Jeg fatter ikke hvor lett det er å få slike lån. Ser man på Luksusfellen så får jo folk slike lån kastet etter seg. Det burde være et system som fanger opp dette, og at folk ikke kan ta opp nesten en uendelig mengde med lån. Et eller annet sted bør det ligge en grense slik at folk ikke låner langt, langt over evne og som følgelig aldri vil kunne betjene lånene.
Jeg blir også mektig irritert over reklamer hvor alt virker så rosenrødt og enkelt.
"Jeg må pusse opp badet, men har ikke tid til å vente, så jeg fant på noe smart. Forbrukslån fra x bank!"
Nei, det er ikke noe smart, det er økonomisk katastrofe. Hvorfor får slike selskaper spy ut sin eder og galle til lettpåvirkelig folk med dårlig økonomi? Da kan like gjerne Coca Cola begynner med reklamer om hvor sunt Cola er, at det har slankende effekt og gjør at hårtapet forsvinner. Omtrent like villedende.
Eller når Komplett Bank får det til å høres ut som det er helt innenfor å ta opp lån for å feire noe. Å reklamere for at en bursdagsfeiring ikke bør stoppes av økonomi, fordi det bare er å ta opp et svindyrt lån er jo helt hårreisende.
Fjern også dobbeltmoraliserende Norsk Tipping som spyr ut reklamene sine om hvor mye penger folk kan vinne, mens de samtidig tvilholder på sitt monopol for å unngå at folk blir spilleavhengige.
Det blir litt som at Vinmonopolet har sitt monopol for at det ikke skal bli flere drankere i dette landet, for så å kjøre store kampanjer om at det er tilbud på sprit.