Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skattesvindel?

NYTT TEMA
NamedLust
NamedLustInnlegg: 2
16.11.15 00:20

Hei

Noen andre studenter og jeg er i et leie forhold hvor det står i kontrakten at vi leier mindre enn 50% av boligen, mens i realiteten så leier vi hele boligen. Jeg lurer på hva jeg burde gjøre, og hvilke konsekvenser dette får (eventuelt hvilke konsekvenser som kan oppstå ved å ikke gjøre det eller utsette det). Leien er på 18500. 

Takker for hjelpen

Maximus-Decimus
Maximus-DecimusInnlegg: 2370
16.11.15 00:53
NamedLust: Hei Noen andre studenter og jeg er i et leie forhold hvor det står i kontrakten at vi leier mindre enn 50% av boligen, mens i realiteten så leier vi hele boligen. Jeg lurer på hva jeg burde gjøre, og hvilke konsekvenser dette får (eventuelt hvilke konsekvenser som kan oppstå ved å ikke gjøre det eller utsette det). Leien er på 18500.  Takker for hjelpen

ai her har du et moralsk dilemma. Helt klart bryter utleier loven og forsøker å snyte felleskapet for skattepenger som vedkommende skal betale ved full utleie. 

På den andre side har vi deg eller dere som har funnet dere et sted å bo. Om du går til skattemyndighetene eller politiet med dette vil det jo til sist også gå ut over dere da leieforholdet muligens må opphøre om skatt får høre om dette. 

I prinsippet må du vel ikke flytte ut umiddelbart men du vil jo ha en mindre enn happy utleier om han får skatt øst på døra...

Personlig vil dette i realiteten ikke få noen følger for deg fordi du kan si du ikke var klar over denne 50% regelen inntil noen sa det til deg eller lignende men om de skulle mot formodning bevise at du var klar over det har du rent faktisk hjulpet en utleier til å svindle den norske stat og da står du på litt mer shaky juridisk grunn. (nå er sannsynligheten liten for at de klarer eller gidder å gå etter deg)

Så du har to valg du kan gå stille i døre holde kjeft, bli boende og skrive under på en kontrakt du vet er ulovlig (mange velger nok denne løsningen) eller du kan gå til skattemyndighetene å gi utleier en skikkelig rapp over fingrene... men du må nok leite etter et nytt sted å bo. 

NamedLust
NamedLustInnlegg: 2
16.11.15 02:22
Maximus-Decimus: ai her har du et moralsk dilemma. Helt klart bryter utleier loven og forsøker å snyte felleskapet for skattepenger som vedkommende skal betale ved full utleie.  På den andre side har vi deg eller dere som har funnet dere et sted å bo. Om du går til skattemyndighetene eller politiet med dette vil det jo til sist også gå ut over dere da leieforholdet muligens må opphøre om skatt får høre om dette.  I prinsippet må du vel ikke flytte ut umiddelbart men du vil jo ha en mindre enn happy utleier om han får skatt øst på døra... Personlig vil dette i realiteten ikke få noen følger for deg fordi du kan si du ikke var klar over denne 50% regelen inntil noen sa det til deg eller lignende men om de skulle mot formodning bevise at du var klar over det har du rent faktisk hjulpet en utleier til å svindle den norske stat og da står du på litt mer shaky juridisk grunn. (nå er sannsynligheten liten for at de klarer eller gidder å gå etter deg) Så du har to valg du kan gå stille i døre holde kjeft, bli boende og skrive under på en kontrakt du vet er ulovlig (mange velger nok denne løsningen) eller du kan gå til skattemyndighetene å gi utleier en skikkelig rapp over fingrene... men du må nok leite etter et nytt sted å bo.

Takker for hjelpen

Har bodd her et par måneder og tenkte ikke noe særlig over det før nå, men tror jeg kommer til å fortsette å bo her (leiemarkedet i Tromsø er forferdelig, and winter is coming). Jeg kommer til å melde det inn når vi flytter ut, synes det er ganske lavmål å prøve å snylte av samfunnet. Jeg leste meg litt opp på det og hvis jeg har gjort matten riktig så må utleier betale i underkant av 100k etter et år (skatt unngått pluss 60%). Tror også det har pågått i flere år så da blir det i hvert fall ikke en hyggelig overraskelse for utleier!

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5176
16.11.15 07:23
NamedLust: Noen andre studenter og jeg er i et leie forhold hvor det står i kontrakten at vi leier mindre enn 50% av boligen, mens i realiteten så leier vi hele boligen.

Generelt sett vil dette lett kunne ses på som et forsøk på å unngå skatteplikt på leieinntekter, fordi utleie av

001olebrum
001olebrumInnlegg: 5703
16.11.15 16:55

Ut fra hva du skriver så vil jeg anta at utleier sitter med et overskudd på ca 170K PR år. Jeg regner ca 50k I utgifter PR år. Overskuddet skal skattes 27%. Det vil si 42500 I skatt.

Mvh 001

VivaLV
VivaLVInnlegg: 33824
16.11.15 17:56
NamedLust: Jeg kommer til å melde det inn når vi flytter ut, synes det er ganske lavmål å prøve å snylte av samfunnet

Melde fra er en ting. Men at du selv bruker tilbudet og så skal "sladre" når du selv ikke skal bruke det syntes jeg blir i en moralmessig gråsone.

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4992
16.11.15 17:59

Jeg syns du ikke skal gjøre noe nå; men om utleier blir litt "ugrei" ved en senere anledning, som for eksempel når det kommer til å tilbakebetale depositum; er det kjekt å ha dette som et ris bak speilet. Dokumentér forholdene, men bli ikke en sladrehank. Derimot kan du godt når dere flytter ut si ifra at dere ikke syns noe om måten vedkommende opererer på.

Brezjnev
BrezjnevInnlegg: 13088
16.11.15 18:33
En_ganske_snill_mann: Jeg syns du ikke skal gjøre noe nå; men om utleier blir litt "ugrei" ved en senere anledning, som for eksempel når det kommer til å tilbakebetale depositum; er det kjekt å ha dette som et ris bak speilet.

Og hva når utleier svarer: "Detter har dere vært med på ved å skrive under på en kontrakt dere vet ikke er iht de faktiske forhold, så hvis dere ønsker å bli straffet for medvirkning til skattesvik så værsågod"?

En_ganske_snill_mann
16.11.15 18:51
Brezjnev: Og hva når utleier svarer: "Detter har dere vært med på ved å skrive under på en kontrakt dere vet ikke er iht de faktiske forhold, så hvis dere ønsker å bli straffet for medvirkning til skattesvik så værsågod"?

Som "leverage" funker det nok bra, og om "the shit hits the fan", vil nok ikke disse leieboerne få noe særlig pes da skattevesenet neppe har mye å hente hos disse... trodde du loven var lik for kong Salomo og Jørgen Hattemaker?

(Innlegget ble redigert 16.11.15 18:53)

hrrreminius
hrrreminiusInnlegg: 8527
16.11.15 18:58

Meld fra.  Skattesvindel fører til at alle vi andre må betale mer i skatt, samtidig som det fører til strengere regler og mer byråkrati. Slike rotter som dem du leier av har jeg uansett ingen sympati med. 

Brezjnev
16.11.15 19:38
En_ganske_snill_mann: Som "leverage" funker det nok bra, og om "the shit hits the fan", vil nok ikke disse leieboerne få noe særlig pes da skattevesenet neppe har mye å hente hos disse... trodde du loven var lik for kong Salomo og Jørgen Hattemaker?

Medvirkning til skatteunndragelse i hundretusenkronersklassen, i en sak som vil kreve minimalt med arbeid, virke avskrekkende på fremtidige snuskere, resultere i skyhøye bøter og muligens fengselsstraff? Det kan selvsagt gå bra, alt kan gå bra, men for likningssjefen i en kommune hvor han vet det er mye utleie som skulle vært beskattet er det en drømmesak.

Jeg tror jeg kjenner lovverk og praksis her betydelig bedre enn det du gjør.

En_ganske_snill_mann
16.11.15 19:40
Brezjnev: Jeg tror jeg kjenner lovverk og praksis her betydelig bedre enn det du gjør.

Auda.... du arbeider kanskje for djevelen selv?

Brezjnev
16.11.15 19:42
En_ganske_snill_mann: Auda.... du arbeider kanskje for djevelen selv?

Ikke nå lenger, men har sittet ved Beelzebubs bord ja.

jonas
jonasInnlegg: 33381
16.11.15 21:53
En_ganske_snill_mann: Jeg syns du ikke skal gjøre noe nå; men om utleier blir litt "ugrei" ved en senere anledning, som for eksempel når det kommer til å tilbakebetale depositum; er det kjekt å ha dette som et ris bak speilet.

Haha. Sett litt for mye mafiafilm nå? Er det virkelig noen som tenker og gjør slikt?

knut_m
knut_mInnlegg: 1987
17.11.15 13:50

Jeg vil si det er din plikt å melde fra om forholdet uten unødvendig opphold hvis du sitter på informasjon om at utleier svindler staten. Ut ifra hva du skriver, kan det oppfattes som at leien dere betaler er forholdsvis rimelig sammenlignet med tilsvarende alternativer, noe som kan forklares direkte ut ifra at utleier sparer penger på å ikke betale skatt. Således kan man argumentere med at dere er medskyldige i skattesvik om dere lar dette skure å gå, ettersom dere er klar over at loven brytes og samtidig indirekte drar fordel av dette i form av lavere leie.

Det er selvsagt mulig å late som ingenting, i håp om at ingen vil gå etter deg/dere dersom dette oppdages, men du stiller i utgangspunktet svakt dersom du har signert en kontrakt som inneholder opplysninger som du vet eller burde vite ikke stemmer. I mine øyne er dette på ingen måte noe moralsk dilemma, det er bare én ting som moralsk sett er det rette her. I den grad det er noe dilemma, er det spørsmålet om man skal velge å spare penger ved å bidra til svindel.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3475
17.11.15 17:01
NamedLust: Har bodd her et par måneder og tenkte ikke noe særlig over det før nå, men tror jeg kommer til å fortsette å bo her (leiemarkedet i Tromsø er forferdelig, and winter is coming).

Jeg trodde sosialismen sto sterkt i Tromsø? Ihvertfall hvis man tar et par av avisene de gir ut der oppe i betraktning.

M-T
M-TInnlegg: 5203
17.11.15 19:58
NamedLust: Noen andre studenter og jeg er i et leie forhold hvor det står i kontrakten at vi leier mindre enn 50% av boligen, mens i realiteten så leier vi hele boligen. Jeg lurer på hva jeg burde gjøre, og hvilke konsekvenser dette får (eventuelt hvilke konsekvenser som kan oppstå ved å ikke gjøre det eller utsette det). Leien er på 18500.

Utleieren din snylter uten tvil på skatten, og ved å ikke melde ifra bryter også du loven. Jeg sier ikke at du skal ringe skattekontoret imorgen, men jeg ville absolutt tatt opp saken etter hvert. 

Folk som utleieren din påfører samfunnet enorme kostnader, og gjør at vi vanlige folk må betale mer i skatt. 

Everenga
EverengaInnlegg: 4780
18.11.15 09:49
jonas: Haha. Sett litt for mye mafiafilm nå? Er det virkelig noen som tenker og gjør slikt?

Jepp, i sin tid brøt vi oss inn i vår gamle studentbolig og kidnappet inventaret til vi fikk tilbake depositumet. Funka fint som bare det med verdens kleineste bytterunde nattestid med cash mot hvitevarer.  

wwwMeihackOrg
wwwMeihackOrgInnlegg: 3086
20.11.15 10:37
Maximus-Decimus: Så du har to valg du kan gå stille i døre holde kjeft, bli boende og skrive under på en kontrakt du vet er ulovlig (mange velger nok denne løsningen) eller du kan gå til skattemyndighetene å gi utleier en skikkelig rapp over fingrene... men du må nok leite etter et nytt sted å bo.

hva med å varsle anonymt?   huseier får smekken, men dere blir kanskje ikke berørt....?

Cowboy-Lotte
Cowboy-LotteInnlegg: 149
21.11.15 03:54

Jeg forstår godt at folk er lei av å betale skatt. Selv mener jeg vi må ha en flat skatt for å sikre rettferdighet for alle grupper. Hvis man har vært flink å spart mye penger, så straffes man i dag automatisk og må betale i dyre dommer for å finansiere hjertesaker til møkkaparti som Kristelig folkeparti. Vi gir jo i grunn gratis penger som går ut av landet og rett inn til å finansiere IS og andre ekstreme muslimer... Hva med at våre felles penger går til å støtte våre EGNE syke og eldre??

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg