Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Parallellimport

NYTT TEMA
MrMorkain
MrMorkainInnlegg: 11
26.10.16 07:58

Hei

Har noen her inne god peiling på parallelimport av varer for videresalg i nettbutikk?

Har fått med meg at parallelimport er lovlig i Norge så lenge den aktuelle varen har kommet på det europeiske markedet via offisielle kanalar. I mitt tilfelle er det i all hovedsak snakk om kosmetikk av amerikanske merker.

Produktene jeg ønsker å selge er på markedet i Europa, bl.a England og Sverige. Jeg har funnet en amerikansk grossist av disse produktene som selger "wholesale".

Må varene være produsert i Europa for at det skal være lovlig?

Hva vil den reelle prisen være når varen er hos meg? Toll, mva...

Må jeg pakke om produktene til norsk emballasje?

Takker for eventuelle svar

tinnyme
tinnymeInnlegg: 11788
28.10.16 19:57

Håper for din del at det ikke er klær o.lign. du vil importere fra USA. Mye av det er ikke akkurat slike klær som europeiske kvinner vil iføre seg for å si det mildt.

Her er ett eks.

Du må være innfødt yankee for å iføre deg noe slikt:-)

gjespe
gjespeInnlegg: 24499
28.10.16 22:19
MrMorkain: Hva vil den reelle prisen være når varen er hos meg? Toll, mva... Må jeg pakke om produktene til norsk emballasje?

Hvis dette er nivået du er på ville jeg droppe hele greia :)

MrMorkain
MrMorkainInnlegg: 11
29.10.16 14:13

Siterer meg selv: "I mitt tilfelle er det i all hovedsak snakk om kosmetikk av amerikanske merker."

Hvorfor bør jeg droppe hele greia? Jeg er en utdannet mann i begynnelsen av 30-årene, har ingen problemer med å spørre om ting jeg usikker på.

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 259
29.10.16 19:25
MrMorkain: Hvorfor bør jeg droppe hele greia? Jeg er en utdannet mann i begynnelsen av 30-årene, har ingen problemer med å spørre om ting jeg usikker på.

Noen gir tydeligvis opp med en gang de står i en posisjon hvor det er noe de ikke har kunnskap om, de har ikke oppdaget at man kan tilegne seg denne kunnskapen gjennom det å lese eller rådføre seg med andre.

Det beste du kan gjøre er å gå rett til de kildene som vil direkte påvirke hvordan du må drive bedriften din.

Tollvesenet: Det er flere måter du kan deklarere varer på, hvilken som passer for deg er vanskelig for meg å si. Jeg ville sjekket nettsiden til tollvesenet angående dette + mva. De har laget en egen side for bedrifter med mye info... http://www.toll.no/no/bedrift/

Mattilsynet: Det er mattilsynet som har satt retningslinjene for salg av kosmetikk i Norge, det er her du bør forhøre deg til alt som gjelder lover om emballasje og merking på Norsk, jeg har lagt merke til at kosmetikk ofte har et klistremerke hvor informasjon om innhold er skrevet på norsk, regner med at dette blir gjort fremfor å bytte emballasje, det kan jo fort bli dyrt. Ta kontakt med mattilsynet og ta en titt på nettsidene deres, http://www.mattilsynet.no/kosmetikk/

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester