Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

BSU Spørsmål

NYTT TEMA
johniboy96
johniboy96Innlegg: 1722
23.01.18 17:57

Har spart opp ett sekssifret beløp i BSU, og kjøpt bolig uten å ta i bruk denne kontoen. Jobbfremtiden har endret seg og snart går tiden inn som student. Lurer på om noen vet om det er mulig å gjøre BSU pengene om til forbruk om man allerede har kjøpt bolig. Dårlig formuliert, men mener det å betale inn BSU beløpet på boliglånet som er nedbetalt for å så få igjen dette beløpet til brukskonto. Uten å ha tapt renter og fradag?

PointShare
PointShareInnlegg: 245
23.01.18 19:16

Så vidt jeg vet så er BSU-pengene øremerket for boligformål..  Så hvis du tar ut pengene til annet formål, så blir skatten du sparte gjeninnkrevd..   Det du bør gjøre er å bruke pengene til å betale ned gjeld som du har etter boligkjøpet. Det regnes som boligformål..  Utenom det så kan du ta ut rentene og bruke de til hva du vil. 

johniboy96
23.01.18 21:37
PointShare: Utenom det så kan du ta ut rentene og bruke de til hva du vil.

Hva skjer da med BSU kontoen? lever den fortsatt og hva er ulempen med å gjøre dette?

OrigoKing
OrigoKingInnlegg: 7972
24.01.18 17:04

Så lenge du har boliglån, kan du bruke BSU-pengene til å betale ned på det, uten noen negative konsekvenser, bortsett fra at du går glipp av gunstig rente til og med det året du fyller 34 år. Hvis du skal bruke pengene på noe annet, må du betale tilbake tidligere skattefradrag.

(Innlegget ble redigert 24.01.18 17:13)

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 4834
24.01.18 17:30

Spør du om du kan bruke summen på å betale på lånet, for så å låne sammen summen fra banken igjen? Altså få banken til å «vaske» BSU-pengene?

johniboy96
24.01.18 18:52
Palimpsest: Spør du om du kan bruke summen på å betale på lånet, for så å låne sammen summen fra banken igjen? Altså få banken til å «vaske» BSU-pengene?

Ja, boliglånet er nedbetalt, Noe jeg angrer på.

johniboy96
24.01.18 18:56
OrigoKing: Så lenge du har boliglån, kan du bruke BSU-pengene til å betale ned på det, uten noen negative konsekvenser, bortsett fra at du går glipp av gunstig rente til og med det året du fyller 34 år. Hvis du skal bruke pengene på noe annet, må du betale tilbake tidligere skattefradrag.

Tror ikke dere helt forstår hva jeg mener. Hadde tidligere ett boliglån som pdd er nedbetalt. Betalte i ettertid for fort ned på dette, og burde brukt BSU. Lurer på om jeg kan få igjen den summen jeg har på BSU på brukskonto.

Kent
KentInnlegg: 116287
24.01.18 18:57
johniboy96: Lurer på om jeg kan få igjen den summen jeg har på BSU på brukskonto.

Ja, hvis du betaler tilbake skattepengene du har spart.

(Innlegget ble redigert 24.01.18 18:57)

johniboy96
24.01.18 19:26
Kent: Ja, hvis du betaler tilbake skattepengene du har spart.

Selvsagt uaktuelt :)

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 52713
24.01.18 23:16
johniboy96: Selvsagt uaktuelt :)

Tror at eneste mulighet for det er å kjøpe ny bolig...

KnutMagnar
KnutMagnarInnlegg: 848
25.01.18 18:18

Einaste mulighet foruten å kjøpa ny bustad er å ta opp lån på den du har og så betala ned att med BSU. Er i alle fall noko du kan forhøra deg om med banken din.

tucan
tucanInnlegg: 20004
25.01.18 19:36

Behold bsu-kontoen. 

Man får bedre rente enn boliglån. Livssituasjonen kan endre seg. Kan bruke de senere til ny bolig. 

Siden boliglånet er nedbetalt regner jeg ikke med du har akutt bruk for disse.

Palimpsest
25.01.18 19:58

Den gode renten har du dog bare til året du fyller 33. Etter det er det vel vanlig rente, også på BSU. Uansett bedre enn å betale tilbake all skatten.

tucan
25.01.18 20:19

Såvidt jeg har sett er det ikke lavere rente etter 33. Men må kanskje ta en sjekk på dette. Muligens avhengig av bank?

Kent
KentInnlegg: 116287
25.01.18 20:21

Renten er vel den samme, men du kan ikke sette inn mer penger og få tilbake på skatten.

Palimpsest
25.01.18 20:36

Mulig det er jeg som roter, eller at det har blitt endret igjen. Klarer ihvertfall ikke finne noe om det, så da beholder man nok renten, men kan ikke lenger sette inn penger.

Man kan vel også ta ut «renteoverskuddet» fra kontoen også, etter at du har fylt 34, uten å bruke det på bolig, så da kan det absolutt være greit å la den stå.

johniboy96
25.01.18 22:47
KnutMagnar: Einaste mulighet foruten å kjøpa ny bustad er å ta opp lån på den du har og så betala ned att med BSU.

Det vil ikke gi meg en eneste mer krone og rutte med i forbruk? Ta opp feks 100K i lån for og så betale inn 100K?

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 123
26.01.18 16:41
johniboy96: Det vil ikke gi meg en eneste mer krone og rutte med i forbruk? Ta opp feks 100K i lån for og så betale inn 100K?

Jeg tror du misforstår regnestykket. 

Om jeg forstår deg riktig så har du altså kjøpt deg en bolig hvor du allerede har betalt ned lånet uten å bruke pengene du har spart opp på BSU-kontoen, forstår jeg deg riktig? Om dette stemmer sitter du nå med en nedbetalt bolig i tillegg til et sekssifret beløp som står låst på en BSU-konto, du skal snart bli student og ønsker å få disse pengene over på en forbrukskonto uten å miste skattefordelen du har opparbeidet (du ønsker med andre ord å ha tilgang til disse pengene under studiene).

Det noen andre har foreslått er at du drar til banken å ber om å få ta opp en lån på din nedbetalte bolig tilsvarende det du har stående på BSU-kontoen (la oss for ordens skyld si 100.000kr), disse pengene setter du på forbrukskontoen din. Deretter kan du dra tilbake til banken å si at du ønsker å nedbetale dette lånet med pengene du har stående på BSU-kontoen; da sitter du igjen med 0kr på BSU, 0kr i boliglån og 100.000kr på forbrukskontoen din. Jeg vet ikke hvordan jeg kan forklare det enklere enn dette, du trenger heller ikke å fysisk dra i banken da dette også kan løses over telefon/nettbank i dag.

Jeg er ingen ekspert på BSU og har ingen kjennskap til ditt forhold med banken så jeg kan ikke si hvorvidt dette lar seg gjøre uten problemer, det kan være en ide å kanskje forhøre seg med en annen bank på forhånd før du kontakter din egen bank.

(Innlegget ble redigert 26.01.18 16:41)

KnutMagnar
26.01.18 17:44

Retter ein takk til AccountsReceivable som tok fram teskeiene for meg.

Kan altså ikkje garantera at dette går, men verdt å forhøra seg med banken om det.

(Innlegget ble redigert 26.01.18 17:45)

johniboy96
26.01.18 20:30

Helt korrekt AccountsReceviable.
Noen som vet om dette er en "godkjent ordning?"
Tar å sender mail til en annen bank.

AccountsReceivable
27.01.18 00:28
johniboy96: Noen som vet om dette er en "godkjent ordning?"

Her finner du lover og regler rundt BSU (Skatteetaten).

Jeg kunne ikke se noe spesifikt som sier at du ikke kan gjøre dette, men som sagt vil jeg ikke gi deg noen garanti. Her er det jo snakk om en refinansiering av boligen og jeg vet ikke om dette vil føre til at du er i brudd med disse vilkårene, lånet blir jo nå tatt opp etter du har opprettet BSU-kontoen. Et av vilkårene for bruk av BSU er at boligen er ervervet etter BSU-kontoen ble åpnet, så det er ikke utenkelig at en slik refinansiering er et brudd på vilkårene.

Jeg vil tro at dette ikke er noe som banken gjør så veldig ofte, de fleste med BSU har ikke et nedbetalt boliglån. BSU skal i hovedsak benyttes til erverv av bolig (med enkelte unntak), det du i hovedsak driver med her er jo en omrokkering av formuen din for å kunne øke forbruket. Dette er nok ikke en "godkjent ordning" i den grad at banken aktivt ville fortalt deg å gjøre dette, men det betyr ikke nødvendigvis at det ikke lar seg gjøre. Svaret finner du i vilkårene (linken jeg gav deg), det blir vanskelig for oss å si verken ja eller nei når vi ikke kjenner til alle detaljene rundt din privatøkonomi.

johniboy96
27.01.18 12:20

Om det skulle være relevant kan jeg legge til at nedbetalingstid på lånet var 5 år, ble nedbetalt på 1 år.

tucan
27.01.18 13:45

Er nok ikke relevant. Men hør med banken din. 

Sjekk også hvilen rente du har på bsu en kontra hva du vil få på boliglån. Mulig renten på busen er bedre. Og da kan du jo ta opp lån på boligen istedenfor, og bare la bsu en stå der så lenge som mulig.

jeg tabbet meg ut med bsu-kontoen for lenge siden, men samboeren min har fortsatt. Tok nylig opp mer lån på boligen. Var uproblematisk for oss å ikke bruke bsu kontoen. (Kan være annerledes med nytt lån på allerede nedbetalt bolig)

renten på bsu får vi på 3% og boliglånet 2%. Så venter nå med å betale fra bsu kontoen til vi må, eller rentene forandres.

OrigoKing
OrigoKingInnlegg: 7972
27.01.18 14:00
johniboy96: Helt korrekt AccountsReceviable.
Noen som vet om dette er en "godkjent ordning?"
Tar å sender mail til en annen bank.

Er redd dette ikke fungerer:

5 ting du IKKE kan bruke BSU-pengene til (Sparebank 1)

"Pusse opp eller vedlikeholde boligen. Selv om du pusser opp ditt eget hus og som du selv bor i, så er det brudd på vilkårene å bruke penger fra BSU-kontoen til dette formålet."

Det vil vel i praksis si at det neppe er mulig med noe "triksing" etter at lånet er nedbetalt, og at eneste mulighet er å kjøpe ny bolig.

froekenfrisk
froekenfriskInnlegg: 615
27.01.18 14:31

Er det ikke bedre å gå all-in nå for å spare mye og ha en god buffer til du skal starte å studere, også i eventuelt satse på å jobbe ved siden av. Skal du ikke ta opp studielån? Det er jo et gunstig lån. Rekner med det blir til høsten, så då har jo en del måneder igjen til å spare?

Jeg mener, siden du har klart å betale ned boliglånet på 1 år så har du en god inntekt og er sannsynligvis flink til å ikke sløse vekk penger.

Siden du bare har hatt boliglån på 5 år og nedbetalt det på 1 år høres det ikke ut som du har den dyreste boligen, så det er kanskje aktuelt å kjøpe ny senere, og da kommer BSU-kontoen veldig godt med.

Jeg vet at det ikke var svar på det du lurte på (og du har forsåvidt fått gode svar her, jeg har ikke noe å tilføye på det), men jeg råder deg med å tenke litt alternativ og i det lange løp. Å bryte opp BSU-kontoen nå når du er så ung (regner med du er fødd i 96 mtp. brukernavnet ditt), så har du mange år å spare på og fylle kontoen på, og siden du har et sekssifret beløp har du et godt utgangspunkt allerede. La pengene stå og rente seg, og det blir gode penger i det lange løp selv når du ikke får til å sette inn hvert år. 

Jeg har selv et sekssifret beløp på BSU og er student. Nå driver jeg og sparer opp en solid buffer og har ikke prioritert å spare på BSUen siste året, så i fjor satte jeg ingenting der. Hadde heller ikke høy skattbar nok inntekt, så den saken var jo grei. Likevel så vokser jo kontoen på grunn av renter. Ved nyttår fikk jeg rundt 4500 kr i renter, det blir en del penger i løpet av noen år.

Mitt råd:

1. Spar så mye du kan frem til sommeren og lag deg solid en buffer.

2. Sett 25 000 kr inn på BSU i år dersom du i år tjener godt nok til å dra fordel av skattefradraget (regner med det er reelt siden du jobber frem til sommeren?). Da får du jo 5000 kr i fradrag på skatten til neste sommer (igjen, tenk langsiktelig)

3. Ta opp studielån selvfølgelig. Det er rentefritt til du er ferdigutdannet og rentene er lave.

4. Dersom du kan, jobb litt som student. Trenger ikke å være mye for å ha litt ekstra inntekt i måneden, og det hjelper mye (trust me!) Det er det sikreste med tanke på å ha grei økonomi fremover. Buffer går fort når du må spe på studielånet hver måned (men selvfølgelig er det et bedre utgangspunkt). Si at du i teorien får til å gjøre om BSUen til en buffer, 150 000 kr ryker fort i løpet av årene som student, særlig om du satser på master, om det er alt du skal spe på studielånet. Kommer selvsagt an på forbruk og boutifter (nå har du vel kanskej relativt lite i faste utgifter med tanke på at du har nedtbetalt boliglånet, men likevel).

Poenget er at du nå legger opp til en fremtid der du i stedet for å bygge formue, heller satser på å bygge ned formuen din, og det er det ingen poeng, særlig når du har et så godt utgangspunkt. Altså jeg ser det fra ditt ståsted, du ønsker bare å få endene til å møtes på en behagelig måte, men du kan gjøre det bedre.

Jeg er klar over at du sitter med en stor verdi i bolig, og uten å ane noenting om boligen og hvor attraktiv den er i markedet, så må du jo ha i bakhodet at det er en mulighet for at du i fremtiden vil selge den og at du kan komme i situasjonen at markedet har falt og du selger boligen med tap, for å sette det på spissen. DA er det jo ekstremt dumt at du tømte BSUen din, opparbeidet deg studielån og er satt helt tilbake til start - når du i stedet kan sitte igjen med en grei BSU-konto.

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 52713
27.01.18 15:08
OrigoKing: Er redd dette ikke fungerer: 5 ting du IKKE kan bruke BSU-pengene til (Sparebank 1) "Pusse opp eller vedlikeholde boligen. Selv om du pusser opp ditt eget hus og som du selv bor i, så er det brudd på vilkårene å bruke penger fra BSU-kontoen til dette formålet." Det vil vel i praksis si at det neppe er mulig med noe "triksing" etter at lånet er nedbetalt, og at eneste mulighet er å kjøpe ny bolig.

Mener på å ha hørt/lest en plass at man ikke kan bruke BSU på boliglån som er tatt opp etter at boligen ble kjøpt.

Altså at man kan refinansiere et eksisterende lån og bruke BSU, men når lånet er nedbetalt kan man ikke ta opp nytt lån og bruke BSU.

KnutMagnar
27.01.18 19:29
Rainmaker: Mener på å ha hørt/lest en plass at man ikke kan bruke BSU på boliglån som er tatt opp etter at boligen ble kjøpt. Altså at man kan refinansiere et eksisterende lån og bruke BSU, men når lånet er nedbetalt kan man ikke ta opp nytt lån og bruke BSU.

Det kan godt tenkjast, men trådstartar hev ingenting å tapa på å forhøra seg om denne muligheten.

KnutMagnar
27.01.18 19:32
AccountsReceivable: lånet blir jo nå tatt opp etter du har opprettet BSU-kontoen. Et av vilkårene for bruk av BSU er at boligen er ervervet etter BSU-kontoen ble åpnet, så det er ikke utenkelig at en slik refinansiering er et brudd på vilkårene.

At lånet vert tatt opp etter at BSU-kontoen er oppretta er jo normalen for alle. Det er heller ingenting som tyder på at bustaden vart erverva før BSU-kontoen vart oppretta, men det får trådstartar ev. presisera.

AccountsReceivable
29.01.18 20:29
KnutMagnar: At lånet vert tatt opp etter at BSU-kontoen er oppretta er jo normalen for alle. Det er heller ingenting som tyder på at bustaden vart erverva før BSU-kontoen vart oppretta, men det får trådstartar ev. presisera.

Haha!

Jeg ser umiddelbart at logikken kolapser fullstendig i det jeg skrev KnutMagnar! Slik kan det gå når man har det travelt og ikke leser over det man har skrevet. Jeg skulle egentlig bare presisere at lånet blir tatt opp etter boligen er blitt nedbetalt og kan derfor bli kategorisert som noe annet enn et boliglån, i tillegg ville jeg også presisere at det var viktig at han hadde startet BSU før boligen ble ervervet.

Takk for korrigering! 

hrrreminius
hrrreminiusInnlegg: 7371
05.02.18 11:07

Hovedregelen er at midlene skal benyttes til kostander for erverv av ny fast bolig eller nedbetaling av lån benyttet til å betale kostnader for erverv av ny fast bolig. Skatteetaten krever at en på sannsynliggjøre at BSU-pengene er benyttet til dette formålet. Slike cowboy-løsninger folk foreslår her vil ikke Skatteetaten godta på de først begynner å snoke litt. Det hjelper ikke å ta opp lån med pant i boligen når pengene benyttes på forbruk. Det er flere ganger slått ned på saker hvor folk har lånt på bolig for oppussing, kjøp av bil, og annet forbruk og betalt ned med BSU. Se forøvrig Skatteetatens skatte-ABC.

Din eneste løsning for å realisere pengene uten å risikere tilbakebetaling av skattefradrag er å kjøpe ny bolig.

(Innlegget ble redigert 05.02.18 11:09)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg