Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Selge gjeld?

NYTT TEMA
Tikar

Tikar
04.01.16 22:58

Vi ble svindlet av en snekker for et par år siden. Han ble dømt i forliksrådet men namsmannen kom til at det er ingen ting å hente hos ham.

Han står oppført uten inntekter og alt står på samboeren. Dessverre sviktet advokaten vår og tok ikke med samboeren i kravet, selv om hun på den tid var styreleder i firmaet. De driver nå et nytt firma med stort overskudd, men siden alt altså står på henne kan ikke namsmannen gjøre noe.

Noen som vet om inkassofirmaer som kjøper denne type gjeld så vi får det ut av verden? Beløpet var på drøyt 120 000 kr. og det vokser...

M_Tyson

M_Tyson
05.01.16 20:40

Det billigste for deg er nok å gjøre det meste av innkrevingen selv, men det er mye slit å kreve inn som privatperson. Har du rettskraftig dom så er det jo ikke noe tvil, men jeg tror du bør kjappe deg så ikke kravet blir eldre enn tre år. Denne linken er til noen jeg har brukt et par ganger.

Tikar

Tikar
06.01.16 05:55

Ja, vi har rettskraftig dom og kravet må fornyes hvert tiende år så det fortsatt er gyldig. Dommen er litt over ett år gammel nå. Hjelper jo lite å sende inkassokrav når namsmannen hevder det ikke er noe å hente og alt av verdier står på samboeren hans. Han registrerer heller ikke egen inntekt. Eller er det noe vi fortsatt kan gjøre uten at det finnes verdier som står på ham?

Veldig frustrerende å bli svindlet på denne måten og vi kommer til å vedlikeholde kravet så lenge vi må for dette slipper han ikke unna, om vi så må vente 30 år på at han registrerer egen inntekt. (mener bestemt han har men får penger av samboer i stedet for skattet lønn, for vi er nok ikke de eneste som ble lurt av firmaet.)

Som tingene står nå får vi ikke en krone tilbake, bare masse sinne over å tenke på hva han gjorde, så vi kan gjerne selge kravet til noen for mindre enn det er bare for å få det ut av verden. Pengene er andreprioritet for oss, viktigst er å vite at han på ett eller annet vis må betale tilbake beløpet han lurte fra oss.

Takk for svar uansett

fargerik

fargerik
08.01.16 11:34
Tikar: Som tingene står nå får vi ikke en krone tilbake, bare masse sinne over å tenke på hva han gjorde, så vi kan gjerne selge kravet til noen for mindre enn det er bare for å få det ut av verden. Pengene er andreprioritet for oss, viktigst er å vite at han på ett eller annet vis må betale tilbake beløpet han lurte fra oss.

Det finnes da innkrevningsbyråer som garanterer å ikke knuse knærne til vedkommende dersom vedkommende betaler det de skylder...

*humorvarsel*

M_Tyson

M_Tyson
30.01.16 23:43

Sånn jeg ser det er det bare begynne å sende betalingspåminnelser og beregne renter, så ender du nok inn i et eller annet konkursbo i løpet av noen år. Hvis du lar det gå i glemmeboka så garanterer jeg deg at det koker bort i kål. Send påminnelser ihvertfall hvert halvår, gjerne rekommandert så du får med deg om han flytter, så føler han nok at han møter seg sjæl i døra, om han i det hele tatt tør å åpne døra. Sånne folk skylder jo penger overalt, både til vanlige folk, banker, myndigheter og ofte også litt mer lyssky folk, så de gjemmer seg liksom for alt og alle. Følg opp kravet ditt, uten å nøle, så får du nok inn utestående etterhvert. Kan kanskje hende han slipper unna endel av rentene til slutt, men prøv å få alt av renter også! Har du hørt med Statens Innkrevingssentral? De krever inn noe for meg nå, litt motsatt fra din situasjon da det var en kunde jeg hadde som ikke gjorde opp, men de teller renter å krever inn for meg etterhvert som det blir min tur i rekken (private krav kommer alltid bak myndighetenes krav, sånn er det med konkursbo også, men det er jo bare å telle renter til alt er inne).

Lykke til

(Innlegget ble redigert 30.01.16 23:44)

KapteinMark

KapteinMark
31.01.16 07:24
Tikar: Han ble dømt i forliksrådet men namsmannen kom til at det er ingen ting å hente hos ham.

Har en slektning som har vært i en lignende situasjon som deg.

På papiret er det nok svært lite å hente, men jeg ville allikevel tatt kontakt med et inkassobyrå for å høre om de er villige til å prøve å lage en avbetalingsavtale med denne personen.

Siden pengene nærmest virker umulige å drive inn, ville jeg prøvd å tilbudt inkassobyrået en stor andel av det de måtte greie å inndrive.

Men helt reelt tror jeg det eneste som nytter er å leie inn en privat pengeinnkrever som du avtaler med at han ikke skal bryte norsk lov på noen måte, uten at motparten er klar over at pengeinnkreveren kommer til å være "hensynsfull" hele veien.

Tror jeg ville kontaktet en såkalt "privat etterforsker" for å høre om vedkommende kunne ta oppdraget eller høre hvilke kontakter denne måtte ha. Om dette er mulig, gå for en "no Cure, no pay-deal".

(Innlegget ble redigert 31.01.16 07:25)

MagneSt

MagneSt
31.01.16 07:56
M_Tyson: du bør kjappe deg så ikke kravet blir eldre enn tre år.

Hva er bakgrunnen for at du hevder dette? Har du sjekket at det du sier er korrekt?

petterG

petterG
31.01.16 08:13
MagneSt: Hva er bakgrunnen for at du hevder dette?

Tipper det er fordi han ikke har lest siste avsnitt i artikkelen han linket til... :)

brynjarskjerpen

brynjarskjerpen
12.12.19 17:44

Lurer på hvordan jeg kan kreve oppgjør for rasert før i mitt lille hjem der en av dem så Hvar hos meg da gikk amok og da stengte seg inne på mitt bad og knuste mye og gikk da amok med en saks på min bad dør. Så dette nekter person og gjør opp . Så hva kan æ gjør

RogerMaar

RogerMaar
17.12.19 14:47
brynjarskjerpen: Lurer på hvordan jeg kan kreve oppgjør for rasert før i mitt lille hjem der en av dem så Hvar hos meg da gikk amok og da stengte seg inne på mitt bad og knuste mye og gikk da amok med en saks på min bad dør. Så dette nekter person og gjør opp . Så hva kan æ gjør

Du må anmelde, Brynjar.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg