Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sparing i fond

NYTT TEMA
Lyonnais
LyonnaisInnlegg: 76
29.08.16 20:10

Hei,

Jeg arvet nylig endel penger og har forstått det slik at å sette disse i fond vil være vesentlig bedre enn å ha de stående på sparekonto.
Har sett litt på DNB global indeks, men tenker det muligens kan være lurt å spare i flere fond, så tips til fond tas imot med takk. Pengene vil bli stående i fond i ti år, kanskje lengre.

Så lurer jeg på hvordan det blir med skatt ? Jeg har forstått det slik at man skatter av gevinsten når man selger andelene sine, men for øyeblikket er jeg student  som ikke skatter til Norge. Går da evt gevinst under fribeløpet ?

Om jeg eksempelvis setter inn 50 000,- i DNB global indeks, og dette fondet stiger med 10% frem til jul. Bør jeg da ta ut de 5000,-, for å ''sikre'' disse, eller bør de bli stående ? De 50 000,- vil jo uansett være der mener jeg..

Samey_FU
Samey_FUInnlegg: 10185
29.08.16 20:48

Nei, du tar de ikke ut om det stiger med x%. Da må du uansett skatte av gevinsten. 

Plasser de i et indeksfond, hvis tidshorisonten din er 10 år. Er uansett bedre enn aktiv forvaltede aksjefond på sikt. 

"A low-cost index fund is the most sensible equity investment for the great majority of investors" Warren Buffett 

(Innlegget ble redigert 29.08.16 20:49)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester