Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Billån uten fast jobb?

NYTT TEMA
BorisDanielsen
BorisDanielsenInnlegg: 6
13.11.15 21:17

Hei!
Har en gammel Mazda 323 som rett og slett begynner å dø ut og funderer sterkt å kjøpe en nyere bil. Jeg har tenkt på noe rundt 100-150 tusen. Dermed trenger jeg lån, men for tiden er jeg arbeidsledig. Hva er mulighetene mine da?
I banken min DNB fikk jeg avslag, grunnet at jeg ikke hadde fast jobb.

Kan også nevne følgende; jeg fylte ut søknad hos Santander online og dem ringte meg opp og tilbydte meg lån/finansieringsbevis og jeg var så dum og spurte dem om det ikke var en kriterie for dem at man har fast jobb. Det viste seg at dette ikke er noe dem sjekker, men ettersom jeg sa at jeg ikke hadde det så fikk jeg allikevel avslag... :-( Utrolig teit av meg!
Santander har så vidt jeg vet den eneste websiden der dem ikke spør om arbeidssituasjon.

Er det noen lån tilbyder jeg har gått glipp av? Eller noen som tilbyr lån selv om man er arbeidsledig? Eller noen annen mulighet?

LaRedoutee
LaRedouteeInnlegg: 1597
13.11.15 21:25

Låne penger er vell det minste probleme. Problemet kommer etterpå viss du ikke betaler tilbake og går lenge uten jobb. Har du noen form for inntekt? Lån fra før av? Hvorfor så dyr bil når jobb situasjonen er som den er?

BorisDanielsen
13.11.15 21:35

Går på dagpenger, ingen boliglån, har et forbrukslånpå rundt 30000kr og en kredittkortgjeld på knappe 5000kr.
Hvorfor så dyr bil? Jeg vil rett og slett ha en bedre bil, mer komfort, mere plass til hund og et mulig barn i nærmeste framtid. Og en bil som ikke er alt for gammel eller har gått for mye.
Så hvor kan man låne, hvis ikke det er det store problemet? 

bentre
bentreInnlegg: 2
13.11.15 22:52

Kan begynne å nevne at det er straffbart å unnlate å gi informasjon til banken. Når det er sagt så tror jeg det er for dit eget beste at du ikke får lån. Du er først å fremst ikke i fast jobb når du i tillegg har lån på 35 000 kr og eneste inntekten din er dagpenger er det lite som tyder på at du klarer å finansiere et lån på 150 000 kr. 

Si at du får 20 000 kr i dagpenger månedlig, trekker du fra skatt sitter du igjen med 16 000 kr. Minus 1600 kr på forbrukslån, så sitter du igjen med 14 400 kr. Skal du låne 150 000 kr uten noen startkapital, må du nok betale minst 3 000 kr i måneden. 

Mitt tips til deg er å betale unna forbrukslån, så kan du vurdere om en bil til 150 000 kr er et godt valg. 

Mikey666
Mikey666Innlegg: 903
14.11.15 12:12

Okei. Arbeidsløs og går på dagpenger? Sært nok å måtte ha ny bil siden den tydeligvis fortsatt går, men da å bruke kriterier som komfort og legge seg på prisnivået 100-150 tusen når du egentlig ikke engang trenger det, og i verste fall trenger en til maks 20 000? Videre angrer du på at du var ærlig til en bank og lurer på muligheter til å låne store summer uten sikkerhet og uten fast lønn? I tillegg planlegger du barn i denne livssituasjonen og med den dårlige dømmekraften. Jeg hater å virke belærende men du høres ut som en typisk "Luksusfellen"-deltaker.

Mine tips:
-Skaff deg jobb
-Vent 6 mnder.
-Kjøp deg en bil til 50K.
-Spar penger og vent 1-2 år før du vurderer kids.

LaRedoutee
14.11.15 13:23

Som du ser så anbefaler alle at med dagpenger og allerede lån, så er ikke 100-150k bil noe sjakk trekk. Selv kunne eg tenkt meg en bil till 400k med komfort osv isteden for min fiesta som eg har nå. Men tenker litt lengre en som så. Tar litt viktigere ting først.

Når det kommer til penger så annonserer vell "alle" type kredittutlånere 20-200.000 uten sikkerhet. Kredittkort eller låne penger. Så det skal vell ikke være noe stress? Eg vett ikke da eg aldri har prøvd det før. Men alle folk med gjeld og kreditt gjeld, tilsendt kredittkort i posten osv. Så virker det ikke så det skal være problem. Problemet kommer etterpå, når det skal betales tilbake. 

Yirah
YirahInnlegg: 6444
14.11.15 14:16
BorisDanielsen: Er det noen lån tilbyder jeg har gått glipp av? Eller noen som tilbyr lån selv om man er arbeidsledig? Eller noen annen mulighet?

Klar deg uten bil er den eneste muligheten mener jeg,  Få deg jobb da kan du tenke bil, det å ha bil når man ikke har fast jobb er rådyrt ! Fatter ikke at du tenker tanken en gang.

BorisDanielsen
14.11.15 17:02

Her prøvde jeg bare å komme med et enketl spørsmål og ikke få "råd" av dere!
Ingen av dere kjenner til min eksakt situasjon og om jeg klarer eller ikke å håndtere et lån eller ikke. Jeg går riktignok på dagpenger men meg og samboeren har andre måter å få penger på, disse har jeg bare ikke nevnt ettersom det er ikke noe noen bank eller noe kan sjekke. Det har uansett ingen noe med.
Jeg bare spurte et spørsmål, om ingen kan svare det kan dere bare holde unna!
Hva grunnen er, hvordan min/vår økonomiske situasjonen er eller noe annet har ingenting med saken og gjøre og er ikke noen har noe med!

Så jeg prøver igjen med 1 spørsmål:
Er det noe sted man får billån eller forbrukslån uten at man må ha fast jobb?

Sjah
SjahInnlegg: 3541
14.11.15 20:17
BorisDanielsen: Så jeg prøver igjen med 1 spørsmål:Er det noe sted man får billån eller forbrukslån uten at man må ha fast jobb?

Det er ingen som ønsker å rettlede deg til et så dårlig valg Om du ikke klarer noe så enkelt som å finne ut det selv, så spørs det vel om rådene under er meget fornuftig å lyttet til.

salami
salamiInnlegg: 37
14.11.15 22:27

Så jeg prøver igjen med 1 spørsmål:

JA

(Innlegget ble redigert 14.11.15 22:29)

DimitarBerbatov9
DimitarBerbatov9Innlegg: 13148
14.11.15 22:50
BorisDanielsen: Så jeg prøver igjen med 1 spørsmål:

Det er mulig TV3 gir ut slike lån for å produsere fremtidige deltakere til Luksusfellen. 

Vel. Det finnes helt sikkert noen som er villige til å gi deg et lån, men da håper jeg du er klar over hvor forferdelig dyre disse er. Et bil til 140.000 kan fort ende opp med å koste nesten det dobbelte renter og gebyrer tatt i betraktning. 

Bygdetrollet
BygdetrolletInnlegg: 2586
14.11.15 22:51
salami: Er det noe sted man får billån eller forbrukslån uten at man må ha fast jobb?

Hvis du har med deg en kausjonist så skal det gå bra.

Sjah
SjahInnlegg: 3541
14.11.15 22:56
Bygdetrollet: Hvis du har med deg en kausjonist så skal det gå bra

Men det går nok ikke så bra for kausjonisten :-)

Bygdetrollet
14.11.15 22:57
Sjah: Men det går nok ikke så bra for kausjonisten :-)

Hehe, det er nok bare mor eller far som er villig til å være kausjonist for en uten jobb :)

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 54929
14.11.15 23:57
BorisDanielsen: Eller noen som tilbyr lån selv om man er arbeidsledig? Eller noen annen mulighet?

Det finnes mange som tilbyr lån uten sikkerhet, og til "hvemsomhelst".

Hvilke som vil være villig til å ta på seg deg som kunde vet jeg ikke. Og jeg har heller ikke oversikt over denslags foretak.

At du ikke er interessert i råd sier i grunn ganske mye om deg. Å ta opp lån i en situasjon hvor du mest sannsynlig vil slite med å betale tilbake er mildt sagt en dårlig ide.

Om du har inntekter "ingen kan finne ut av" (svart arbeid? mafiapenger fra den italienske samboeren? eller hva det nå enn skulle være, men det lukter ulovlige midler) endrer ikke på rådene. Lån rapporteres inn til skattemyndighetene. Om du da påtar deg lån du ikke kan betjene kommer du i det søkelyset.

Er du sikker på at du er villig til å ta den risikoen fordi du vil ha bedre "komfort"?

Alt du trenger for å  finne noen som tilbyr usikrede lån er én reklamepause på f.eks TV3.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3475
15.11.15 18:48
BorisDanielsen: Her prøvde jeg bare å komme med et enketl spørsmål og ikke få "råd" av dere!

Dette er et diskusjonsforum, enkle svar å enkle spørsmål eksisterer ikke pr. def.

Bygdetrollet
15.11.15 18:50
BorisDanielsen: Jeg går riktignok på dagpenger men meg og samboeren har andre måter å få penger på, disse har jeg bare ikke nevnt ettersom det er ikke noe noen bank eller noe kan sjekke

Så du er dealer du. 

LaRedoutee
16.11.15 10:20
BorisDanielsen: og ikke få "råd" av dere!

Her? Her? Her? Her ? Her ? Her? Her? Her?

Sier du at ingen her kan låne deg 100-150.000,- ? 

Cowboy-Lotte
Cowboy-LotteInnlegg: 149
21.11.15 04:02

Jeg er sterkt imot dagpenge-ordningen, da jeg mener det er en ordning for folk som ikke gidder å jobbe. Jeg mener likevel du burde få lån og bil. Bil er den sikreste veien for å få jobb. Mulighet for transport løser ofte alle problemer, så jeg kan ha sympati for ditt ønske. 

Klikk for å gå tilbake til toppen