Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NAV - hva driver de med?

NYTT TEMA
SeaKing
SeaKingInnlegg: 3993
16.12.17 18:20

Datteren til ei venninne har en bachelorgrad i en studieretning der det ikke er letteste sak i verden å få jobb innen faget. hun spedde derfor på med et par universitetsfag og det vi i min tid kalte ped. Dette hjalp ikke, og jenta har nå vært jobbsøkende i ca 6 mnd. Hun søker alt, men har ikke hatt hellet med seg.

NAV ønsker ikke å hjelpe henne å finne jobb da de anser henne som for ressurssterk.

Jenta bor i et bofellesskap der husleia er på 4400 ekskl strøm. Faren er fraværende, men moren hjelper henne så godt hun kan.

Til slutt måtte hun søke NAV om støtte til livsopphold. Det gikk flere måneder uten at hun fikk hjelp. Saksbehandleren var umulig å få tak i og "vi tar kontakt neste uke" ble aldri noe av.

Etter ca et halvt år, og etter at jushjelpa ble koblet inn, fikk hun innvilget 4200/ mnd, altså mindre enn husleia - og selvfølgelig ingenting til mat og andre utgifter.

Hva er dette for noe?

Skal folk bo på gata i Norge, og rane gamle damer for ikke å sulte i hjel?

Noen som vet noe om slikt og kan gi råd?

Jenta er etnisk norsk.

(Innlegget ble redigert 16.12.17 18:22)

Fokkeslasken77
Fokkeslasken77Innlegg: 13050
16.12.17 18:37
SeaKing: Noen som vet noe om slikt og kan gi råd?

Jeg har ikke spesielt god greie på slikt, men med mindre det er noe du ikke blir fortalt høres det jo ut som at vedkommende blir snytt. Har hun kanskje takket nei til såkalt høvelig arbeid i påvente av en stilling som er relevant for utdanningen? Tildeling av stønad til livsopphold baserer seg på en skjønnsmessig vurdering fra saksbehandlerens side, og det finnes ikke minstesatser, så her er det lua i hånda som gjelder. Jeg anbefaler henne uansett å sette seg grundig inn i sosialtjenesteloven, for saksbehandlerne på NAV er ikke alltid til å stole på.

(Innlegget ble redigert 16.12.17 18:44)

SeaKing
16.12.17 18:59
Fokkeslasken77: Jeg har ikke spesielt god greie på slikt, men med mindre det er noe du ikke blir fortalt høres det jo ut som at vedkommende blir snytt. Har hun kanskje takket nei til såkalt høvelig arbeid i påvente av en stilling som er relevant for utdanningen? Tildeling av stønad til livsopphold baserer seg på en skjønnsmessig vurdering fra saksbehandlerens side, og det finnes ikke minstesatser, så her er det lua i hånda som gjelder. Jeg anbefaler henne uansett å sette seg grundig inn i sosialtjenesteloven, for saksbehandlerne på NAV er ikke alltid til å stole på.

Jeg spurte om hun hadde takket nei til noe, det har hun ikke - av den grunn at hun ikke har fått tilbud om noe (NAV ønsker ikke å hjelpe henne å finne jobb)

Livsopphold kan umulig være mindre enn selve husleia, som er svært lav. Fire jenter bor sammen i ei rønne.

SeaKing
16.12.17 19:00

Noen her inne som jobber på NAV eller har god greie på dette?

Fokkeslasken77
16.12.17 20:13
SeaKing: Jeg spurte om hun hadde takket nei til noe, det har hun ikke - av den grunn at hun ikke har fått tilbud om noe (NAV ønsker ikke å hjelpe henne å finne jobb) Livsopphold kan umulig være mindre enn selve husleia, som er svært lav. Fire jenter bor sammen i ei rønne.

NAV tilbyr ikke jobb, den man må skaffe selv. NAV er bare en arbeidsformidler, der arbeidsgivere kan utlyse stillinger via intranettet deres. Hvis man han studert og ikke hatt mye inntekt de siste åra er det ikke mye hjelp å få, da har man gjerne bare krav på økonomisk stønad. De statlig veiledende satsene for person i bofellesskap ligger på knapt fem tusen. Men merk at det står 

Utgifter til andre nødvendige ting, som bolig, strøm og oppvarming, bolig- og innboforsikring og innbo og utstyr inngår i livsoppholdet, men er ikke inkludert ved fastsettelse av de veiledende retningslinjene, da dette er utgifter som varierer mye

Høres ut som at hun har fått en veldig dårlig deal, med så mye husleie og godt under statlig retningslinjer. Jeg vet ikke om det kan klages inn til fylkesmannen, men hun burde undersøke det.

(Innlegget ble redigert 16.12.17 20:16)

SeaKing
16.12.17 20:37
Fokkeslasken77: Høres ut som at hun har fått en veldig dårlig deal, med så mye husleie og godt under statlig retningslinjer. Jeg vet ikke om det kan klages inn til fylkesmannen, men hun burde undersøke det.

Takk for opplysningene :) Skal videreformidle.

Det er en dårlig deal å ta høyere utdanning, ser det ut til. 2-300 000 i studiegjeld og små sjanser for jobb.

Er "livsopphold" det samme for etniske nordmenn og ikke-etniske?

Fokkeslasken77
16.12.17 21:02

Man har bare klagerett til fylkesmannen hvis man får blankt nei på søknad om sosialhjelp, men det står at fylkesmannen har tilsynsplikt i saker som gjelder kapittel fire i sosialtjenesteloven. Offentlig ansatte er som kjent livredd for tilsynssaker, så jeg hadde trua med det. Squeaky wheel gets the greese.

(Innlegget ble redigert 16.12.17 21:03)

SeaKing
16.12.17 21:17
Fokkeslasken77: De statlig veiledende satsene for person i bofellesskap ligger på knapt fem tusen. Men merk at det står
Utgifter til andre nødvendige ting, som bolig, strøm og oppvarming, bolig- og innboforsikring og innbo og utstyr inngår i livsoppholdet, men er ikke inkludert ved fastsettelse av de veiledende retningslinjene, da dette er utgifter som varierer mye

Kan det tolkes slik at NAV skal dekke husleie og trøm og så utbetale det beløpet til livsopphold?

Det kan ikke være mulig for noe menneske å leve av 4200 kr/mnd uten at de bor på gata.

Fokkeslasken77
16.12.17 21:18
SeaKing: små sjanser for jobb

Av ren nysgjerrighet, hva er det hun studerte?

puma1
puma1Innlegg: 19438
16.12.17 21:29
Fokkeslasken77: Man har bare klagerett til fylkesmannen hvis man får blankt nei på søknad om sosialhjelp

Man kan selvsagt klage på alle deler av et vedtak. Utmålingen, vilkår m.v. 

SeaKing
16.12.17 21:31
Fokkeslasken77: Av ren nysgjerrighet, hva er det hun studerte?

Barnevernspedagog

SeaKing
16.12.17 21:33

Dette står det:

Hvis du ikke klarer å forsørge deg og din familie gjennom arbeid, økonomiske rettigheter eller egne midler, har du krav på økonomisk stønad til livsopphold fra NAV-kontoret. Stønaden skal dekke utgifter til mat, klær, bolig og andre basisutgifter.

Hun får ikke engang dekket husleia. Rimeligere husvære er neppe å oppdrive.

Fokkeslasken77
16.12.17 22:36
SeaKing: Rimeligere husvære er neppe å oppdrive.

Det får bli opp til NAV å bevise og opp til fylkesmannen å vurdere, men noe sier meg at regnestykket ikke helt går opp.

puma1
16.12.17 23:55
Fokkeslasken77: Det får bli opp til NAV å bevise og opp til fylkesmannen å vurdere, men noe sier meg at regnestykket ikke helt går opp.

Det viktigste hun kan gjøre nå er å lese vedtaket grundig. Med alle fakta, begrunnelser og vilkår. F eks: Hvis saken ikke er undersøkt godt nok etter forvaltningslovens § 17, eller hvis vedtaket bygger på feil fakta, så kan NAV omgjøre vedtaket av eget tiltak. Da er det mye tid å spare. Istedenfor å vente på en klagesak.

Og hvis en klager, er det viktig å være bevisst på hva en klager på. 

Frode7
Frode7Innlegg: 1
17.12.17 13:32

Hun bør ta en jobb som barnehageassistent inntil videre. Nyttig erfaring, og 280 000-300 000 i lønn.

SeaKing
17.12.17 16:37
Frode7: Hun bør ta en jobb som barnehageassistent inntil videre. Nyttig erfaring, og 280 000-300 000 i lønn.

Hun søker hele tiden

SeaKing
18.06.18 10:20

Jenta er i jobb, etter mange måneder på sultegrensa. Hun sliter enda med å etterbetale husleie. Hun er 5 kg slankere.

Du får ikke hjelp fra nav som etnisk nordmann!

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 4975
18.06.18 11:01
SeaKing: Du får ikke hjelp fra nav som etnisk nordmann!

Joda, det gjør man.

Men det er ikke sånn at bare fordi man ikke gidder å ta ethvert arbeide man blir tilbydd, så skal NAV betale for deg.

SeaKing
18.06.18 13:23
Palimpsest: Men det er ikke sånn at bare fordi man ikke gidder å ta ethvert arbeide man blir tilbydd, så skal NAV betale for deg.

Men så er det da heller ikke det vi snakker om. Du ville sett det om du hadde fulgt med i tråden.

Det er snakk om ei jente med en bachelorgrad som søkte alt av jobber. Det tok flere måneder før hun fikk napp - på Rema.

I mellomtiden fikk hun - ingenting først, så litt over 4000 i mnd som liksom skulle dekke basale behov. det dekket ikke husleia engang.

Jeg tenker NAV mente det var greit å rane gamle damer i mellomtida.

Palimpsest
18.06.18 13:54
SeaKing: Jeg tenker NAV mente det var greit å rane gamle damer i mellomtida.

Det syns de selvfølgelig ikke, og at du sier det gjør bare at det blir vanskeligere å tro på det du ellers sier.

Jeg tviler personlig på at en person med bachelor som er villig til å ta alt av jobber ikke finner seg arbeid før det ha gått tre måneder. Selvfølgelig med mindre man bor på et knøttlite sted med kun få arbeidsgivere - men da kan man selvfølgelig vurdere å flytte på seg uansett.

NAV skal ikke dekke lommepengene som jobbsøkende ungdom, og derfor skal alle andre muligheter være uttømt før man får sosialstøtte.

Når du attpåtil sier at hun har fått over 4000,- i mnd skjønner jeg ikke helt hva du klager på VGD over.

Stønad til livsopphold, og bostøtte er for øvrig to forskjellige ting, så at hun får 4000,- i mnd å leve for henger ikke sammen med hva hun betaler der hun leier.

puma1
18.06.18 14:17
SeaKing: Jenta er i jobb, etter mange måneder på sultegrensa. Hun sliter enda med å etterbetale husleie. Hun er 5 kg slankere. Du får ikke hjelp fra nav som etnisk nordmann!

Det hadde jo vært interessant med en klagesak da, hvis vedtaket ble gjort på feile premisser eller var åpenbart urimelig. 

Det er svært vanskelig å stå på utsiden og vurdere hva som er rett og galt. Da må man har totaloversikt over saken. Det er grunnlaget for all offentlig forvaltning at § 17 i forvaltningsloven er oppfylt. Dvs at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes. Dette informasjonsgrunnlaget har ikke en utenforstående. 

Selv har jeg jobbet 30 år i sosialtjenesten/NAV og er (var?) anerkjent i vide kretser som en ekspert på sosialtjenesteloven. (Man sikkert litt "rusten" nå etter noen år ute av etaten). Men jeg heller ikke sjans til å vurdere hva som er rett og galt i denne saken. Utenom det å benytte seg av klageretten. 

SeaKing
19.06.18 11:31
puma1: Det hadde jo vært interessant med en klagesak da, hvis vedtaket ble gjort på feile premisser eller var åpenbart urimelig.  Det er svært vanskelig å stå på utsiden og vurdere hva som er rett og galt. Da må man har totaloversikt over saken. Det er grunnlaget for all offentlig forvaltning at § 17 i forvaltningsloven er oppfylt. Dvs at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes. Dette informasjonsgrunnlaget har ikke en utenforstående.  Selv har jeg jobbet 30 år i sosialtjenesten/NAV og er (var?) anerkjent i vide kretser som en ekspert på sosialtjenesteloven. (Man sikkert litt "rusten" nå etter noen år ute av etaten). Men jeg heller ikke sjans til å vurdere hva som er rett og galt i denne saken. Utenom det å benytte seg av klageretten.

Det virker litt som om saksbehandlere får avgjøre etter humøret.

Jenta var skoleelev, så student. Fikk sin bachelorgrad og ble aktiv jobbsøker. Hun bodde så billig son det kan gå an. I veldig mange måneder fikk hun ingenting, så ca 4000 kr/mnd.

Kan du definere "livsopphold" for meg? 

SeaKing
19.06.18 11:36
Palimpsest: Det syns de selvfølgelig ikke, og at du sier det gjør bare at det blir vanskeligere å tro på det du ellers sier. Jeg tviler personlig på at en person med bachelor som er villig til å ta alt av jobber ikke finner seg arbeid før det ha gått tre måneder. Selvfølgelig med mindre man bor på et knøttlite sted med kun få arbeidsgivere - men da kan man selvfølgelig vurdere å flytte på seg uansett. NAV skal ikke dekke lommepengene som jobbsøkende ungdom, og derfor skal alle andre muligheter være uttømt før man får sosialstøtte. Når du attpåtil sier at hun har fått over 4000,- i mnd skjønner jeg ikke helt hva du klager på VGD over. Stønad til livsopphold, og bostøtte er for øvrig to forskjellige ting, så at hun får 4000,- i mnd å leve for henger ikke sammen med hva hun betaler der hun leier.

Det er ikke så frykteig interessant hva du tror eller ikke tror. Men siden du velger å delta i diskusjonen, får du forholde deg til det jeg sier.

Når man er sulten er man villig til å ta alt av jobber, ja. Hun bor i en av våre største byer.

Det er ikke snakk om lommepenger, det er snakk om livsopphold. Jeg regner med at du greier å dekke husleie, lån, strøm, mat og klær med 4000 i måneden?

Si meg, hvorfor leser du ikke trådene du "deltar" i?

puma1
19.06.18 12:13
SeaKing: Kan du definere "livsopphold" for meg?

Begrepet livsopphold er ikke klart definert i loven. Heller ikke i forskriften. 

I lovens forstand er livsopphold det totale stønadsbehovet inkl boutgifter, men på kommunalt nivå er det vanlig å fastsette satser for livsopphold som varierer med familiekonstellasjonene. Da kommer nødvendige boutgifter i tillegg til livsoppholdsatsen. Mange kommuner har også laget retningslinjer for boutgifter. Det viktigste kriteriet er likevel selvhjelpsprinsippet, som vil innebære å ikke støtte boutgifter som vedkommende ikke kan klare å betale selv på sikt. 

Grunnlaget for sosialhjelp er at alle muligheter er utnyttet før hjelp kan innvilges. F eks bankinnskudd og evt. annen lett omsettelig formue. Så blir det stilt vilkår for hjelpen som står i forhold til situasjonen. Et opplagt vilkår for en arbeidssøkende er selvfølgelig at en er reell og aktiv arbeidssøker. O.s.v. 

Boutgifter er en sak for seg. Da er grunnlaget at det er et lovlig boforhold og en lovlig leiekontrakt. F eks at den som står som utleier er den som eier utleieobjektet. Hvis boutgifter innvilges, blir det stilt vilkår om å søke statlig bostøtte gjennom Husbanken. 

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3322
23.06.18 14:12
SeaKing: Det er snakk om ei jente med en bachelorgrad som søkte alt av jobber. Det tok flere måneder før hun fikk napp - på Rema. I mellomtiden fikk hun - ingenting først, så litt over 4000 i mnd som liksom skulle dekke basale behov. det dekket ikke husleia engang. Jeg tenker NAV mente det var greit å rane gamle damer i mellomtida.

Denne jenta kan nok trygt defineres som "ressurssterk". Du skulle vært med en gjennomsnittlig dag på NAV og sett hvilke kasus som dukker opp.

"Ressurssterk'" i denne sammenhengen betyr at hun burde være i stand til å finne en form for lønnet arbeid mens hun søker videre på jobber som er relatert til utdanningen.

SeaKing
23.06.18 14:37
RogerMaar: Denne jenta kan nok trygt defineres som "ressurssterk". Du skulle vært med en gjennomsnittlig dag på NAV og sett hvilke kasus som dukker opp. "Ressurssterk'" i denne sammenhengen betyr at hun burde være i stand til å finne en form for lønnet arbeid mens hun søker videre på jobber som er relatert til utdanningen.

Hjelper ikke å defineres som ressurssterk når man faktisk ikke får jobb.

Skal de ressurssterke sove på gata, stjele mat og rane gamle damer?

Man er like sulten og man fryser like mye selv om man defineres som ressurssterk.

Det er en regelrett forskjellsbehandling. Er det ok at noen suter og fryser?

Marchionni
MarchionniInnlegg: 6839
23.06.18 15:14
SeaKing: Skal de ressurssterke sove på gata, stjele mat og rane gamle damer?

Men hun gjorde da heller ikke dette? En russerssterk norsk person som faktisk har fullført en bachelor bør klare å skaffe seg en form for inntekt i Norge uten hjelp fra NAV – som faktisk har mer enn nok å gjøre med å hjelpe de mindre ressurssterke. Klarer hun ikke det, er det kun et tegn på at hun ikke har prøvd hardt nok.

Det er ikke uvanlig at nyutdannede bruker litt tid på å finne jobb. Enten må man finne noe midlertidig som gir inntekter til å overleve, ellers må man flytte hjem til mor og far.

Det er dessuten lov å tenke litt lenger frem i tid også som student.

Palimpsest
23.06.18 21:59
SeaKing: Det er ikke så frykteig interessant hva du tror eller ikke tror. Men siden du velger å delta i diskusjonen, får du forholde deg til det jeg sier.
Når man er sulten er man villig til å ta alt av jobber, ja. Hun bor i en av våre største byer.
Det er ikke snakk om lommepenger, det er snakk om livsopphold. Jeg regner med at du greier å dekke husleie, lån, strøm, mat og klær med 4000 i måneden?
Si meg, hvorfor leser du ikke trådene du "deltar" i?

Jeg forholder meg jo til det du sier, det er jo jeg svarer på. At du ikke syns det er interessant, eller at det irriterer deg å bli arrestert på de fjollete utsagnene dine, er irrelevant. Hvis du inviterer til diskusjon i en tråd må du tåle at folk er uenige. 

Du kunne jo prøvd å lese trådene du "deltar" i selv, så hadde du sett at det er mange gode innspill til åpningsinnlegget ditt. Hvis du heller var ute etter et ekkokammer der alle klager over NAV foreslår jeg at du kommenterer under på Nettavisen.

SeaKing
24.06.18 01:10
Palimpsest: Jeg forholder meg jo til det du sier, det er jo jeg svarer på. At du ikke syns det er interessant, eller at det irriterer deg å bli arrestert på de fjollete utsagnene dine, er irrelevant. Hvis du inviterer til diskusjon i en tråd må du tåle at folk er uenige.  Du kunne jo prøvd å lese trådene du "deltar" i selv, så hadde du sett at det er mange gode innspill til åpningsinnlegget ditt. Hvis du heller var ute etter et ekkokammer der alle klager over NAV foreslår jeg at du kommenterer under på Nettavisen.

Nå er det jo du som liksom skal delta i en tråd der du ikke tror på åpningsinnegget Hva er vitsen? Lite å gjøre? Ingen å leke med?

SeaKing
24.06.18 01:12
Marchionni: Men hun gjorde da heller ikke dette? En russerssterk norsk person som faktisk har fullført en bachelor bør klare å skaffe seg en form for inntekt i Norge uten hjelp fra NAV – som faktisk har mer enn nok å gjøre med å hjelpe de mindre ressurssterke. Klarer hun ikke det, er det kun et tegn på at hun ikke har prøvd hardt nok. Det er ikke uvanlig at nyutdannede bruker litt tid på å finne jobb. Enten må man finne noe midlertidig som gir inntekter til å overleve, ellers må man flytte hjem til mor og far. Det er dessuten lov å tenke litt lenger frem i tid også som student.

Hun skaffet seg jobb, men det tok flere måneder. Hva mener du hun skule leve av i mellomtiden?

Blir ressurssterke norske personer mindre sultne enn ressurssvake utenlandske personer?

Hvorfor drar du etnisitet inn i dette? Er man uten inntekt så er man det.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg