Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

firmabil eller privat

NYTT TEMA
IsabelPettersen

IsabelPettersen
29.02.16 10:50

Hei

Jeg har ett spørsmål ang det og ha firmabil eller og ha det privat.

Jeg har ett AS, og jeg kjøper inn en EL bil som skal brukes mest til og fra jobb men også i private sammenhenger.

Jeg har spurt skatteetaten om hva som er best, og hva reglene rundt dette er, og fikk bare til svar *dette må du søke deg frem til selv*

Derfor, er det noen her som er kjent med fordeler/ulemper med og ha bilen som firmavil VS privat.

Skatter, avgifter osv. 

Setter pris på alle nøyaktige og reelle svar.

Mvh

spredo-the-original

spredo-the-original
29.02.16 14:54
IsabelPettersen: Derfor, er det noen her som er kjent med fordeler/ulemper med og ha bilen som firmavil VS privat.

En gammel tommelfingerregel er "om du kjører mye privat, så skal du ha firmabil, om du kjører mye for firma, så skal du ha bilen privat". Sånn for at DU skal komme best ut av det som privatperson.

I ditt tilfelle her...

"Skal brukes mest til og fra jobb", betyr det "til og fra der firmaet har kontor", eller "til og fra der du jobber for firmaet"? (Poenget er "til og fra kontoret" er privatkjøring, "til og fra der firmaet har jobber" er arbeidskjøring.)

Du har i utgangspunktet tre muligheter.

1. Du eier bilen privat og fører kjørebok. Noe administrasjon for deg, noe administrasjon for firmaet (nye regler gjør at kilometergodtgjørelse skal innberettes hver måned det utbetales, og ikke i slutten av året som tidligere.) Du får fradrag for "jobbkjøring" men må selv betale alle utgifter til bilen. Hvilket betyr at hele risikoen ved bilholdet ligger på deg.

2. Firmaet eier bilen. Du skatter av den (teoretiske) fordelen du har av å kjøre bilen privat. Firmaet betaler alle driftskostnader for bilen, og har hele risikoen ved å eie den.

3. Firmaet eier bilen, og den brukes ikke privat. Denne kan være vanskelig å dokumentere, men om du beviselig ikke bruker bilen privat så skal du ikke fordelsbeskattes. Firmaet betaler alle driftskostnader, og har hele risikoen ved å eie bilen. (Her er du fort tilbake til at du bør føre kjørebok for å dokumentere at du ikke har kjørt privat...)

Hva du velger avhenger av hvilke behov du privat har for bil, og hvilke (reelle) behov firmaet har for bil.

Rainmaker

Rainmaker
29.02.16 14:57
spredo-the-original: Hva du velger avhenger av hvilke behov du privat har for bil, og hvilke (reelle) behov firmaet har for bil.

Mener å huske at når de nye reglene for beskattning av firmabil ble innført så var konklusjonen/tommelfingerregelen at det ikke lenger lønnet seg å ha firmabil for de som har en "privatbil" betalt av firmaet. Altså der firmabilen var en "frynsegode".

spredo-the-original

spredo-the-original
29.02.16 15:00
Rainmaker: Altså der firmabilen var en "frynsegode".

Du kan absolutt ha rett.

Jeg pleier å be folk vurdere om de faktisk har BRUK for ting i firmaet, uansett. Ikke at jeg har blitt så veldig mye mer moralsk med årene, men det blir bare for dumt å fortelle at "vi kjøpte et ekte persisk teppe til 80.000 kroner for å ha på kontoret". Det er ingen som kommer til å tro på det ved et bokettersyn allikevel, selv om man skynder seg å legge teppet på skrå fra kontordøren til skrivebordet.

Det samme med firmabil. Trenger firmaet en bil, så skal firmaet kjøpe en bil, forutsatt at de har råd til det.

IsabelPettersen

IsabelPettersen
29.02.16 18:24

For og ha det klart, så brukes bilen til og fra jobb (firmaet mitt og arbeidsplass) og i jobbsammenheng i arbeidstiden. privat er til og fra butikken. Ingen stor avstand. Og grunnen til at jeg spør er ikke fordi det kan spares både her og der, men rett og slett for og finne ut HVA som er mest praktisk. I dette tilfellet er fordelen at det er EL bil, men om jeg skal registrere på firma eller privat. Og siden det er mange regler ute og går, er det like greit og spørre og kanskje få nøyaktig svar enn og anta. :)

Om det er noen som har noen mer nøyaktige og konkrete svar, tas dem imot  med takk

NB: kilometer til jobb: 55 km

spredo-the-original

spredo-the-original
29.02.16 22:35
IsabelPettersen: finne ut HVA som er mest praktisk

Gitt forklaringen din her, og ønsket om "praktisk" ville jeg gått for "kjøpe privat".

Da har du ingen som helst regnskapsmessige forpliktelser, ingen avskrivninger, ingen rapportering, ingen fordelsbeskatning... det eneste du trenger gjøre er å føre kjørebok og be om penger fra firmaet når du faktisk har kjørt noe i jobben.
Eller la det være, og "spandere" pengene på jobben, om du ikke kjenner for å ta deg bryet med å skrive kjørebok.

Rent økonomisk kan det være at svaret er noe annet.

Tjukkebajas

Tjukkebajas
29.02.16 22:45

Gå for firmabil dersom du ikkje kompenserast over lønnsseddelen for å eige bil sjølv. Då har firma all risiko, i tillegg er elbil gunstig som firmabil så det vil ikkje bli mykje fordelsbeskatning.

fargerik

fargerik
01.03.16 05:15
IsabelPettersen: Om det er noen som har noen mer nøyaktige og konkrete svar, tas dem imot med takk NB: kilometer til jobb: 55 km

Du har vel hjemmekontor?

Bruk hjemmekontoret som firmaadresse, så kan du fra frokostbordet til arbeidsplassen, og sette deg i bilen og kjøre til butikken som arbeidsreise.

Klikk for å gå tilbake til toppen