Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan prute på lån og forsikring

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36624
25.01.17 22:22

Nå sier enkelte forbrukerøkonomer og andre and man regelmessig må 'gå gjennom' lån og forsikringer.

Hvordan gjør man dette i praksis? Studentene etc. på 04800 kan vel ikke sette ned lånerenteen sånn uten videre? Skal man vise til at annen bank annonserer eller tilbyr lavere rente og be nåværende matche det?

Og forsikring? Møte med ens kontakt for å file på premien? Og, dersom man melder skade, har de da notert at 'dette er han som skulle krangle på prisen?'.

DnBs Siri Sandmæl er en flink forbrukerøkonom, men jeg syns hun er godt taus om en stor post på utgiftssiden til en del forbrukere: Nemlig renter og gebyrer til DnB. (Generelt sett syns jeg ikke at priskrangling hører hjemme i et ordnet samfunn, me. det er visst vanlig å gjøre det ved handel av for eksempel bil og hvitevarer og nå altså ved finanstjenester. Ikke minst burde oppslag om store overskudd i BankNorwegian etc. gi rom for prisdebatt for småkunder.)

(Innlegget ble redigert 25.01.17 22:24)

Speciale
SpecialeInnlegg: 5563
26.01.17 03:15
rosmebraad: Hvordan gjør man dette i praksis? Studentene etc. på 04800 kan vel ikke sette ned lånerenteen sånn uten videre? Skal man vise til at annen bank annonserer eller tilbyr lavere rente og be nåværende matche det? Og forsikring? Møte med ens kontakt for å file på premien? Og, dersom man melder skade, har de da notert at 'dette er han som skulle krangle på prisen?'.

Disse studentene har faktisk ganske så mye de kan gå på.

På forsikring, så ringer du hit og dit, og presser ned tilbudet. Når du begynner å komme ned på ett nivå du er fornøyd med, så kan man begynne å lyve for å presse pris ytterligere. F.eks. så har du fått ned bilforsikringen med 50% bonus til 60% av det første tilbudet du fikk. Så ringer man ett av de mindre selskapene, og sier at du ble tilbudt 70% bonus og 15% lavere pris. Sier de nei, så har du fortsatt ett tilbud ett annet sted du er fornøyd med. Sier de ja, så har du fått ett godt tilbud :) Kjenner til en som med denne metoden klarte å få presset forsikringen på en ny TT på denne metoden med over 40.000 kroner... 

Men, selvsagt, er man en lojal kunde så er det vanskelig å forhandle særlig på premie. Hva angår lån, så får man de beste betingelsene ved å gå til en låneagent, som f.eks. Eiendomsfinans, Bankpartner e.l. Når jeg kjøpte bolig i 2005, så brukte jeg eiendomsfinans, som klarte å skaffe meg de samme betingelsene som en totalkunde med 25 års kundeforhold hadde, i DnB, uten at jeg begynte å bruke de som bank utover å ha lånet der.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8365
26.01.17 13:17
rosmebraad: Hvordan gjør man dette i praksis?

Du ber om tilbud frå fleire selskaper, og dersom du får lavare tilbud enn det du har, så kan du enten flytta, eller kontakta eksisterande selskap og spørra om dei vil gi betre tilbud.

Eg fekk telefon frå DNB rett før jul og dei var veldig ivrige etter å gi meg tilbud. Og det gikk jo greit. Det tilbudet bekrefta at eksisterande forsikringar har bra pris, så det blei ikkje bytte.

Sjekk også om du er medlem i organisasjonar som har avtale med forsikringsselskap. Dei fleste store arbeidstakarorganisasjonane har slike avtaler.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 15537
28.01.17 11:16

Jeg har forhandlet aktivt med banker, forsikringsselskaper, lokale butikker m.fl., og har ved dette spart mange titusener av kroner over tid.  Det er nesten utrolig hvor mye det er å hente mange steder.   

rosmebraad
28.01.17 17:33

Jaggu bra. Jeg ligger på noe over 400 kr/mnd på DnBs mest omfattende bilforsikring, 16000 km/år tror jeg, hva burde det kunne prutes på her?

Og de lånerentene, jeg får ta meg en dag å ringe rundt, de har mye å gå på der.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8365
28.01.17 18:47
rosmebraad: Jaggu bra. Jeg ligger på noe over 400 kr/mnd på DnBs mest omfattende bilforsikring, 16000 km/år tror jeg, hva burde det kunne prutes på her?

Bilforsikring er avhengig av så mange faktorar, et noe generelt råd om pris er umulig å gi.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 15537
28.01.17 22:59
rosmebraad: Og de lånerentene, jeg får ta meg en dag å ringe rundt, de har mye å gå på der.

Jeg ringer aldri rundt.  Det man da får er et tilfeldig muntlig svar. Når man skal forhandle, må man ha noe å forhandle med:   De må  nesten få et inntrykk av deg som betaler og et totalt økonomisk bilde av din situasjon.  Da først kan du få reelt tibud.  

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5352
06.02.17 21:03
rosmebraad: vordan gjør man dette i praksis? Studentene etc. på 04800 kan vel ikke sette ned lånerenteen sånn uten videre? Skal man vise til at annen bank annonserer eller tilbyr lavere rente og be nåværende matche det?

Jeg er ikke helt sikker.

Men likevel når jeg fikk låne til ny leilighet, så var det kun Nordea som ville gi meg mellom finansiering  uten egenkapital, og da på en rente 2,65%. Måtte da bruke dem selvsagt.

Når jeg da fikk solgt den gamle, så løste jeg ut mellom delen, og endte opp med grei forhold til lån og verdi.

Og snakket da med långiver (ei streng dame) og hun ville gi meg fast rente, og da på ganske mange år. altså 5+5 år. (slik står det på fast rente kontrakten) jeg var ikke så villig, for mente renten var for høy. Men når hun gikk ned til 2,15% fastrente, og 5+5 år (som betyr att etter 5 år, så har jeg rett til å avslutte fastrente, eller fortsette ytterligere 5år til samme rente, og det står i kontrakten for fast renten)

Så, utfra Nordea sine rente lister... Så har jeg "pruta" meget bra på fastrenten. Og snakket med sjefs økonom på jobben, siden jobben gir "rimelig" refinanserings boliglån til faste ansatte som har jobbet der i minst 2år. Jeg viste han renten og kontrakten, og han sa bare: ikke rør den. benytt all tid jeg mulig kan få til den avtalen. 

Men, jeg forstår ikke hvordan det gikk slik....

rosmebraad
07.02.17 12:54

TomPadang:

Totalt bilde av min økonomiske situasjon?

Aldri hatt en skade på bilforsikring i mitt navn, de hører sjelden fra meg, giroer/premier betales på forfall eller opptil ukesvis før.

Jeg er $$$ for forsikringsselskapene.

henrikfosse18
henrikfosse18Innlegg: 17
15.08.18 09:12

Den beste måten for å få billig forsikring og lån er å bruke en anbudstjeneste. Da konkurrerer selskapene om deg. Jeg sparte en god del på å gjøre det! 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester