Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjelp til oppgaveløsning i finans

NYTT TEMA
jannehaug

jannehaug
04.11.16 12:39

Skulle gjerne trengt litt hjelp til løsning og forklaring til noen oppgaver. :-) 

1)    For et år siden kjøpte du 1000 aksjer i et selskap for 32 kroner per aksje. Du har nettopp mottatt 2.500 kroner i utbytte. Aksjen omsettes i dag for 33,50 kroner.

Hvor stor har din totale avkastning over året vært?

2) En investering på 420 kroner skaper en evigvarende kontantstrøm. Neste år vil kontantstrømmen være 21 kroner. Kontantstrømmen vil øke med 5 % årlig. 

Hva er internrenten (IRR) til denne investeringen?

3) Et selskap planlegger en investering på 50.000 kroner som vil øke selskapets årlige kontantstrøm før skatt med 10.000 kroner for alltid. Investeringen, kan for skatteplanleggingsformål, bli utgiftsført i år. Selskapet betaler 29 % skatt. Selskapets kapitalkostnad er 5 %.

Hva er netto nåverdi (NPV) til den planlagte investeringen?

4) Et prosjekt krever en investering på 20 millioner kroner. Prosjektet varer i 10 år og genererer en årlig kontantstrøm på 6 millioner kroner før skatt. Prosjektet medfører også en årlig avskrivning på 2 millioner kroner. Skattesatsen er 25%.

Hva er tilbakebetalingstiden (Payback) for prosjektet?

(Innlegget ble redigert 04.11.16 12:47)

Valdriss

Valdriss
04.11.16 12:41
jannehaug: Skulle gjerne trengt litt hjelp til løsning og forklaring til noen oppgaver. :-)

Foer du faar alle svarene, kan jeg spoerre hvor og hva du studerer (til)?

jannehaug

jannehaug
04.11.16 12:47

Jeg studerer ved Universitetet i Stavanger, bachelor i økonomi :) 

Jackern

Jackern
04.11.16 19:51

Jeg kan gi deg noen forklaringer og hint ut fra min tolkning av oppgavene, men synes du burde regne på det selv. Det er god trening!

1) Tenker total avkastning er både realisert og urealisert gevinst, siden ikke annet står spesifisert, og at utbyttet er utbetalt før oppdatering av ny kurs. Så da kan du legge på total avkastning av aksjeverdigen pluss utbytte.

2) I år 0 har du en investering, og i år 1 en evigvarende kontantstrøm med vekst (veldig enkel formel for dette). Husk at nåverdien du får i år 1 også må diskonteres tilbake til år null. Internrenten finner du der nåverdi er lik null, så avkastningskravet er din ukjente faktor i regnestykket.

3) Vanlig nåverdiberegning med evigvarende kontantstrøm uten vekst. Klarer du oppgave 2, så klarer du lett denne.

4) Uklart om kontantstrømmen oppgitt er før eller etter skattefordel av avskrivning. Ta den forutsetningen du mener er mest logisk. Virker som du kan se bort fra kapitalkostnad gitt oppgaveteksten, så sett opp enkel analyse på hvilket år du går i null.

Valdriss

Valdriss
05.11.16 07:40
jannehaug: Jeg studerer ved Universitetet i Stavanger, bachelor i økonomi :)

Fint.    ( takk for tommel..)

Da gir jeg deg det beste raad du kan faa som student.
Nemlig, bruk tid paa  studiene og ikke ta snarveien slik du
proever her.
Ikke ta dette ille opp, men de som loeser  oppgavene for deg, de gjoer deg en stor bjoernetjeneste.

Det minner om en klassekamerat som aldri giddet laere seg  vanlig regning,  men skrev av alle oppgavene fra min bok. Jeg var alltid foerst paa skolen om morgenen fordi jeg var skoleglad, og han bodde 20 m.fra skolen.  Jeg likte  ikke  braak saa han fikk bare holde paa,og alle i klassen visste om dette.
De gangene han maatte loese en oppgave paa tavla, stod han der
og maapte fordi han  ikke kunne noe.

Saa i god mening foreslaar jeg at du virkelig  jobber selv med disse, etter hva jeg kan se ganske enkle oppgavene.  Saa kan du
be om hjelp fra venner, og det finnes ogsaa laerere som gir xtratimer til den som behoever.
Aa faa fasiten  tilsendt hjelper deg ikke i eksamen og siden jobb,
saa jeg oensker deg lykke til med studiene.  Klarer du ikke disse oppgavene selv,saa boer du bare innse at du maa bytte beite.
Det hoeres sikkert hardt, men det er realiteten.

Tenk over dette, og igjen, lykke til!

Mikey666

Mikey666
06.11.16 13:40

Hei,

Først og fremst vil jeg si at jeg er delvis enig med Valdriss her til tross for at han kanskje virker litt vel tøff til tider. Men dette er veldig basic finans og spesielt oppgave 1 og 3 er noe av det enkleste du vil møte i emnet finans og bør være noe du svarer på på instinkt. Hele emnet finans bygges på NPV og alt uansett hvor komplekst finansielt instrument eller situasjon kan faktisk reduseres til nåverdi av fremtidige kontanstrømmer diskontert med time value of money og risiko. 

Oppgave 2 krever mestring av annuitetsformelen og basic matte. Oppgave 4 krever noe problemløsnings-ferdigheter. 

Jackern mener jeg har hjulpet deg tilstrekkelig på vei. Vil addere til punkt 4 at jeg hadde tolket skattefordelen på avskrivninger er noe som ikke er inkludert i den kontantstrømmen. Derfor må du regne ut skattefordelen. 

Jackern

Jackern
06.11.16 19:29
Valdriss: Klarer du ikke disse oppgavene selv,saa boer du bare innse at du maa bytte beite.
Det hoeres sikkert hardt, men det er realiteten.

Nå må vi roe litt ned her. Vi vet ikke hvilket trinn hun går en gang. Ut fra omfanget av oppgavene hun spør om, så tipper jeg første- eller andreklasse på bachelor. Det er ikke normalt å kunne dette på rams enda da. Folk er forskjellige og noen trenger mer tid på å lære basicen, men kan bli gode økonomer likevel. Nåverdibergeninger er ofte en "terskel" av forstålse man må jobbe med for å komme seg over, og etter man har gjort det så blir det så "enkelt" og logisk at man kan klare de fleste oppgaver uten hjelp.

At hun burde jobbe med dette fremfor å etterspørre fasit på internett er vi dog selvsagt enige i.

Og nettopp dette er da også mitt tips. Jobb hardt, spør om hjelp, prøv å forstå hvorfor fremfor hva og hvordan, så går dette veldig fint etter hvert. Det eneste som hindrer deg er din egen innsats.

(Innlegget ble redigert 06.11.16 19:36)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg