Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nå er det bare å kjøpekjøpekjøpe

NYTT TEMA
Hansaguden
HansagudenInnlegg: 5418
08.12.17 17:10

Fikk høre at NAV utbetalte trygden for desember allerede i går den 7nd. Denne utbetalingen er jo skattefri så da har alle litt ekstra å bruke fil jul. Problemet for veldig mange er bare at det er nesten 6 uker til januar-utbetalingen kommer. Da er det at mange får problemer med å betale regninger i januar. Kjenner et par som har levd på trygd og litt svart-jobbing nesten hele livet. De har flere ganger tatt opp forbrukslån i januar for å dekke opp regningene. Hva er det med enkelte? Tidligere var det noe som het: Å sette tæring etter næring. Hvilket betød å ikke bruke mer enn man hadde råd til. Denne læresetningen er det tilsynelatende mange som driter fullstendig i, og blir, etter min mening "lurt" til dyre forbrukslån med 15 til 25% rente, og som de til overmål kan betale tilbake når de har lyst.

Burde ikke muligheten til å få forbrukslån og kredittkort bli strengere regulert?   

Justice 96
Justice 96Innlegg: 38990
08.12.17 17:16
Hansaguden: strengere

Jo jeg mener det helt klart, og spesielt til yngre mennesker. Burde vært 25-års grense på forbrukslån. Drittunger ned i 18-års alder, kan idag pådra seg dyre lån som vil hefte ved dem i lang tid, og kanskje ruinere deres muligheter til å komme inn i boligmarkedet. De har liten erfaring og ingen peiling på konsekvensene av slike lån. Dette utnytter kredittmafiaen til det ytterste. Og det høres sikkert flott og fristende ut med: betal til neste år eller hva faen de lokkes med. Jeg skjønner at enkelte faller for fristelsen. 

(Innlegget ble redigert 08.12.17 17:21)

Pjot
PjotInnlegg: 516
08.12.17 17:35

Økonomi burde vært skolepensum.

petterG
petterGInnlegg: 9597
08.12.17 18:22
Hansaguden: Denne utbetalingen er jo skattefri så da har alle litt ekstra å bruke fil jul.

Ikke skattefri, men trekkfri.

Hansaguden
08.12.17 23:34
petterG: Ikke skattefri, men trekkfri.

Du forsto hva jeg mente, eller?

(Innlegget ble redigert 08.12.17 23:35)

mf_6
mf_6Innlegg: 3996
09.12.17 09:55
Hansaguden: Du forsto hva jeg mente, eller?

Det er dessverre veldig mange som i fullt alvor tror utbetalingene i juni og desember virkelig er skattefrie eller har lavere skatt. Jeg har inntrykk av at det er de samme som tror på dette som ofte setter seg til med høy forbruksgjeld. 

Hansaguden
09.12.17 16:26
mf_6: Det er dessverre veldig mange som i fullt alvor tror utbetalingene i juni og desember virkelig er skattefrie eller har lavere skatt. Jeg har inntrykk av at det er de samme som tror på dette som ofte setter seg til med høy forbruksgjeld.

Det har du nok rett i. Og det tragiske er at det sannsynligvis er de samme som tror på all mulig annen reklame også. Mirakelpiller og diverse triks med kjemperabatter. Hva den reelle førprisen var, er ikke tema, bare rabatten er minst 50%.

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 54782
10.12.17 02:16
Hansaguden: Det har du nok rett i. Og det tragiske er at det sannsynligvis er de samme som tror på all mulig annen reklame også. Mirakelpiller og diverse triks med kjemperabatter. Hva den reelle førprisen var, er ikke tema, bare rabatten er minst 50%.

Reklame er dessverre ikke noe man "tror på, men snarere noe man faller for".

tucan
tucanInnlegg: 20343
10.12.17 06:16

Slike artikler hjelper heller ikke: 

https://m.nettavisen.no/nyheter/slik-far-du-halv-skatt-pa-november-lnnen/3423387222.html

Selvom det blir poengtert lenger nede i artikkelen, kan man få inntrykk av at man får halv skatt på lønnen. Sikkert ikke alle som gidder å lede langt nok ned heller.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg