Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Aksje Analyse og Tips 2018

NYTT TEMA
EL-FERNANDO
EL-FERNANDOInnlegg: 56490
02.01.18 13:21

Her kan en dele aksje opplevelser og gode tips om Aksje / fond investeringer. 

Ser det er lite aktivitet på Økonomi forumet her, så kanskje det er noen som ønsker

å få mer innputt om dette temaet.  

Mine tips er  :

Kortsiktig investering for  1H 18         NORTH Energy.

Kort og Langsiktig                             REC Silicon.

Lang sikting med utbytte.                  Marine Harvest.

Alle tre ligger på  OB.

Ett smart triks for Nybegynnere er å få seg en "ASK" konto.   (  

Aksjesparekonto ) 

Med dagens skatte regler, er denne gull vert for mindre skala investorer, og nybegynnere.

(Innlegget ble redigert 02.01.18 13:22)

EL-FERNANDO
02.01.18 13:29

Her finner du den offentlige siden til Oslo Børs:

https://www.oslobors.no/

For å finne selskapet må du bruke en "ticet" ,( forkorting )

For ett eksempel Marine Harvest,   =   MHG

Alle selskapene på OB har en slik tic.

Rec Silicon asa      ,                     =   REC

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 4961
02.01.18 20:10

Satt penger i disse aksjene i år:

Funcom

QEC

Thinfilm

Bouvet

Skal komme tilbake og oppdatere hurleis det går.

Trehjulssykkel
02.01.18 20:14
EL-FERNANDO: Aksjesparekonto

Bare å glemme hvis man ønsker å kjøpe aksjer utenfor EØS

EL-FERNANDO
02.01.18 20:19
Trehjulssykkel: Bare å glemme hvis man ønsker å kjøpe aksjer utenfor EØS

Fin info TS,jeg vet bare dette er meget bra for aksjer på OB.

Er det dyre gebyr å bruke det på andre Børser?

EL-FERNANDO
02.01.18 20:21
Trehjulssykkel: Funcom
QEC
Thinfilm
Bouvet
Skal komme tilbake og oppdatere hurleis det går.

Supert, tenkte  og tenkte på QEC før den gikk så mye opp, men puttet mesteparten i Rec og North.

Hva tror du om North, har du fulgt med i den, og hva som "kan" komme der?  :-=)

Trehjulssykkel
02.01.18 20:24
EL-FERNANDO: Fin info TS,jeg vet bare dette er meget bra for aksjer på OB. Er det dyre gebyr å bruke det på andre Børser?

Du får rett og slett ikke kjøpt aksjer utenfor EØS om du har aksjesparekonto. Prøver du blir du bare nektet (har testet). 

For de fleste så holder det med Zero eller vanlig aksjekonto uansett. 

Trehjulssykkel
02.01.18 20:27
EL-FERNANDO: Supert, tenkte  og tenkte på QEC før den gikk så mye opp, men puttet mesteparten i Rec og North.   Hva tror du om North, har du fulgt med i den, og hva som "kan" komme der?  :-=)

Kjenner ikke til North, så kan ikke si noe på den. REC er sikkert ikke så dårlig valg. Har tjent litt på den tidligere ved å daytrade. 

EL-FERNANDO
02.01.18 20:43
Trehjulssykkel: Kjenner ikke til North,

Oki, har tre kontoer selv :-)

1. Ny ASP   Kun på test planet.

1. Vanlig privat , handler kun på OSB

1.  I  As.  Har kun handlet i Norge, men måtte inn under dette nye

"LEI" systemet med kontoen, så den er klar for verden om 

jeg ønsker det.

Ps.  NORTH er en spennende aksje, de har lagt ned ett strå

selskap, og håper på en stor tilbakebetaling fra

skatteetaten.  Les gjerne på q3 om det, om det er

interesse.

Og det er nå å regne som ett "finans"  " holdning" Selskap.  se  q2

Kan lett bli " fast mony " der, om de får dette innvilget.

Den er billig nå, ca 2 kr, og potensiale slik jeg ser det,

er dobling.

(Innlegget ble redigert 02.01.18 20:52)

aIseboy
aIseboyInnlegg: 4322
02.01.18 21:44

Jeg håper at flere vil få øynene opp for WRL - Wentworth Resources, som virkelig er en Undervurdert - Underanalysert og Uoppdaget perle.

Eier rundt 33% av et gassfelt i Mnazi Bay i Tanzania, og produksjonen har virkelig skutt i været i 2017, men market cap har ligget på samme nivå som de siste 3-4 årene, på tross av at stadig flere milepæler har falt på plass.

Gitt en produksjon på rundt 100 (mmcf/d) per dag (rundt 80 per i dag), vil selskapet i 2018 ha inntekter tilsvarende halvparten av market cap (som er rundt 540 millioner kroner. Selskapet inngikk i 2014 en 17 års avtale for levering av gass til fast pris.  

Rosinen i pølsa og det som gjør selskapet spennende, er at de sitter på 85% av et felt i nabolandet i sør - Mozambique. Tidligere boring viser at det er hydrokarboner der (15 meter gasskolonne), men de påstår at forrige brønn ble boret på "tungespissen" av feltet. (Anadarko var operatør, WRL hadde bare 5% eierinteresse). Brønnen ble forlatt (dette var da oljeprisen falt i gulvet i slutten av 2014) Selskapets P50 estimater er  1.7 tcf gass og 219 mmboe olje. Slår det til vil selskapet sitte på verdier som tilsvarer flere hundre kroner per aksje.. 

Planen her er å "farme out" slik at andre får en andel mot å ta kostnadene ved boringen.

Kjøp en lyttepost og sitt til 2019 minimum (eller til selskapet blir slukt av en langt større aktør) er mitt tips. 

For senere oppfølging: Pris per 02.01.2018: Kr 2,93 per aksje. 

(Innlegget ble redigert 02.01.18 21:57)

EL-FERNANDO
02.01.18 22:28
aIseboy: Kjøp en lyttepost og sitt til 2019 minimum (eller til selskapet blir slukt av en langt større aktør) er mitt tips.

For senere oppfølging: Pris per 02.01.2018: Kr 2,93 per aksje.

Takk , denne skal jeg studere på, men må først få avkastning fra Rec  og North. :)

Høres spennende ut, og slik jeg forstår det, er det eventuelt litt tid igjen til , så ikke toget går?

ps.  North eier også en stor aksje post i  :

https://www.touchstoneexploration.com/our-company/

Vert å lese seg litt opp hva de besitter, og kan klare.

Har meget , og mye potensialer der også, og investeringen for oss i North kan gi god gevinst der i fra også.

aIseboy
02.01.18 22:50
EL-FERNANDO: Høres spennende ut, og slik jeg forstår det, er det eventuelt litt tid igjen til , så ikke toget går?

Ja, gitt min tid i aksjen og troen på at det skulle ta av for lenge siden, så har du nok relativt god tid på deg..

Det som ventes av spennende nyheter her opplysninger om farm-out på "Tembo 2". Det kan komme i morgen eller om noen måneder. Hvis det er en stor aktør (ENI/SHELL/EXXON/Ophir e.l) så vil nok det kunne sette fart i aksjen pga økt oppmerksomhet.

Andre triggere er Q4, som ventes 22. mars, resursoppdatering Mnazi Bay (muligens månedsskiftet jan/feb). En joker er om selskapet havner på "Bucket list" til oljeguruen Malcy.  Det høres gjerne suspekt ut, men han er altså en veldig kjent "olje-blogger" som følger små olje/gass selskaper tett. Historien har vist at selskapene han har plassert på sin liste over selskaper spesielt verdt å følge, har med ytterst få unntak fått en ekstrem boost i aksjekursen. Han har flere ganger hintet i 2017 at Wentworth vil havne på hans "bucket list" for 2018. 
For som nevnt i forrige innlegg - det er utrolig mange av disse små olje/gass "myggene" som sliter med å skaffe seg oppmerksomhet. Og med lite omsetning så stiger heller ikke kursen. Men blir de først oppdaget av en bjellesau, så kan det gå jæ¤#¤ kjapt.. 

Ellers er det denne potensielle "elefanten" som er planlagt å bores i juni/juli 2018, så fremt farm out er på plass, og muslimene slutter å herje i nord-Mosambique. God tro på at begge deler ordner seg. Dette er en potensiell "Johan Sverdrup", bare til forskjell av at majoritetseieren WRL tilsvarer 1 promille av Statoil i størrelse..) 

(Får være åpen og redelig her og legge til en disclaimer om at jeg sitter på en post på 400 K aksjer i selskapet. Men hadde jo ikke gjort det om jeg ikke trodde det er ett gullegg) 

(Innlegget ble redigert 02.01.18 23:01)

Trehjulssykkel
02.01.18 23:10
aIseboy: Jeg håper at flere vil få øynene opp for WRL - Wentworth Resources, som virkelig er en Undervurdert - Underanalysert og Uoppdaget perle.

Ah Wentworth - jeg har en kompis som har masse aksjer i dette selskapet, og jeg har vel siden 2013 fått høre hvordan dette er en undervurdert aksje. 

Hvis ikke det er deg da Lars.

(Innlegget ble redigert 02.01.18 23:12)

aIseboy
02.01.18 23:15
EL-FERNANDO: ps.  North eier også en stor aksje post i  : https://www.touchstoneexploration.com/our-company/

Et selskap jeg naturligvis aldri har hørt om. Det er så utrolig mange penny stocks, og problemet er å bli oppdaget, slik at det blir en viss omsetning i aksjen.

Jeg ser dog at TXP, på tross av MC på 1/4 av WRL, har betraktelig mer omsetning enn WRL på AIM. (AIM er omsetningskanalen for små selskaper på London Stock Exchange) 

(Innlegget ble redigert 02.01.18 23:16)

aIseboy
02.01.18 23:23
Trehjulssykkel: Hvis ikke det er deg da Lars.

Neida, men vi er en fin liten menighet som har ståltro. Er på for"navn" med de fleste på diverse forum, men som her så bruker vi stort sett alias..

Ja, det er absolutt den største trusselen/svakheten ved WRL. Mange aksjonærer er trøttet ut gått lei og solgt seg ut pga den forventede kursstigningen uteblir. Og sitter du på 200.000 aksjer som du skal kvitte deg med, og en typisk dagsomsetning på 150.000 aksjer, så ser man problemet. En person alene kan få aksjen til å dumpe 4-5%. 

Men troen er at stadig økende produksjon og økende mengde millioner dollars inn på konto, må til slutt føre til reprising. Selskapet og driften har som sagt gått på skinner siste halve året, etter år med skuffelser og trøtte aksjonærer. 

Og så har vi selvsagt den potensielle Lotto-kupongen i Mozambique. Eller "game changer" som de sier i oljebransjen.  

EL-FERNANDO
02.01.18 23:33
aIseboy: For som nevnt i forrige innlegg - det er utrolig mange av disse små olje/gass "myggene" som sliter med å skaffe seg oppmerksomhet. Og med lite omsetning så stiger heller ikke kursen. Men blir de først oppdaget av en bjellesau, så kan det gå jæ¤#¤ kjapt..

PEN for ett eksempel, har vert inn og ut der med små poster + ett par ganger, ser den er begynne å reise på seg nå , etter AJE enigheten.

Det jeg ser mest etter er at de genererer cash i kassen, og får resultater som en ikke må vente vinter å vår på gir tilbake betaling til oss eiere og at selskapet klarer selv utviklingen.

Har ikke midler til å stadig være med på Emisjoner :)

(  bunn linjer )  ,viktig

Eller at det som du sier, kan treffe på brønner innen kort tid, og som det er store potensialer i.

IOX er en jeg flere ganger har vert inn og ut av, takker gud jeg var ut når det ble som verst der.

Nå er jeg med via NORTH der, de har heller ikke noe tyngde der, de fikk god avkastning på ANDES Engine, som igjen eide mestedelen av IOX.

APCL, inn og ut flere turer med passe avkastning.

Songa  lite TAP , hadde troen til det bitter end, gikk ut for tidlig :(

den er nå blitt en gull aksje, selvsagt :)

Så da er det Al inn på North, og REC, med Rec som den største gamleren  nå :)

MHG er ett eget langsiktig kapittel, og er "KUA" på gården , hehe

EL-FERNANDO
02.01.18 23:46
aIseboy: Et selskap jeg naturligvis aldri har hørt om

Absolutt vert noen timer å lese seg opp på North nå :)

Ca 0 i Gjeld og forpliktelser.

Tyvholmen "Gutta" med Onarheim i spissen som snaser opp 

Investerings objekter.

Er gått fra olje selskap til ett rent Investor selskap.

Gav ut utbytte , jeg tror det var ,30 øre i Februar17.

119 047 065   totalt aksjer.

ca 71 mill på Bok.  30/9-17

Satt av 20-25 Mill til tilbakekjøp av egne aksjer.

Venter på svar fra Kemneren på noe som er opplagt i Loven

om refusjon av skatt. ( Sent inn  oppgjøret i Oktober. )

Ca 200 Millioner   :)

Alt av aksjer er rissiko, men ett sted må vi være med på den også. Vi får se...

Har ca 175 Tusen aksjer der nå, snitt like over 2 kr.

aIseboy
02.01.18 23:49

Her var det jo litt av hvert.

MHG er jo bunnsolid og grei å legge på kistebunnen og så glemme den og glede seg over utbyttet som kommer med faste mellomrom. 

APCL er jeg glad jeg holdt meg langt unna, det lignet på et luftslott og virker nå i enda større grad til å være det. 

Hadde jeg hatt tilgjengelig midler, så ville jeg nok vurdert NEL. Jeg satt igjen med nok til å pusse opp kjøkken da jeg solgte (trengte pengene), men skulle ventet. Har stor tro på dem i 2018. Alt for mange tenker personbiler når hydrogen nevnes (og ser hvor latterlig få hydrogenbiler som selges), men hydrogen er så mye, mye mer, og NEL er med på alt - globalt. Fikk nylig en uhyre spennende kontrakt med Nikola Motors. Flere store kontrakter i Frankrike, Danmark, Asia og California kan komme når som helst. God omsetning også. 

(Innlegget ble redigert 02.01.18 23:50)

EL-FERNANDO
03.01.18 00:02
aIseboy: APCL er jeg glad jeg holdt meg langt unna, det lignet på et luftslott og virker nå i enda større grad til å være det.

Jepp, Apcl har kun vert ut, men to passe fine trades der på optimister :)

Pen , ser ut til å bli for sein denne gangen.

Alt i North av spekulasjons penger nå...., Lar "Tyvholmen" ta seg av investeringene i alle disse "selskapene", da kan en melke på OBL og Bond siden også, noe jeg er alt for marginal til å hive meg på med.

Nel har jeg hatt , solgte ut for tidlig sist jeg var med der.

SSO er en jeg hadde meget god avkastning på.

Inn 31 kr  ut   47 kr

Vil bli bra på sikt den også.

Trehjulssykkel
03.01.18 00:22
aIseboy: NEL

Dette selskapet har da vært hypet så lenge jeg kan huske. Husker helt tilbake til 2007 da folk snakket om hydrogen og NEL. Dog veldig underholdende å lese reaksjonene til det jeg kaller for "NEL-sekten" hver gang det er bevegelse i aksjen. NEL består vel av en ganske hard kjerne som har tviholdt på aksjene i lang tid. Får håpe for dems del at det skjer noe snart. 

Dette er hva jeg mener.

(Innlegget ble redigert 03.01.18 00:26)

aIseboy
03.01.18 09:37
Trehjulssykkel: Dette selskapet har da vært hypet så lenge jeg kan huske. Husker helt tilbake til 2007 da folk snakket om hydrogen og NEL.

De fleste selskaper under OBX har vel sine "sekter". 

Man bør enkelt og greitt forsøke å se bort fra sånt, og se på hvert enkelt selskap med mest mulig nøytrale øyne (det er ikke selskapet sin skyld om de har tullinger som aksjonærer, men det kan selvsagt oppleves plagsomt når man vil diskutere selskapet)

Når/hvis alle intensjonsavtaler og inngåtte rammeavtaler ender opp i penger på bok, så er det uansett en potensiell pengemaskin. 

Izcilas
IzcilasInnlegg: 4090
03.01.18 14:41

Hva tenker folket om Golden Ocean? Er inne med en del der, og tror den har potensiale til å øke enda mer - både på kort og lang sikt. Så langt gledelige nyheter. 

Izcilas
IzcilasInnlegg: 4090
03.01.18 14:43

Jeg sitter også og vurderer om det er på tide å legge inn litt i Frontline. Men mulig det finnes bedre alternativer innen denne sektoren? 

EL-FERNANDO
03.01.18 20:41
Izcilas: Hva tenker folket om Golden Ocean?

Har ikke lest meg opp på denne eller FRO, ser at Gogl har hatt en fin reise fra Juli 17 og til nå.

FRO var en av de første aksjene jeg hadde, men vi er tilbake til når Telenor gikk på børs med "Familiepakken" ,lit dog,  som jeg hadde i ett års tid da.

Fro har hatt en større dupp fra November, og ser en på det historisk, skal den nok oppover igjen.

Jobs
JobsInnlegg: 10877
05.01.18 15:22

Pcib fremtidens kreftbehandling.

Saltx lagring av energi.

Super potente aksjer for fremtiden.

runenoreg
runenoregInnlegg: 13075
08.01.18 12:32
Trehjulssykkel: Dette selskapet har da vært hypet så lenge jeg kan huske.

Det har vært en god hype siden Spetalen investerte, ja. Syns de har vært flink og holdt beina godt plantet og drevet fornuftig hele veien.
Har ikke aksjer der selv lenger, men har troa på at den kan snuse på 8-tallet innen et par år.

Når det kommer til tema, så holder jeg meg til fond, Nordnet Superfondet Norge og Landkreditt Utbytte, etter en veldig god flyt med aksjer. Har hatt så mye flaks at jeg ga meg på topp med nytt hus og ny bil. :)

Semb-klasse
Semb-klasseInnlegg: 875
08.01.18 20:27

Hvilken nettmegler bruker dere til å handle aksjer?

Paalanil
PaalanilInnlegg: 7082
08.01.18 21:24

Noen med tanker rundt REC Silicon? Sitter på noe der (13.350). 

runenoreg
runenoregInnlegg: 13075
09.01.18 13:30
Semb-klasse: Hvilken nettmegler bruker dere til å handle aksjer?

Nordnet og banken min når det haster å sette inn en ordre om jeg ikke har ledige midler på Nordnet.

EL-FERNANDO
09.01.18 15:42
Paalanil: Noen med tanker rundt REC Silicon?

Ja, nær sakt  24/7 :)

Rec Silicon etter min mening står foran ett eventyr innen Forretningsverden.

Får vi sikret resterende 34 % av JV avtalen i Kina og blir sittende med 49 %  Av Tian Rec er dette gull, og selvsagt må fabrikken levere som planlagt.

At går nå etter hva som er presentert i  q3.

Og Rec går på 5 Q på rad med + resultater, da er det kun 50% Kapasitet ved Moses Lake.

ps. Har du satt deg inn i JV avtalen ?

... og Hørt Presentasjonen fra q3 17 ? 

...  og Inndekkingen som har vert på Short i det siste :)

https://ssr.finanstilsynet.no/

(Innlegget ble redigert 09.01.18 15:50)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg