Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skatt på nettbutikk?

NYTT TEMA
Jimmyy
JimmyyInnlegg: 6
22.11.15 21:59

Hei,

Jeg er en 19 år gammel student å har opprettet en nettside som er klar til lansering hvor vi selger klær vi har importert fra Asia å printer logo på som jeg selv har laget ettersom jeg har utdanning innen grafisk design osv..

Vi er to som starter siden sammen. Han andre har ikke jobb men jeg jobber ved siden av skolen og tjener bortimot 100 tusen i året så jeg skatter. Så hvordan blir skattereglene ved salg av tskjorter / misc på siden? Må jeg opprette merket som firma i brønnøysund? Trenger litt info om hvordan jeg gjør dette lovlig.

Takker!

spredo-the-original
spredo-the-originalInnlegg: 1508
22.11.15 23:01
Jimmyy: Så hvordan blir skattereglene ved salg av tskjorter / misc på siden? Må jeg opprette merket som firma i brønnøysund?

Alt som "er egnet til å gi overskudd" er næringsvirksomhet, i utgangspunktet. Plukker du bær og selger å torget KAN du hevde "hobby".

I ditt tilfelle: Du har startet en webside, du importerer tøy, printer logo mm. Høres veldig ut som "næring".

Du trenger firma. Eller "dere" gjør. Med to eiere ville jeg i dag gått for AS. Ja, det krever 30.000 kroner, men... om du allikevel skal importere tøy, så blir det fort penger av dette... og de 30.000 kan brukes til import og annet.

Alternativt starter du et DA (IKKE ANS!!!). Et DA er et "personlig firma eid av mer enn en person. I et DA er ansvaret for forpliktelser i henhold til eierandel. (Et ANS er også et personlig selskap eid av mer enn en person, men her kan den som har fordringer på dere kreve penger av hvem som helst... uavhengig av eierandel)

Når dere har solgt for mer enn 50.000 på 12 måneder må dere registrere dere i mva-registeret. (Det betyr at dere må legge mva på alt salg ut, men det betyr også at dere får fradrag for mva inn.)

Om dere starter AS må AS'et levere egen selvangivelse. Dere får LØNN gjennom året og/eller UTBYTTE etter at årsregnskapet er ferdig og godkjent.
Aksjeverdi og evt lån til selskapet må føres i deres private selvangivelse

Med et DA skal det opprettes eget regnskap, og eiendeler, gjeld og andel resultat skal inkluderes i deres private selvangivelser.

Jimmyy
JimmyyInnlegg: 6
24.11.15 20:45

takker for svar!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg