Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spørsmål om tapping av bankkort

NYTT TEMA
Bacary

Bacary
29.01.16 22:20

Litt i tvil hvilket forum denne hører innunder, men prøver her.

Har akkurat nå sperret kortet mitt etter at jeg oppgav sensitiv info om kortet mitt til svindlere som utgav seg for å være Elkjøp. 

På kontoen min er det ikke reservert noen transaksjon, så det ser ut til at det har gått bra.

Jeg lurer likevel på om jeg må følge med på kontoen fremover for å se om en svindelreservering kan komme? 

Eller er dette helt utelukket siden kortet nå er sperret og reservering skjer med en gang uansett når noen "drar kortet"? Eller skjer reservering slik man ser det i nettbanken senere når det skjer på andre måter enn den vanlige dra kortet, og f.eks fra utlandet?

VikingF

VikingF
30.01.16 23:08

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/sperret-kort-tappet-for-penger-1.6170152

Det har forekommet tilfeller hvor sperrede kort har blitt misbrukt, men vet ikke om sikkerheten har bedret seg de siste årene.

Ville nok dobbeltsjekket kontoen den nærmeste tiden, eventuelt spurt banken din om det er noen fare for misbruk nå etter at du har sperret det.

Bacary

Bacary
31.01.16 10:02
VikingF: http://www.nrk.no/ostlandssendingen/sperret-kort-tappet-for-penger-1.6170152 Det har forekommet tilfeller hvor sperrede kort har blitt misbrukt, men vet ikke om sikkerheten har bedret seg de siste årene. Ville nok dobbeltsjekket kontoen den nærmeste tiden, eventuelt spurt banken din om det er noen fare for misbruk nå etter at du har sperret det.

Hvis det skjer er det i allefall ikke mitt ansvar. Når man har sperret kortet skal det ikke være mulig å bli svindlet. 

Det er sikkert lurt å ikke ha så mye penger på den kontoen kortet er på uansett. 

I svindelen oppga jeg CVC og kortnummer. Det er ikke mulig at de finner ut av kontonummeret på denne måten? 

Regner med at banken har dette under kontroll, da de sa at jeg ikke trengte å bytte kontonummer. 

Men kan det tenkes at de kan ha reservert betaling før jeg fikk sperret kortet og at dette ikke enda er registrert på kontoen?

Rhabagatz

Rhabagatz
31.01.16 10:06
Bacary: Jeg lurer likevel på om jeg må følge med på kontoen fremover for å se om en svindelreservering kan komme?

Hadde jeg vært deg hadde jeg vurdert bankbytte. Slik kutter du alle dine forbindelser til kortet.

Bacary

Bacary
31.01.16 10:22
Rhabagatz: Hadde jeg vært deg hadde jeg vurdert bankbytte. Slik kutter du alle dine forbindelser til kortet.

Nei, det blir for mye stress. Kortet er jo sperret nå. Hvis jeg flytter over alle pengene fra den kontoen til en annen konto er det ingenting igjen å svindle. Tror jeg egentlig skal være safe nå. 

Rhabagatz

Rhabagatz
31.01.16 10:35
Bacary: Nei, det blir for mye stress. Kortet er jo sperret nå. Hvis jeg flytter over alle pengene fra den kontoen til en annen konto er det ingenting igjen å svindle. Tror jeg egentlig skal være safe nå.

Om kortet er sperret så skal jo ikke banken belaste deg. Mulig kortet brukes, men det må banken eller VISA ta på sin kappe.

De skal ikek belaste din konto.

Herinacius

Herinacius
31.01.16 10:37
Bacary: Nei, det blir for mye stress. Kortet er jo sperret nå. Hvis jeg flytter over alle pengene fra den kontoen til en annen konto er det ingenting igjen å svindle. Tror jeg egentlig skal være safe nå.

Dette var det jo en kar som trodde, i den saken der en gjeng brukte en jente som lokkedue og fikk noen nisser på kroken osv.

En av disse trodde han var trygg da han kun hadde gitt fra seg info om et kort/konto med lite penger. Men 'presentable' medlemmer av gjengen gikk i banken og fikk tilgang på andre kontoer med midler..

Og dette var visstnok bare noen surrehoder som skulle ha til festing, stoff ..

De må jo ha klart å utgi seg for 'nissen' da.

Men: har man sperret kort  er det bankens ansvar deretter.

_roffe_

_roffe_
31.01.16 10:41

Hvorfor ikke sende en email til banken om dette spørsmålet?

Blir kontoen din tappet i ettertid, kan du bare henvise til emailen.

Blir ikke disse bankkortene erstattet etter et viss antall år (nytt CVC og kortnummer) ?

Bacary

Bacary
31.01.16 11:34
_roffe_: Hvorfor ikke sende en email til banken om dette spørsmålet? Blir kontoen din tappet i ettertid, kan du bare henvise til emailen. Blir ikke disse bankkortene erstattet etter et viss antall år (nytt CVC og kortnummer) ?

Man kan vel også bare henvise til at kortet ble sperret. Eventuelt brevet som kommer med det nye kortet. 

Bacary

Bacary
31.01.16 11:34
Rhabagatz: Om kortet er sperret så skal jo ikke banken belaste deg. Mulig kortet brukes, men det må banken eller VISA ta på sin kappe. De skal ikek belaste din konto.

Da skjønner jeg ikke hvorfor du oppfordrer til at man burde bytte bank. 

Bacary

Bacary
31.01.16 11:38
Herinacius: Dette var det jo en kar som trodde, i den saken der en gjeng brukte en jente som lokkedue og fikk noen nisser på kroken osv. En av disse trodde han var trygg da han kun hadde gitt fra seg info om et kort/konto med lite penger. Men 'presentable' medlemmer av gjengen gikk i banken og fikk tilgang på andre kontoer med midler.. Og dette var visstnok bare noen surrehoder som skulle ha til festing, stoff .. De må jo ha klart å utgi seg for 'nissen' da. Men: har man sperret kort  er det bankens ansvar deretter.

Det er jo direkte latterlig hvis banken gir folk med en gammel CVC og kortnummer til et kort som ikke er i bruk tilgang til andre kontoer. 

Har man sperret kortet og banken allikevel ikke klarer å holde på pengene dine er det noen som ikke har gjort jobben sin. Slikt kan man ikke regne med. 

malacay3

malacay3
31.01.16 11:42
Rhabagatz: Om kortet er sperret så skal jo ikke banken belaste deg. Mulig kortet brukes, men det må banken eller VISA ta på sin kappe.

Det er helt korrekt. Mistet kortet i en taxi en gang, sperret det umiddelbart når jeg kom hjem. Til tross for dette røyk det penger ut av konto. Ringte banken og fikk tilbake hvert eneste øre. Når jeg spurte om jeg skulle anmelde svarte de at dette var svindel mot banken siden jeg hadde sperret kortet, og at det var de som anmeldte forholdet. Det ble tatt en del taxisjåfører noen måneder senere :)

Malacay

Rhabagatz

Rhabagatz
31.01.16 11:47
Bacary: Da skjønner jeg ikke hvorfor du oppfordrer til at man burde bytte bank.

For din egen del og for å slippe styret med at banken belaster deg.

For en ting er hva banken skal gjøre, noe annet er hva de gjør....

Bacary

Bacary
31.01.16 12:00
Rhabagatz: For din egen del og for å slippe styret med at banken belaster deg. For en ting er hva banken skal gjøre, noe annet er hva de gjør....

Det blir mer styr å styre med noe som sannsynligvis ikke kommer til å skje. Da får man heller styre hvis det skjer. 

VikingF

VikingF
31.01.16 15:24
Bacary: I svindelen oppga jeg CVC og kortnummer. Det er ikke mulig at de finner ut av kontonummeret på denne måten?

Koblingen mellom kortinfo (nummer og CVC) og konto(nummer) skal være fjernet idet kortet sperres. Jeg tror ikke det er noen måte å finne kontonummer utifra kortinfoen, da man som regel får nytt kortnummer og CVC-kode hver gang man får nytt kort.

Bacary

Bacary
31.01.16 16:01
VikingF: Koblingen mellom kortinfo (nummer og CVC) og konto(nummer) skal være fjernet idet kortet sperres. Jeg tror ikke det er noen måte å finne kontonummer utifra kortinfoen, da man som regel får nytt kortnummer og CVC-kode hver gang man får nytt kort.

Men er det noen mulighet for at de kan ha funnet ut av kontonummeret før jeg sperret kortet? 

VikingF

VikingF
31.01.16 23:38
Bacary: Men er det noen mulighet for at de kan ha funnet ut av kontonummeret før jeg sperret kortet?

Jeg ser ikke helt hvordan de skulle ha klart det, men jeg anbefaler at du kontakter banken og hører med dem. Ikke av mangel på ønske om å være behjelpelig her, men det er greit å få avkreftet bekymringene hos noen som faktisk kjenner systemene. :-)

Worst case-scenarioet slik jeg ser det er om kontonummeret på en eller annen måte finnes i chip eller magnetstripe, og at vedkommende som tok kortet har teknologi til å lese av infoen der, men hvorvidt info om kontonummeret faktisk finnes i kortet eller om koblingen kortnummer -> kontonummer kun finnes hos banken (alternativt hos Nets (tidl. BBS)) er jeg dessverre usikker på.

Bacary

Bacary
01.02.16 07:23
VikingF: Jeg ser ikke helt hvordan de skulle ha klart det, men jeg anbefaler at du kontakter banken og hører med dem. Ikke av mangel på ønske om å være behjelpelig her, men det er greit å få avkreftet bekymringene hos noen som faktisk kjenner systemene. :-) Worst case-scenarioet slik jeg ser det er om kontonummeret på en eller annen måte finnes i chip eller magnetstripe, og at vedkommende som tok kortet har teknologi til å lese av infoen der, men hvorvidt info om kontonummeret faktisk finnes i kortet eller om koblingen kortnummer -> kontonummer kun finnes hos banken (alternativt hos Nets (tidl. BBS)) er jeg dessverre usikker på.

Jeg ga ikke ut kortet, så de kan i hvertfall ikke finne noe i magnetstripa;)

Hadde en samtale med banken i går, og de sa at man ikke kan garantere for id-tyveri. Slik jeg forstod det at svindleren utga seg for å være meg med det gamle kortnummeret, utløpsdatoen og CVC-en og dermed lure banken. Synes det da er veldig rart at ved en slik svindel er det forsikringsselskapet og ikke banken som eventuelt dekker et tap. Når kortet allerede er sperret må det da være bankens oppgave å sørge for at pengene er trygge? I hvilket scenario i tilfelle da er banken egentlig ansvarlige? Merkelig.

Han sa videre også at det ikke er registrert noe slikt foreløpig så dette går nok fint. Lurer litt på hva han mener med foreløpig. Kortet er jo sperret og et nytt er på vei. Når kan jeg da egentlig føle meg helt trygg på at saken er ute av verden? 

VikingF

VikingF
01.02.16 19:15

Jeg tror du inntil videre kan anse pengene dine som trygge, men for sikkerhets skyld ville jeg ha tatt en ekstra kontroll i ny og ne i tilfelle noe skulle skje i forbindelse med svindelen.

legalize_it

legalize_it
05.02.16 13:24
Bacary: Hadde en samtale med banken i går, og de sa at man ikke kan garantere for id-tyveri. Slik jeg forstod det at svindleren utga seg for å være meg med det gamle kortnummeret, utløpsdatoen og CVC-en og dermed lure banken. Synes det da er veldig rart at ved en slik svindel er det forsikringsselskapet og ikke banken som eventuelt dekker et tap. Når kortet allerede er sperret må det da være bankens oppgave å sørge for at pengene er trygge? I hvilket scenario i tilfelle da er banken egentlig ansvarlige? Merkelig.

Så lenge kortet er sperret kan de ikke bruke det på nett da det på nett kreves direkte kontakt mellom VISA og butikk. Hadde fått tak i det fysiske kortet ville det vært litt verre da de kunne brukt den på offline terminal og/eller ved reserveløsning.

Slik jeg har forstått det er det butikken som vanligvis blir holdt ansvarlig dersom det foregår svindel over nett ved at svindleren bruker kortnr, utløpsdato og cvc, mens banken må ta det på sin kappe dersom det er snakk om kjøp i butikk.

Når det kommer til ID-tyveri så foregår vel det helst ved at noen snapper opp legitimasjon og/eller personnummeret ditt. Tror du også her vil få tilbake pengene med mindre du er veldig uaktsom da det tross alt er bankens jobb å påse at de har gode nok sikkerhetsrutiner. Men det kan være et sant helvete å rydde opp i dersom en svindler endrer din adresse og tar opp ørten lån og oppretter en masse abonnementer.

Hvis du oppga ditt personnummer i tillegg og vil være på den sikre siden kan du be om at personnummeret ditt sperres frivillig hos de forskjellige byråene i Norge som driver med kredittsjekker. Da vil eventuelle svindlere ikke få tatt opp noen lån eller opprettet noen abonnenter i ditt navn.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg