hvor jeg brukte regresjonsanalyse i excel for å finne betaverdien siden denne ikke var oppgitt. (Y- oslo børsindeks, X- hhv Statoil og DNO). og at rm-rf= markedets risikopremie.

Svar: Pe=0,04+0,7238*0,05. Statoil: 7,62 %,

Jeg står fast på oppgave B. Spørsmålet er, hvordan skal jeg regne ut WACC ved hjelp av disse tallene? formelen vi har fått oppgitt er: WACC=rt=re*E/V+rg*(1-s)*G/V. Her har jeg først brukt tallene for oppgave A til å regne ut egenkapitalkostnad etter skatt for Statoil ved hjelp av formelen re=rf*(1-s)+β*[E(rm)-rf*(1-s)]. Svar:5,56%

Dermed har jeg alle tallene i WACC- formel unntatt G,E og V. (V er markedsverdien av totalkapitalen i selskapet (V = E+G) E er markedsverdien av egenkapitalen i selskapet G er markedsverdien av den rentebærende gjelden i selskapet E/V er egenkapitalandel og G/V er gjeldsandelen i selskapet).

Jeg forstår det slik at E og G er like store iom at det er opplyst om at de utgjør like mye, men hvordan finne markedsverdien av egenkapital og gjeld når det ikke er opplyst om noen tall annet enn de som står oppgitt her og aksjekurs og avkastningen på aksjene? 

WACC=rt=re*E/V+rg*(1-s)*G/V

Formelen har blitt utfylt slik foreløpig; 0,56*E/V+0,05*(1-0,27)*G/V

Noen som har noen tips og råd? Finnes det noe dataanalyse i excel som kan estimere/bergene egenkapital og gjeld med disse tallene?? 

Hilsen Ida

Maximus-Decimus
Maximus-DecimusInnlegg: 2370
09.11.15 02:59
IdaBraathen: Jeg forstår det slik at E og G er like store iom at det er opplyst om at de utgjør like mye, men hvordan finne markedsverdien av egenkapital og gjeld når det ikke er opplyst om noen tall annet enn de som står oppgitt her og aksjekurs og avkastningen på aksjene?  WACC=rt=re*E/V+rg*(1-s)*G/V Formelen har blitt utfylt slik foreløpig; 0,56*E/V+0,05*(1-0,27)*G/V Noen som har noen tips og råd? Finnes det noe dataanalyse i excel som kan estimere/bergene egenkapital og gjeld med disse tallene??

Det står vel at E og G er like mye altså 1+1 det er vel bare å plugge in E/V   1/2  og G/V 1/2

IdaBraathen
IdaBraathenInnlegg: 2
09.11.15 09:52

Tusen takk for hjelp! Det funka :-) Noen ganger er det vel sånn at den enkleste løsningen er den vanskeligste å finne... ;-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg