Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

DNB nordic technology fond

NYTT TEMA
97gutt
97guttInnlegg: 4
12.11.15 09:00

Jeg ønsker å investere litt i fond ettersom det er ekstremt dårlige renter på sparekontoer for tiden. Vil bare prøve med noen tusen så det ikke gjør noe om jeg mister dem. Synes at DNB nordic technology fond ser spennende ut, noen som har erfaring med dette? Har aldri investert i fond, er det som aksjer at det må times riktig eller kan jeg bare investere så tar forvalterne seg av resten? 

pusur44017
pusur44017Innlegg: 571
12.11.15 09:38

Ring og avtal møte med banken for å diskutere det, da får du råd og hjelp til det hele.

-pusur

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15169
12.11.15 14:39
pusur44017: Ring og avtal møte med banken for å diskutere det, da får du råd og hjelp til det hele.

Nja, "rådgivere" i banken (eller selgere som de egentlig burde hatt på visittkortet sitt) er først og fremst ute etter å selge de tjenestene banken tjener penger på. Og det er ikke nødvendigvis det som er lurt for trådstarter.

Om man kun skal investere noen tusen så er det ekstra viktig å velge et fond med lave gebyrer. Ellers vil hele den eventuelle gevinsten fort bli spist opp av bankens gebyr.

Invester heller i et indeksfond. Skal man kun inn med et mindre beløp trenger man ikke bry seg så veldig mye om timingen...

Men har du gjeld vil det antagelig lønne seg enda mer å betale ned denne først.

pusur44017
pusur44017Innlegg: 571
12.11.15 15:42
franzsigel: Nja, "rådgivere" i banken

Har selv fått svært gode råd fra disse, men har vel kanskje litt med kundeforholdet som gjelder her. Med tanke på at TS aldri har investert på denne måten, er det kanskje lurt å i allefall snakke med banken om hva dette innebærer. Da trenger man ikke nødvendigvis avtale møte, men du kan egentlig bare gå inn i en filial og spørre om det du ønsker. 

Skjønner jo at det er meningen å selge fond her, og at banken ikke gjør dette ut av hjertens lyst, men man trenger jo ikke å innvestere pengene etter at man har fått informasjonen.

Du ser jo at det finnes folk som har mye mer i tankene enn meg når det kommer til dette spørsmålet, men for din egen del kan det være greit å ha et forhold til et menneske du kan treffe fysisk tenker jeg.

-pusur

Rhabagatz
RhabagatzInnlegg: 29418
12.11.15 15:44
97gutt: Jeg ønsker å investere litt i fond ettersom det er ekstremt dårlige renter på sparekontoer for tiden. Vil bare prøve med noen tusen så det ikke gjør noe om jeg mister dem. Synes at DNB nordic technology fond ser spennende ut, noen som har erfaring med dette? Har aldri investert i fond, er det som aksjer at det må times riktig eller kan jeg bare investere så tar forvalterne seg av resten?

Rådgiveren i banken har ikke peiling, da hadde de neppe sittet i en filial.

Andre har sagt indeksfond. For min del foretrekker jeg faktorfond.

https://www.storebrand.no/site/stb.nsf/Pages/sam-faktorfond-gir-verdi.html

97gutt
97guttInnlegg: 4
13.11.15 19:36

Takk for svar! Skal sjekke ut både indeksfond og faktorfond. Finner nok ut forskjellene selv, men hva er grunnene til at dere ville valgt disse? :)

runenoreg
runenoregInnlegg: 13082
16.11.15 13:34

Har hatt dette fondet i porteføljen siden april og det har gitt rett i overkant av 5% avkastning. Ikke best i klassen, men helt ok.

bobjim37
bobjim37Innlegg: 3568
27.11.15 14:43

Dette fondet har hatt en voldsom stigning, jeg investerte litt I dette for en 3-4 år tilbake, og de pengene er langt mer enn doblet, noe som gjør meg litt skeptisk til om det kan stige så veldig mye mer.

runenoreg
runenoregInnlegg: 13082
28.11.15 00:07
bobjim37: noe som gjør meg litt skeptisk til om det kan stige så veldig mye mer.

Dette gir ikke så mye mening. Fondet vil selvsagt øke og øke, men hvor fort er en annen sak.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg