Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jeg vil bli rik!

NYTT TEMA
survivor1
survivor1Innlegg: 14
26.01.18 21:28

Jeg kunne tenke meg å bli rik! Men jeg vet ikke helt hvordan. Neida, ikke nødvendigvis rik, men ha litt penger å rutte med etter at regningene er betalt.

Noen som har noen forslag? Jeg husket Gjerrigknarken, morsom side og det er mye bra der, men blir jo ikke rik av det.

Det må være noe som gir litt bra avkastning.

Ikke Bitcoin og aksjer, det forstår jeg meg ikke på.

Har prøvd "Småjobber" på Finn, men stort sett lite lukrativt. Det er noe som er bra betalt der, men da er det selvfølgelig sånne ting jeg ikke kan :D dessuten er det blitt dyrt å låse opp annonsene der.

Tupperware og andre Homeparty salg er jeg ferdig med.

Jeg er så lei av å måtte snu på hver krone. Kunne tenke meg å ha det litt moro innimellom! Kanskje kunne reise litt, unne seg litt fine klær, gå på konsert, kjøpe friske blomster til å ha på bordet, kjøpe en dyr parfyme - sånne ting

hillier
hillierInnlegg: 2527
26.01.18 21:29

Www.pengevett.com her treffer du likesinnede. 

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 9546
26.01.18 22:38
survivor1: Jeg kunne tenke meg å bli rik! Men jeg vet ikke helt hvordan. Neida, ikke nødvendigvis rik, men ha litt penger å rutte med etter at regningene er betalt. Noen som har noen forslag? Jeg husket Gjerrigknarken, morsom side og det er mye bra der, men blir jo ikke rik av det. Det må være noe som gir litt bra avkastning. Ikke Bitcoin og aksjer, det forstår jeg meg ikke på. Har prøvd "Småjobber" på Finn, men stort sett lite lukrativt. Det er noe som er bra betalt der, men da er det selvfølgelig sånne ting jeg ikke kan :D dessuten er det blitt dyrt å låse opp annonsene der. Tupperware og andre Homeparty salg er jeg ferdig med. Jeg er så lei av å måtte snu på hver krone. Kunne tenke meg å ha det litt moro innimellom! Kanskje kunne reise litt, unne seg litt fine klær, gå på konsert, kjøpe friske blomster til å ha på bordet, kjøpe en dyr parfyme - sånne ting

Da må du skaffe deg en godt betalt jobb, noe som krever en viss utdannelse idag, når du har fått dette bruke pengene du tjener med vett, redusere unødvendig forbruk, og ikke få store forpliktelser som egen familie uten å ha en kone som også bidrar sterkt. I en etableringsfase vil det da uansett bli trangt, men så tar det seg opp.

Da kan du fort bli "rik", iallefall ha mer en nok til salt i grøten. Men igjen dette betinger at inntektene er gode nok,og en solid jobb fikser akkurat det,hardt arbeid over tid, og en nøysom levestil til du har klart målet ditt, og så bruke penger tilpasset inntekt. Jeg har jobbet i mange år, og er der nå.

Trene og holde seg frisk så langt det står til deg, men det er jo ikke noen selvfølge, blir man syk så endrer fort ting seg.

Det er faktisk så enkelt at det å redusere unødvendig forbruk er raskeste vei til å få det godt økonomisk. For mange "rike" har et vanvittig forbruk, som igjen setter det hele på prøve, og man er like langt. Reise og oppleve ting er faktisk ikke så veldig dyrt idag, om man ikke velger det mest lukseriøse, og reiser utenfor høysesong.

(Innlegget ble redigert 26.01.18 22:41)

kytec
kytecInnlegg: 34791
26.01.18 22:42
F.R.O.G: Jeg har jobbet i mange år, og er der nå.

Selvsagt. Det gjelder vel 90% av oss på VGD. 

F.R.O.G
26.01.18 22:56
kytec: Selvsagt. Det gjelder vel 90% av oss på VGD.

Ja, og det er hardt arbeid og nøysommeliget over tid som gjelder. Det er langt ifra alle som klarer dette, og har et alt for stort forbruk som gjør at de aldri kommer dit. Alternativet er å starte en egen bedrift, jobbe seg halvt ihjel over mange år og lykkes, da kan man virkelig bli rik. Men det er å ta enorm risiko, og de som lykkes er vel unnet hver eneste krone.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3297
26.01.18 23:27

Få deg jobb som konsulent i privat omsorgsbolig. Lettjente penger.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 31492
26.01.18 23:51
survivor1: Jeg kunne tenke meg å bli rik! Men jeg vet ikke helt hvordan. Neida, ikke nødvendigvis rik, men ha litt penger å rutte med etter at regningene er betalt. Noen som har noen forslag? Jeg husket Gjerrigknarken, morsom side og det er mye bra der, men blir jo ikke rik av det. Det må være noe som gir litt bra avkastning. Ikke Bitcoin og aksjer, det forstår jeg meg ikke på. Har prøvd "Småjobber" på Finn, men stort sett lite lukrativt. Det er noe som er bra betalt der, men da er det selvfølgelig sånne ting jeg ikke kan :D dessuten er det blitt dyrt å låse opp annonsene der. Tupperware og andre Homeparty salg er jeg ferdig med. Jeg er så lei av å måtte snu på hver krone. Kunne tenke meg å ha det litt moro innimellom! Kanskje kunne reise litt, unne seg litt fine klær, gå på konsert, kjøpe friske blomster til å ha på bordet, kjøpe en dyr parfyme - sånne ting

Godt iniativ. Finn.no småjobber en en mulighet som du skriver. Ellers blir man vel rikest (folk flest) på å være gjerrig og tenke kroner hele tiden.

Det er nok ikke vanskelig og finne 2 like personer hvor en tar meg seg matpakke hver dag, kjøper aldri noe i kantina/kiosken og en annen person som kjøper lunch hver dag og en kaffe i kaffebaren og noe annet småtteri i kiosken. Det blir fort 50.000 i året i forskjell.

bergy
bergyInnlegg: 6946
26.01.18 23:52
survivor1: Jeg kunne tenke meg å bli rik! Men jeg vet ikke helt hvordan. Neida, ikke nødvendigvis rik, men ha litt penger å rutte med etter at regningene er betalt.
Noen som har noen forslag? Jeg husket Gjerrigknarken, morsom side og det er mye bra der, men blir jo ikke rik av det.
Det må være noe som gir litt bra avkastning.
Ikke Bitcoin og aksjer, det forstår jeg meg ikke på.
Har prøvd "Småjobber" på Finn, men stort sett lite lukrativt. Det er noe som er bra betalt der, men da er det selvfølgelig sånne ting jeg ikke kan :D dessuten er det blitt dyrt å låse opp annonsene der.
Tupperware og andre Homeparty salg er jeg ferdig med.
Jeg er så lei av å måtte snu på hver krone. Kunne tenke meg å ha det litt moro innimellom! Kanskje kunne reise litt, unne seg litt fine klær, gå på konsert, kjøpe friske blomster til å ha på bordet, kjøpe en dyr parfyme - sånne ting

For det første:

Finn ut hvor mye penger du trenger for å ha det greit.
Se på utgiftene dine og inntektene dine. Kan du kutte på utgifter som ikke går ut over din opplevde livskvalitet?

Deretter må du se på hva du får inn. Hvis inntektene bare så vidt dekker utgiftene, så er det ingen annen utvei enn å jobbe for å få mer inntekt. Kan du få en bedre betalt jobb? Kan du få jobben din til å betale deg bedre? Kan du jobbe ekstra for å øke inntekten?

Greier du å få inntekten opp på et nivå der du føler at du har penger til overs, så har du to muligheter.
Du kan være fornøyd med at du føler det mer bekvemt og at du har oppnådd målet ditt. Kanskje har du råd til å reise og kjøpe parfyme og opplever at nå er alt bra. Case closed.

Ditt andre alternativ er å la denne merinntekten jobbe for deg. Med penger kan du tjene penger. Men da må du tørre å investere. Aksjer er ikke noe for deg sier du. Hva med aksjefond som andre forvalter for deg? Kanskje kan du kjøpe en leilighet du kan leie ut med et overskudd? Når du lar pengene dine begynne å tjene penger for deg, så ruller du i gang en snøball som på sikt gjør at du blir litt mindre avhengig av lønnsinntekten din etter hvert. Renters rente er sterke krefter. Lykke til!

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 3221
27.01.18 06:15
survivor1: Kunne tenke meg å ha det litt moro innimellom! Kanskje kunne reise litt, unne seg litt fine klær, gå på konsert, kjøpe friske blomster til å ha på bordet, kjøpe en dyr parfyme - sånne ting

Forbrukslån er nok tingen!                                                    (ironi)

Målet ditt er jo ikke bli rik, men å bruke penger som det måtte passe deg.

For de fleste er dette alternativet; har du en fulltidsjobb, så jobber du i tillegg en masse overtid evt. har en eller flere ekstrajobber også.

Da tjener du mer enn nok penger, og har ikke tid til å bruke så mye penger heller.

Det siste er en realitet, selv om det nok ikke høres så spennende ut.

(Innlegget ble redigert 27.01.18 06:18)

kytec
27.01.18 14:22
VivaLV: 2 like personer hvor en tar meg seg matpakke hver dag, kjøper aldri noe i kantina/kiosken og en annen person som kjøper lunch hver dag og en kaffe i kaffebaren og noe annet småtteri i kiosken. Det blir fort 50.000 i året i forskjell.

Det må i så fall være ei jæ... dyr kantine. 

PointShare
PointShareInnlegg: 292
27.01.18 14:47
F.R.O.G: ikke få store forpliktelser som egen familie uten å ha en kone som også bidrar sterkt.

I "survivors" tilfelle betyr det høyst sannsynligvis en ektemann... men samme regler for ham.. 

PointShare
27.01.18 14:54
survivor1: Jeg kunne tenke meg å bli rik! Men jeg vet ikke helt hvordan. Neida, ikke nødvendigvis rik, men ha litt penger å rutte med etter at regningene er betalt.

Det er jo ikke nødvendigvis noen heksekunst, så lenge du har en fast inntekt, og et tilsvarende lavt forbruk.... Mer inn enn ut... bunnlinja må være positiv.   Det krever litt disiplin, samt at du har full oversikt i ditt personlige regnskap.. da vil du jo ha en god del å rutte med jevnlig. 

Skal man virkelig bli rik, så må man som regel ta risiko i en eller annen form.. og samtidig være villig til å ofre en del for å bli det.  Så hvis du da ikke har en toppstilling, så kommer du ikke utenom å investere pengene dine i andre aktiva enn sparekonti, eller starte egen bedrift... og så må det bygges stein på stein over lang tid.. 

TomPadang
TomPadangInnlegg: 15162
27.01.18 15:40

Metodisk og strategisk økonomisk arbeide - der har du nøkkelen, trådstarter.  Da lykkes du.  

Noe er også flaks, feks å vinne stor pengegevinst.  Men det er en høyst usikker sak, som de fleste vet.

PointShare
27.01.18 17:09
TomPadang: Noe er også flaks, feks å vinne stor pengegevinst.  Men det er en høyst usikker sak, som de fleste vet.

De fleste som vinner store gevinster er ikke rike fra før og har lite erfaring med å håndtere slike summer.. Mange tragiske historer i etterkant...   Det er forsvinnende få ... om noen... rikinger i Norge som kan si..."jeg startet med å vinne 10 mill i lotto"... 

tinnyme
tinnymeInnlegg: 11387
27.01.18 18:44
survivor1: Noen som har noen forslag?

Du skal ihvertfall ikke søle vekk pengene din hos Norsk Tipping og lignende tull som nesten kun selger drømmer.

Enkelte tjener bra hos Betfair.com, men man må på et vis utdanne seg for å si det slik.

Peter Webb sier han tjente en kvart billion på sin trading. Fyren er attpåtil ansett som seriøs uten at jeg kan gå god for ham.

Jeg bruker Betfair selv, og ingen andre. Jeg gidder ikke kaste bort penger på en av noen milliondels sjanser og store drømmer hos Norsk Tipping.

Kan være du må trikse litt med konto tilgang hos utenlandske selskap - Staten den Norske har jo klart å gjøre det "litt" vanskelig å tippe i utlandet, men ikke verre enn at det er til å omgå.

Vi lever jo i en teknologisk tidsalder som ikke engang Norsk Tipping klarer å skru av.

(Innlegget ble redigert 27.01.18 18:50)

gaskenrigi
gaskenrigiInnlegg: 3733
27.01.18 19:04
survivor1: Noen som har noen forslag? J

Ser at flere mener mener godt betalt jobb er veien til å bli rik, dette er ikke sant, man blir aldri rik av normal jobb.

Har du tilgjengelig 100 tusen kan du bli rik i løp av kort tid ved å kjøpe crypto valuta.Akkurat nå er det billig å handle, men kjøp ikke Bitcoin og andre crypto som er overpriset. Det vil snart komme ett krakk eller kraftig korreksjon i aksjer pga den enorme trykkingen av dollar og euro.Hele finansmarkedet vil blø, og da er det to trygge havner, gull og crypto. Jeg vil anta at crypto vil gå til himmels.

Her er noen tips på kjøp av crypto.

1. Raiblocks, er billig og vil bli lansert på ny exchange snart, kan gå til himmels.

2. Ripple

3. Iota

4. OysterPearl.

Nevnte crypto er billig, og kan ved en økonomisk krakk i aksjemarkedet komme på nivå med dagens pris på Bitcoin.

Eksempel. Du får for 10000 dollar ( ca 80000 nok) 555 RaiBlocks.

555x11473=6367515 USD  som tilsvarer over 50 millioner norske kroner.

Dette er eksempel på hvor fort man kan bli rik på crypto.

F.R.O.G
27.01.18 20:10
gaskenrigi: Dette er eksempel på hvor fort man kan bli rik på crypto.

Og garantert like mange eksempel på hvordan man blir fattig på dette om man satser store summer. Det finnes ikke noe stabilitet eller sikkerhet overhodet, rene pyramidespillet.

gaskenrigi
gaskenrigiInnlegg: 3733
27.01.18 20:20
F.R.O.G: Og garantert like mange eksempel på hvordan man blir fattig på dette om man satser store summer. Det finnes ikke noe stabilitet eller sikkerhet overhodet, rene pyramidespillet.

Det totale cryptomarkedet er nå på 550 milliarder dollar, det er bare verdien av halve oljefondet. Så potensialet for en enorm vekst er tilstede.

De som sier at det er et pyramidespill, har som oftest null peiling.

Crypto er fremtidens valuta, men er langtfra klar til det nå, mulig en ny finanskrise kan fremskynde crypto som betalingsmiddel.

For å bli rik må man ta sjanser.

(Innlegget ble redigert 27.01.18 20:21)

F.R.O.G
27.01.18 20:54
gaskenrigi: Det totale cryptomarkedet er nå på 550 milliarder dollar, det er bare verdien av halve oljefondet. Så potensialet for en enorm vekst er tilstede. De som sier at det er et pyramidespill, har som oftest null peiling. Crypto er fremtidens valuta, men er langtfra klar til det nå, mulig en ny finanskrise kan fremskynde crypto som betalingsmiddel. For å bli rik må man ta sjanser.

Dette er ikke å ta sjanser, det er å gamble med penger, like mye som å spille på en spilleautomat, kursen fyker opp og ned som en jojo, sikkerheten er svak, og rettigheten er lik null om noen svindler deg, og du tar helt feil, slik Crypto valuttaen står idag har null fremtid, det er bare snakk om tid før statene regulerer dette, og da er alt over. At teknologien kan brukes i fremtiden er nok en annen sak.

VivaLV
27.01.18 21:55
kytec: Det må i så fall være ei jæ... dyr kantine.

Nå var det som jeg skrev at man først kjøper noe i kantina. Går vel fort 50-60-70 kroner da. Så noe snop på kvelden. Kanskje man snuser/røyker osv.

kytec
27.01.18 21:57
VivaLV: Nå var det som jeg skrev at man først kjøper noe i kantina. Går vel fort 50-60-70 kroner da. Så noe snop på kvelden. Kanskje man snuser/røyker osv.

70kr i kantina og 50 til digg på kvelden. 

Du jobber 416 dager i året da?

(Innlegget ble redigert 27.01.18 21:57)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 70499
27.01.18 21:57
survivor1: Jeg kunne tenke meg å bli rik! Men jeg vet ikke helt hvordan.

Rik på penger? 

Enkelt: Bruk mindre penger enn du tjener. 

Rik til sinns? 

Sett andre foran deg selv hver gang du kan gjøre dette uten å skade deg selv på noen som helst måte. 

VivaLV
27.01.18 22:10
kytec: 70kr i kantina og 50 til digg på kvelden. Du jobber 416 dager i året da?

Frytelig du kverulerer da. Poenget er at småkjøp utgjør ikke uvesentlig summer i løpet av ett år. Det blir MANGE kroner mellom en som gjør disse småkjøpene, kjøper dyreste pizza, syltetøy.

Ifht. en som sitter der med en kneip, billig pålegg osv.

VivaLV
27.01.18 22:14
kytec: 70kr i kantina og 50 til digg på kvelden. Du jobber 416 dager i året da?

Og for ytterligere å forklare. Har du sett budsjettet til noen på sosialstønad/uføretrygd om som vel må betraktes som "fattige". Da er det kanskje en femtilapp om dagen til mat!

Finner sikkert de som bruker mangedobbelte av det.

kytec
27.01.18 22:25
VivaLV: Frytelig du kverulerer da. Poenget er at småkjøp utgjør ikke uvesentlig summer i løpet av ett år. Det blir MANGE kroner mellom en som gjør disse småkjøpene, kjøper dyreste pizza, syltetøy.

He, he, kall det gjerne kverulering. Men 50 000 var litt drøyt. 

Det er jo nesten matbudsjettet til en gjennomsnittsfamilie. 

Hører i radioreklame så opererer de med drøyt 20 000 i året for slike ekstrautgifter. Er vel nærmere der? 

kjempekanin
kjempekaninInnlegg: 25833
27.01.18 22:49
KapteinMark: For de fleste er dette alternativet; har du en fulltidsjobb, så jobber du i tillegg en masse overtid evt. har en eller flere ekstrajobber også.

Mange som ikke har mulighet til å jobbe overtid (enten fordi det ikke er overtid, eller fordi ev. overtid må tas ut i avspasering og ikke i penger).

Hvilke / hva slags ekstrajobber tenker du på?
Hvis det er som en ansatt, har jeg inntrykk av at slike jobber er vanskelige å få (er få av dem og stor rift om dem).

Fjøsbonden
FjøsbondenInnlegg: 7559
27.01.18 22:52
survivor1: Noen som har noen forslag?

Jeg foreslår en "kontaktannonse" med følgende tekst :

" Kvinne søker rik mann, som trenger hjelp til å børste tennene sine - evt. også hjelp mot fotsopp. Daglig oppmøte".

(Innlegget ble redigert 27.01.18 22:52)

TomPadang
TomPadangInnlegg: 15162
27.01.18 22:55

Til trådstarter:  1. Velg rådene du vil høre på, men velg de rette. 2.  Hold deg unna spekulasjon, pengespill, betting, cryptovaluta og alt som er i nærheten av dette.  3.  Veien til å bli økonomisk uavhengig og gjeldfri starter i hodet ditt.  4.  Gled deg over små seire og litt fremgang - ikke tro på de store jafsene.  5.  La det gå sport i å samle penger, men la ikke dette bli din eneste glede.

Jeg har selv levd etter disse rådene - og de har funket 100% for meg.  Jeg kan takke meg selv for å ha en økonomisk behagelig tilværelse nå.

Fjøsbonden
FjøsbondenInnlegg: 7559
27.01.18 23:01
PointShare: De fleste som vinner store gevinster er ikke rike fra før og har lite erfaring med å håndtere slike summer.. Mange tragiske historer i etterkant... Det er forsvinnende få ... om noen... rikinger i Norge som kan si..."jeg startet med å vinne 10 mill i lotto"...

Nettopp derfor tilbyr Norsk Tipping 10 timer med økonomisk rådgivning, i tillegg til en "lottokopp i posten" og en hyggelig sammenkomst på Hamar, til de som vinner over en viss summ. Rådgiveren er frittstående, og slik sett uavhengig av Norsk Tipping. De bare betaler det 10 timer med rådgiveren, koster. Flere vinnere av store gevinster har hatt stor nytte av nettopp slik rådgivning.

(Innlegget ble redigert 27.01.18 23:02)

VivaLV
27.01.18 23:42
kytec: He, he, kall det gjerne kverulering. Men 50 000 var litt drøyt. Det er jo nesten matbudsjettet til en gjennomsnittsfamilie. Hører i radioreklame så opererer de med drøyt 20 000 i året for slike ekstrautgifter. Er vel nærmere der?

Ja, men hvis man tar ifht. den supergjerrige så trur jeg det blir slike summer. Jeg tok jo også utgangspunkt i en som brukte over snittet. Hvis 20.000 er snittet, så er det sikkert noen som bruker tilnærmet lik null og mange under 20.000, så da også noen som bruker mere.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg