Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fjerne skatt med BSU

NYTT TEMA
Eradallion
EradallionInnlegg: 45
03.12.15 10:59

På DNB sin "Min økonomi"-side står jeg listet med en inntekt på 51151kr i 2015, og fikk et forskuddstrekk på 1147 kr ved siste lønnsutbetaling. Jeg har frikort enda, og hadde tenkt å fjerne skatten min ved å sette inn litt på BSU. Spørsmålet er, må jeg første fikse skattekort før jeg kan gjøre dette, eller går det greit med frikort? Hvor mye må jeg sette inn for å fjerne det jeg skal skatte?

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 54929
03.12.15 13:00
Eradallion: På DNB sin "Min økonomi"-side står jeg listet med en inntekt på 51151kr i 2015, og fikk et forskuddstrekk på 1147 kr ved siste lønnsutbetaling. Jeg har frikort enda, og hadde tenkt å fjerne skatten min ved å sette inn litt på BSU. Spørsmålet er, må jeg første fikse skattekort før jeg kan gjøre dette, eller går det greit med frikort? Hvor mye må jeg sette inn for å fjerne det jeg skal skatte?

Frikortet tar ikke hensyn til BSU, så vidt jeg vet.

BSU gir deg skatte fradrag tilsvarende 20% sparebeløpet. Maks sparebeløp med skattefradrag er 25000 kr for 2015. Altsået maksimalt skattefradrag på 5000 kr.

Går du over frikortets beløpsgrense vil overskytende trekkes 50%.

For å unngå at du får forskuddstrekk pga økt BSU må du få nytt skattekort.

Har du høyere forskuddstrekk enn det du skal skatte får du dette igjen ved neste oppgjør(til sommeren). 

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5176
03.12.15 16:58
Rainmaker: For å unngå at du får forskuddstrekk pga økt BSU må du få nytt skattekort.

Det tas ikke hensyn til sparing i BSU ved utskriving av skattekort. Dette fordi BSU-sparing ikke er "endelig låst" før 31.12.

Eradallion
03.12.15 19:31

Jeg bryr meg ikke noe om forskuddstrekket, jeg har ikke flere inntekter i år. Jeg vil bare sørge for at jeg får de forskuddstrukne pengene tilbake til sommeren. Er konklusjonen at jeg må skaffe skattekort først? 

Rainmaker
03.12.15 22:55
Eradallion: Jeg bryr meg ikke noe om forskuddstrekket, jeg har ikke flere inntekter i år. Jeg vil bare sørge for at jeg får de forskuddstrukne pengene tilbake til sommeren. Er konklusjonen at jeg må skaffe skattekort først?

Nei, da må du føre opp sparingen på selvangivelsen.

Eradallion
04.12.15 09:16

Hvordan gjør jeg det?

Rainmaker
04.12.15 11:03
Eradallion: Hvordan gjør jeg det?

Når du mottar selvangivelsen neste år, sjekker du om banken har rapportert inn din BSU-sparing, og om den står oppført på selvangivelsen. Gjør den ikke det legger du det inn selv.

Eradallion
04.12.15 16:52

Men om jeg gjør ingenting nå, så må jeg vel sette inn nok penger til å dekke det 50 % skattetrekket jeg har fått. Om jeg nå i stedet skaffer et skattekort før året er omme trenger jeg kun dekke en liten andel?

Rainmaker
04.12.15 17:20
Eradallion: Men om jeg gjør ingenting nå, så må jeg vel sette inn nok penger til å dekke det 50 % skattetrekket jeg har fått. Om jeg nå i stedet skaffer et skattekort før året er omme trenger jeg kun dekke en liten andel?

Sparebeløpet blir akkurat det samme

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg